نشست تخصصی حجاب و عفاف آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

ارزش های اخلاقی عفاف و حجاب، ضامن سلامت جامعه هستند

پایه های اعتقادی و بینش افراد را نسبت حجاب و عفاف تقویت کنیم

تبریز(پانا) - نشست تخصصی حجاب آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در سالن اجلاس خانه معلم شماره ۲ تبریز برگزار شد.

کد مطلب: ۹۲۸۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
ارزش های اخلاقی عفاف و حجاب، ضامن سلامت جامعه هستند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در نشست تخصصی حجاب آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در سالن خانه معلم شماره ۲ تبریز با بیان این که پوشش، معرف شخصیت و نشان دهنده عفت زن مومن است، گفت: خدا در قرآن می فرماید زنان مومن برای این که مورد آزار افراد لاابالی قرار نگیرند به گونه ای خود را بپوشانند که زمینه بی‌حرمتی بر آن ها ایجاد نشود.

فریده حقایی با بیان این که انواع حجاب بر اساس آیه های قرآن، حجاب چشم، حجاب رفتاری و حجاب گفتاری است، گفت: برای ترویج فرهنگ حجاب و پوشش در خانواده و جامعه باید در ابتدا پایه های اعتقادی و بینش افراد را نسبت به این موضوع چه در خانواده و چه در محیط های آموزشی محکم کنیم و یک باور درستی نسبت به این موضوع ایجاد کنیم.

وی با بیان این که تهدید و اجبار در موضوع حجاب و عفاف اثربخش نمی‌باشد، گفت:حجاب و عفاف آثار و پیامدهای به دنبال دارد که در دو حوزه فردی و اجتماعی، این آثار نمایان است؛ اثر اول در حوزه فردی، احترام و ارتقای شخصیت زن است و اثر دوم نیز، مصونیت ارتباطات زن با مردان غریبه است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان همچنین، حفظ اعتقادات مذهبی و جلوگیری از فساد و نابهنجاری را از آثار فردی حفظ حجاب و عفاف عنوان کرد و گفت: با برگزاری برنامه های شاد، اردو های هدف دار، نوشتن آیه های حجاب در دیوارهای مدارس و مسابقه هایی که برای حجاب انجام می شود می توان به این اهداف فردی رسید.

حقایی ادامه داد: حفظ شأن خانواده و مبارزه با فساد اخلاقی از آثار اجتماعی رعایت حجاب و عفاف در سطح جامعه هستند.

ظرفیت های آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه

مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان در امور بانوان نیز ضمن پاسداشت روز حجاب و عفاف گفت: ۲۱ تیر ماه به مناسبت بزرگداشت شهدای مسجد گوهر شاد روز ملی عفاف و حجاب نام گذاری شده است تا ما مسلمانان ارزش های اسلام را در زندگی ساری و جاری کنیم.

طیبه معرفت افزود : در کشور ما قانون عفاف و حجاب وجود دارد که تخطی از این قوانین جرم محسوب می شود ولی مهمتر از آن، تاکیدات قرآن در سوره های نور و احزاب به حجاب مردان و زنان است.

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت کنونی جامعه ما به سمتی می رود که هر روز انجام واجبات و فرایض دینی کم رنگتر از قبل می شود.

مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان در امور بانوان بیان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شش ساحت آورده شده است که مسائل تربیتی و ابعاد تربیتی در آن به بهترین شکل مشهود است.

معرفت با بیان این که ما ظرفیت های زیادی در اختیار داریم و تاثیر گذاری زیادی می توانیم در جامعه داشته باشیم، گفت: دانش آموزان، خانواده ها و رسانه ها جزو ظرفیت های عظیم آموزش و پرورش برای مقابله با آسیب ها و نارسایی ها هستند به شرطی که برنامه منسجم و مدون داشته باشیم.

عمق بخشیدن به آموزه های دینی در کودکان و نوجوانان، آنان را از آسیب های اخلاقی و اجتماعی مصون می دارد

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز نیز در ادامه جلسه گفت: ارزش های اخلاقی عفاف و حجاب، ضامن سلامت جامعه هستند و آموزش و پرورش، یکی از مهم ترین نهادهایی است که در آموزش این ارزش ها، برای جلوگیری از پیامدهای اجتماعی، می تواند مؤثر باشد.

خدیجه جعفری بیان کرد: عمق بخشیدن به آموزه های دینی در کودکان و نوجوانان، آنان را از آسیب های اخلاقی و اجتماعی مصون می دارد؛ چرا که بسیاری از شرارت های افراد، ناشی از نداشتن تربیت دینی و اخلاقی می باشد و درونی شدن ارزش های دینی مانند حجاب، باعث می شود آنان در برابر این انحرافات مقاومت بیشتری داشته باشند.

فردا دیر است

وی ادامه داد: والدین و مربیان اگر بخواهند کودکان را با حجاب آشنا کنند و این امر را در آنان نهادینه سازند، باید از سنین کودکی و نوجوانی شروع کنند؛ چرا که فردا دیر است.

جعفری با بیان این که درخت پرثمر تربیت، آن گاه به بار می نشیند که نظریه های تربیتی در قالب شیوه های صحیح و درست به اجرا درآید، گفت: روش های الگوآفرینی، محبت، تشویق، روش قصه‌گویی، رسانه، فیلم های آموزشی، هنر و نقاشی مؤثرترین روش هایی هستند که والدین و مربیان را در درونی کردن حجاب در کودکان و نوجوانان یاری می دهند.

نقش مهم خانواده به عنوان اولین نهاد تربیتی در تقویت فرهنگ حجاب و عفاف

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز گفت: با توجه به این که نهاد خانواده به عنوان اولین مدرسه و پدر و مادر به عنوان اولین معلمان انسان تلقی می شوند، بنابراین در این نهاد اجتماعی بسیار مهم و حیاتی، معلمان می بایست آموزش لازم را در زمینه تربیت و تزکیه و القای اعتماد به نفس را به فرزندان بیاموزند تا از همان آغاز ارتباط با کودکان و نوجوانان در جهت حفظ حرمت و مقام و منزلت فرزندان دختر تلاش نمایند.

لزوم الگو سازی و معرفی الگوی صحیح به دانش آموزان

جعفری گفت: تبیین سیره ائمه معصومین (ع) بویژه سیره حضرت فاطمة الزهراء سلام الله علیها و الگو سازی و معرفی الگوی صحیح و موفق به دانش آموزان طبق فرمایش مقام معظم رهبری از مهمترین راهکارهای بیشنهادی در زمینه تقویت ارزش ها و رعایت حجاب و عفاف در مدارس می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار