معاون امور استانهای صداوسیما: به دنبال ایجاد بازار بینالمللی برای محصولات پویانمایی و عروسکی ایرانی هستیم
تهران (پانا) - معاون امور استانهای سازمان صداوسیما جشنواره پویانمایی و عروسکی را ظرفیتی برای ایجاد بازار منطقهای و جهانی برای محصولات ایرانی دانست.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی دارابی معاون امور استانهای سازمان صداوسیما در آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی و نخستین دوره برنامههای عروسکی تلویزیونی ایران که سهشنبه عصر در کرمانشاه برگزار شد با بیان اینکه صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با ۱۵۰ شبکه رادیو و تلویزیونی به بیش از ۳۵ زبان فراملی، اقدام به تولید و پخش برنامههای مختلفی میکند و در این بین سهم استانها ۸۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی است گفت: این شبکهها در هر استان در خدمت فرهنگ، هنر، توسعه پایدار و مردم آن سرزمین هستند.
معاون امور استانهای سازمان صداوسیما با بیان اینکه مراکز استانی وظیفه دارند اولویتهای ۱۰ گانهای را سرلوحه برنامههای خود قرار دهند گفت: از جمله اولویتها این است که پیوستهای فرهنگی- هنری مبتنی بر حوزه رسانهای توسعه پایدار هر استان را با کمک مسئولان امر تدوین و اجرا کنند، و ضمن اینکه زبان مردم هستندحامی و همراه مسئولان در انعکاس خدمات و عملکرد آنها باشند،
آنها باید در نقش مشاوری امین برای مسئولان ظاهر شوند و با نقد مشفقانه و ناصحانه برای برطرف کردن نواقص از عهده کارها برآیند، در معرفی ظرفیتها و توانمندیهای استان تلاش کنند و در جذب توریسم، گردشگر، جلب سرمایهگذاری و مشارکت آنان در امر توسعه و پیشرفت استان کمک بایستهای داشته باشند.
وی افزود: اولویت دیگر این است که شبکههای استانی باید زبان، لهجه، گویش، نژاد، مذهب، آداب و رسوم، پاره فرهنگ های هر استان را در خدمت اتحاد و وحدت ملی بهخدمت بگیرند و در پویایی و مانایی فرهنگ کهن و با سابقه این سرزمین تلاش کنند.
دارابی با بیان اینکه مراکز استانی صداوسیما باید فرصتی برای شناسایی و کشف استعدادهای جوان در عرصه فرهنگی- هنری فراهم سازند خاطرنشان کرد: ایجاد رقابت سالم و سازنده میان هنرمندان بومی، برای تولیدات فاخر، پیشگامی در عدالت رسانهای، همراهی با مردم در شادیها، غمها و بحرانها و اطلاعرسانی، آموزش، پر کردن اوقات فراغت و اهتمام برای افزایش سواد رسانهای، از دیگر اولویتها و سیاستهای برنامهای صداوسیمای مراکز به شمار میروند.
معاون امور استانهای رسانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامههای عروسکی تلویزیونی ایران در استان کرمانشاه پرداخت و گفت: کرمانشاه در دو سال اخیر در معرض زلزله و سیل قرار گرفته است و مردم استان خرابیها و ویرانیهای زیادی را تحمل کردهاند؛ از مهمترین اقدامات مسئولان ارشد کشور و استان این بوده و هست که شادی و نشاط را به استان تزریق کند، بخصوص کودکان و نوجوانان که در این بلایا، دچار بحرانهای روحی و عاطفی شدهاند در اولویت، ایجاد تبسم، خنده و نشاط برای آنهاست.
وی ادامه داد: این جشنواره به کمک مردم و مسئولان آمده تا به سهم خود بتواند بخشی از آلام و آسیبها را کاهش دهد و با ظرفیتهایی که ایجاد میکند از جمله راهاندازی هفته فرهنگی- هنری استان، برنامهسازان محبوب کودک و نوجوان بتوانند در شهرها و شهرستانها و مناطق زلزلهزده با اجرای برنامههای شاد، ساعات و اوقات خوشی را برای کودکان این سرزمین فراهم کنند.
دارابی با اشاره به اینکه جشنواره پویانمایی فرصتی برای معرفی و بازنمایی استان و ظرفیتهای آن است خاطرنشان کرد: این رویداد مهم، شناسامه فرهنگی و هنری برای هر استان ایجاد میکند، امکان دیدار چهره به چهره هنرمندان با مردم را فراهم میسازد و از همه مهمتر آنکه شرکتکنندگان در جشنواره مُبلغ و معرف کرمانشاه و مردم مهربان، نوعدوست و سلحشور آن و ظرفیتها و توانمندیهای آن به وسعت ایران میشوند.
معاون امور استانهای سازمان صداوسیما اضافه کرد: دستاوردهای مهمیکه برپایی رخدادهای فرهنگی - هنری مثل جشنواره پویانمایی و برنامههای عروسکی برای استان میزبان دارد، در افزایش وحدت و همبستگی مردم و مسئولان و ارتقاء دانش و آگاهی آنان در عرصه فرهنگ و هنر تاثیر بسزایی خواهد داشت همچنین به توسعه زیرساختها، عمران و توسعه استان و بالاخص رسانه استان کمک شایانی میکند.
وی در ادامه، اولویتهای صداوسیمای مراکز حوزه پویانمایی (انیمیشن) و برنامههای عروسکی را مورد توجه قرار داد و گفت: پویانمایی و برنامههای عروسکی دو حوزه از هنر و صنعت هستند که هم بازار گستردهای برای اشتغالزایی و درآمدزایی دارند و هم عرصهای بزرگ برای کارهای فرهنگی، تعلیم و تربیت محسوب میشوند.
دارابی با بیان اینکه مخاطبان و جامعه هدف برنامههای عروسکی و پویانمایی طیف وسیعی از گروههای سنی هستند تصریح کرد: از بزرگسالان تا خردسالان، همگی پای اینگونه برنامهها مینشیند اگرچه خردسالان، کودکان و نوجوانان و جوانان را باید مخاطبان اصلی آن برشمرد.
معاون امور استانهای رسانه ملی تاکید کرد: بخش خصوصی و غیر دولتی، کارها و خدماتی شایسته تشکری، در این حوزه انجام داده است البته صداوسیما هم گامهای بزرگی در حوزه پویانمایی و عروسکی برداشته اما همه اینها با آن قله و هدفی که باید به آن برسیم فاصله بس زیاد و معناداری دارد.
وی با بیان اینکه جشنواره تلاش میکند کارگاهی بزرگ برای آموزش و انتقال تجربه میان هنرمندان و برنامهسازان باشد افزود: درصدد هستیم از طریق این جشنواره و همافزایی ظرفیتها، بتوانیم بازار بزرگی را در منطقه و جهان به دست آوریم.
ارسال دیدگاه