در برنامه تلویزیونی فرصت برابر
علیرضا کاظمی: کنگره پرسش مهر زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را فراهم می کند
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به ابعاد مختلف تربیتی کنگره پرسش مهر پرداخت.
علیرضا کاظمی در برنامه تلویزیونی «فرصت برابر» شبکه آموزش به بخشی از برنامهها و فعالیتهای فرهنگی و تربیتی آموزشوپرورش بهویژه نوزدهم کنگره پرسش مهر ریاست جمهوری که هفته گذشته با حضور معاون اول رئیسجمهوری و سرپرست آموزشوپرورش در سالن اجلاس برگزار شد، اشاره کرد و گفت: «پرسش مهر ریاست جمهوری نوزده دوره را پشت سر گذاشت و در سال ۷۶ برای اولین بار از سوی رئیسجمهوری وقت در فضای آموزشوپرورش مطرح شد. در آن زمان نگاه این بود که اولین شخص اجرایی کشور وارد فضای آموزشوپرورش شود و در مدرسهای که زنگ مهر نواخته میشود همزمان با بهار تعلیم و تربیت پرسشی را مطرح میکند.»
او به فلسفه پرسش مهر اشاره کرد و افزود: «وقتی رئیسجمهوری وارد فضای آموزشوپرورش میشود طبیعتاً توجه جامعه را به اهمیت تعلیم و تربیت و جایگاه آن جلب و نقشی را که خود آموزشوپرورش و دانشآموزان میتوانند در ساختن ایران داشته باشند، به جامعه القا میکند.»
کاظمی افزود: «نکته دوم این است که معمولاً یکی از مهمترین دغدغههای کشور و نظام در این پرسش مطرح میشود. شاید این بعد از اهمیت پرسش مهر بیشتر باشد زیرا نقش جریانسازی فرهنگی در سطح کشور را دارد و توجه جامعه فرهنگی، اولیا و دانشآموزان را به یک مسئله مهم و سرنوشتساز جلب میکند.»
یکی از مهمترین و اساسیترین دغدغههای نظام ما فقدان مهارتهای لازم برای دانشآموزان است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش گفت: «نوزدهمین پرسش مهر به مسئله مهارتافزایی معطوف بود این موضوع نشان میدهد یکی از مهمترین و اساسیترین دغدغههای نظام ما فقدان مهارتهای لازم برای دانشآموزان است که این مهارتها ناظر به مهارتهای حرفهای نیست بلکه مهارتهای حرفهای و ارتباطی نیز مهم است که خلأ آن در جامعه و دانشآموزان باعث بروز آسیبهای متعددی شده است.»
او ادامه داد: «بعد دیگر پرسش مهر وادار کردن جامعه مخاطب به تفکر، اندیشیدن، روحیه نقادی و پرسشگری در دانشآموزان است که جامعه به آن برای حل مسائل اساسی نیاز دارد. بعد مهم دیگر آن ایجاد روحیه خودباوری، اعتمادبهنفس، مسئولیتپذیری و حساس کردن به مسائل جامعه است.»
کاظمی افزود: «باید کمی به فلسفه پرسش مهر دقت کنیم. قرار نیست نتایج آن نقشی در تصمیمگیریهای آموزش و پرورش داشته باشد زیرا نگاه ما به این کنگره جریانسازی فرهنگی است که زمینه شکوفایی استعدادهای دانشآموزان را در بخشهای مختلف فراهم میکند.»
شعار ما هر دانشآموز یک مهارت است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش رویکرد آموزشوپرورش و سند تحول بنیادین را مهارتافزایی دانست و گفت: «شعار ما هر دانشآموز یک مهارت است و دانشآموز در طرح ایران مهارت در دوره متوسطه اول این را بین ۶۰ تا ۹۰ ساعت کسب و مسیر زندگی شغلی خود را تعیین میکند.»
او ادامه داد: «پرسش مهر در چهار سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور برگزار شد و دانشآموزان در ۲۰ رشته مختلف در دو بخش فرهنگی و هنری و در دو جامعه معلمان و دانشآموزان در آن شرکت کردند و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز و معلم در این حرکت فرهنگی شرکت کردند که حدود ۳۰۰ هزار نفر در بخش فرهنگی و حدود یکمیلیون و ۹۰۰ هزار نفر در بخش هنری بودند.»
کاظمی گفت: «دانشآموزان مهارتهای خود را در این کنگره نشان دادند و پیامهای مهارتی خود را به جامعه القا کردند. برای هدایت دانش آموزان به سمت رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش نگرش خانوادهها و دانش آموزان باید تغییر کند و پرسش مهر سؤالهایی دراینباره داشت.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش گفت: «داوریهای این آثار در راستای پرسش مهر است و طبیعتاً تحلیلی از این نوع پاسخگویی به سؤالات به مسئولان ارائه میدهیم. ما به دنبال فرهنگسازی و ایجاد نگرش درست هستیم.»
در مدرسه باید دانشآموز را بهگونهای تربیت کنیم که مسیر زندگی شغلی و تحصیلی خود را انتخاب کند
او در پاسخ به این سوال که پاسخ شما بهعنوان متولی تعلیم و تربیت به سؤال رئیسجمهور چیست گفت: «مهارت و یادگیری آن در طول یک سال صورت نمیگیرد؛ مهارت یک مسئله فرهنگی و علمی است که بهتدریج در دانشآموز خود را نشان میدهد. ما در مدرسه باید دانشآموز را بهگونهای تربیت کنیم که مسیر زندگی شغلی و تحصیلی خود را انتخاب کند و این رویکرد اصلی آموزشوپرورش است.»
کاظمی گفت: «رئیسجمهوری میخواهد با این پرسش بگوید دانشآموز برای داشتن یک زندگی سعادتمند و درست نیاز به مهارت دارد مهارتهای حرفهای و ارتباطی میتواند او را به ساحل سعادت برساند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان عملیاتی شدن رسانههای دیداری، شنیداری، نرمافزارهای آموزشی و کتب گویا در مدارس گفت: «در آموزش و پرورش رسانههای دیداری، شنیداری و کتب گویا نقش اول را بازی میکنند و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی متولی اصلی تألیف بستههای آموزشی و ارائه آن به دانشآموزان است. علاوه بر این معلمان بهترین ابزار برای انتقال آموزه و محتوای درسی از طریق رسانههای دیداری و شنیداری هستند.»
او درباره فعالیتهای پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش در مناطق سیلزده افزود: «یکی از دغدغههای مهم آموزشوپرورش در پایان سال تحصیلی اتفاقاتی بود که برای بخشی از مردم استانهای سیلزده انجام شد و آموزشوپرورش به این بخش توجه ویژهای کرد. ما در آن زمان بستهای برای این مناطق تهیه کردیم که آموزشی، پرورشی، تربیتی، تجهیزاتی و امکانات امدادرسانی بود.»
کاظمی افزود: «ما مأموریت داشتیم بهصورت یک وظیفه تمام دانشآموزان را برای ابراز همدردی، همکاری و همدلی با این مردم فراخوانیم. در این باره سیل مهربانی همکلاسیها را آغاز کردیم که دانشآموزان سراسر کشور در یک روز با هماهنگی تشکلهای دانشآموزی کمکهای زیادی را به این مناطق ارسال کردند.»
بنا داریم بیش از ۱۰هزار دانشآموز را برای اولین بار به اردوی زیارتاولی ببریم
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش در ادامه به نگاه تربیتی و برانگیختن حس نوعدوستی و مهربانی در این باره اشاره کرد. او افزود: «ما برای دانشآموزان این مناطق اردوهای خاصی را با حضور پنج هزار دانشآموز برگزار کردیم و آنان را بهعنوان زیارتاولی به مشهد بردیم، بنا داریم بیش از ۱۰هزار دانشآموز را برای اولین بار به اردوی زیارتاولی ببریم. همچنین در بحث مشاوره برنامههای خوبی طراحی کردیم و پایگاههای اوقات را با رویکرد نشاطآوری و مهارت افزایی در این مناطق پیشبینی و مراسم افتتاحیه آن را در آققلا برگزار کردیم.»
کاظمی درباره ارتقای سلامت روان دانشآموزان گفت: «سلامت روان و جسم دانشآموزان پایه تربیت است در این راستا آزمون سلامت روان داریم که نیمرخ آسیبهای روانی اجتماعی دانشآموزان مشخص میشود و بر اساس آن آموزش مهارتهای لازم را پیش میبریم.»
او در پایان افزود: «در طرح همیار مشاور ۱۰۰ هزار دانشآموز تربیت میکنیم که آسیبها را رصد میکنند.»
ارسال دیدگاه