دلیل افزایش نیافتن مستمری مددجویان بهزیستی تهران اعلام شد

مدیرکل بهزیستی استان تهران: ۶۰ تا ۷۰ درصد از کودکان مجوز قانونی ورود به ایران را ندارند

تهران (پانا)- مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارلازم افزایش 20درصدی مستمری مددجویان هنوز اعمال نشده است.

کد مطلب: ۹۲۹۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد
دلیل افزایش نیافتن مستمری مددجویان بهزیستی تهران اعلام شد

داریوش بیات‌‌نژاد در حاشیه بازدید خبرنگاران از « مرکز درمان اعتیاد ماده ۱۶ اخوان» در شهرستان ملارد با اشاره به سیاست سازمان بهزیستی در راستای شفافیت همگام با گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: موضوع شفافیت، توانمندسازی و ارتقای اجتماعی در گام دوم انقلاب در دستور کار بهزیستی قرار دارد و سازمان بهزیستی در این راستا قدم‌های خوبی برداشته است.

تمامی پرداخت‌های بهزیستی از طریق سامانه الکترونیکی شفافیت انجام می‌شود
وی ادامه داد: در راستای شفافیت تمامی پرداخت‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم مربوط به جامعه هدف بهزیستی است قرار است از طریق سامانه الکترونیک انجام شود. در این زمینه اولین پرداخت مربوط به یارانه مراکز شبانه روزی حوزه توانبخشی بود و پس از آن پرداخت یارانه کودکان تحت پوشش و مراکز بود و قرار است همه پرداخت‌ها تا دو ماه آینده به جامعه هدف از طریق سامانه الکترونیکی شفافیت انجام شود.
وی ادامه داد: در موضوع توانمندسازی که از اهداف و برنامه‌های اصلی سازمان بهزیستی است برنامه‌ها در سه حوزه اجتماعی، پیشگیری و خدمات حرفه‌ای اجرا می‌شود و هر فرد و گروهی که نیازمند خدمات بهزیستی است مشمول حمایت‌های لازم در بحث توانمند سازی جامعه هدف خواهند شد. مسیر توانمند سازی باید به گونه‌ای باشد که اگر فرد نیازمند اشتغال است برای او فراهم باشد.

در سال ۹۷ میزان ۱۶۵ درصد رشد در حوزه اشتغال جامعه هدف بهزیستی داشته‌ایم
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: تعهد ما در راستای اشتغال‌زایی در سال ۹۷ تعداد ۲۳۰۰ شغل بود که از مرز ۳۳۰۰ شغل عبور کرده‌ایم. در سال ۹۷ میزان ۱۶۵ درصد رشد در حوزه اشتغال جامعه هدف بهزیستی داشته‌ایم.
بیات‌نژاد خاطرنشان کرد: در بحث ارتقای سطح کمی خدمات، عملکرد ما در حوزه مشارکت‌های مردمی دبیرخانه ماده ۲۶ در راستای توسعه خدمات بهزیستی است که عملکرد ما بیانگر این است که در حوزه خدمات توفیقات خوبی داشته‌ایم و سعی کردیم به عدالت نزدیک شویم. در این راستا طی امروز در شهرستان اسلامشهر اورژانس اجتماعی ۱۲۳ افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به واگذاری مسکن مددجویان بهزیستی در استان تهران گفت: علاوه بر موضوع اشتغال، مسکن نیز به عنوان دغدغه و نیاز اصلی جامعه هدف به ویژه در خانواده‌های دارای دو معلول است. در باره واگذاری تعداد قابل توجهی مسکن در استان تهران اقدام کردیم و تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان بسیج، بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان و خیرین مسکن‌ساز منعقد شد.

تا پایان شهریور 100واحد به خانواده‌های دارای دو معلول واگذار می‌شود
بیات‌نژاد ادامه داد: در سال گذشته تعداد ۸۰۸ واحد به مجموعه افراد دارای معلول واگذار شد و در ۴ ماهه اول سال ۹۸ تعداد ۲۲۶ واحد در شهرستان‌های مختلف استان واگذار می‌شود که از این میزان بیش از ۶۰ تا ۷۰ واحد به خانواده‌های دارای دو معلول واگدار می‌شود و قرار است تا پایان شهریورماه ۱۰۰ واحد دیگر نیز به خانواده‌های معلولی واگذار شود.

در استان تهران ۱۴۰ هزار خانواده دارای معلول تحت پوشش هستند
مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه با بیان اینکه در استان تهران ۱۴۰ هزار خانواده دارای معلول تحت پوشش هستند گفت: از این تعداد ۷۷ هزار خانواده خدمات مستمری بهزیستی را دریافت می‌کنند و باقی علاوه بر خدمات مستمر از خدمات غیر مستمر نیز استفاده می‌کنند.

به دلیل کمبود اعتبار افزایش 20درصدی مستمری مددجویان اعمال نشده است
وی همچنین به افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ بیش از ۱۴ هزار خانواده در استان تهران مشمول افزایش مستمری در بُعد خانوار می‌شوند. برای تصویب قانون حمایت از معلولان حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده است که تاکنون رقمی تخصیص داده نشده است و با توجه به اوضاع کشور تخصیص این بار با بخت مواجه شد که امیدواریم با حمایت دولت تخصیص اعتبارات سازمان را به زودی شاهد باشیم و اگر تخصیص اعتبارات انجام شود افزایش ۲۰ درصدی اعمال خواهد شد.
به گفته وی، در سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است و سال ۹۸ این میزان به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

اختصاص دو مکان برای پذیرش و ساماندهی کودکان کار
بیات‌نژاد در ادامه با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان توضیح داد: امسال با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه ۲۷۰ کودک از سوی دو ان‌جی او که طرف قرارداد فرمانداری هستند، پذیرش شدند. البته این طرح چند روزی است که با وقفه ایجاد شده است و الان متوقف است. قرار است طی یک ماه آینده دو مکان از سوی شهرداری(یک مرکز ویژه کودکان ایرانی و یک مرکز ویژه کودکان اتباع) به این کودکان اختصاص یابد که این کار طی هفته آینده انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: در آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان وظایف دستگاه‌های مربوطه مشخص شده است به طوری که ۱۲ دستگاه از جمله دستگاه قضا، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها، وزارت کار، سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاههای علوم پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، کمیته امداد و سازمان بهزیستی در این راستا وظایفی برعهده دارند.

۶۰ تا ۷۰ درصد از کودکان مجوز قانونی ورود به ایران را ندارند
مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: بر اساس عملکردی که در دو سال گذشته داشته‌ایم بیش از ۷۰ درصد کودکانی که در مراکز ما پذیرش شدند اتباع خارجی از کشورهای پاکستان، افغانستان و بعضا کشور عراق هستند که ۶۰ تا ۷۰ درصد از این کودکان مجوز قانونی ورود به ایران را ندارند. با این حال تاکنون تصمیمی بر خلاف مصلحت این کودکان گرفته نشده است.
مهشید موقر، معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران نیز در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: ولی مشکلی که بر سر راه این طرح وجود داشت مشکل فضای استاندارد بود و دومین مشکل موضوع اعتبارات بود.
در این طرح مرکز یاسر بیش از ظرفیت پذیرش کرده بود اما برخلاف آنچه در رسانه‌ها منتشر شد، به این کودکان حداکثر خدمات ارائه شد و علیرغم ظرفیت بالایی که در این مرکز صورت گرفته بود هیچ اتفاقی در مراکز یاسر و بعثت رخ نداد و هیچ اتفاقی منجر به فوت و جرح گزارش نشد. در استان تهران سه مرکز یاسر، افسریه و بعثت این کودکان را پذیرش می‌کنند که مراکز یاسر و بعثت پسرانه و مرکز افسریه دخترانه است.
به گفته وی، در سه مرکز یاسر پسران بالای ۱۲ سال، بعثت پسران زیر ۱۲ سال و مرکز افسریه دختران ۸ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال انجام می‌شود.

طرح ساماندهی حاکمیتی و در راستای برنامه ششم توسعه انجام می‌شود
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی حاکمیتی و در راستای برنامه ششم توسعه انجام می‌شود و با تأکید رئیس‌جمهوری است.
فرزانه جوادی، معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران نیز در ادامه گفت: مرکز کاهش آسیب ماده ۱۶ اخوان با ظرفیت ۱۴۹۰ نفر احداث شده است که اکنون هزار و ۳۲۲ مددجو در آن تحت درمان هستند که ۹۵۹ مددجو از شهر تهران غربالگری شدند که خدمات مددکاری، روانشناختی، درمانی، آموزشی به این افراد ارائه می‌شود.
وی افزود: پس از اینکه معتادان مراحل ترک اعتیاد را طی کردند برای توانمندسازی آنها اقدام می شود و پس از آن ارتباط حرفه‌ای و مستمر با مددجو و خانواده برقرار می‌شود تا فرد بتواند بعد از بازگشت از حمایت خانواده خود برخوردار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار