داود محمدی، نماینده مجلس: دانشگاه فرهنگیان در تولید علمی کشور نقش بهسزایی دارد
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس: در مجلس با تمام ظرفیت از دانشگاه فرهنگیان حمایت میکنیم
تهران (پانا) - بیستویکمین اجلاس سراسری مدیریتهای امور پردیسها و مراکز تابعه و مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان صبح امروز با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش و تعدادی از نمایندگان مجلس در پیشوا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، داود محمدی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این اجلاس بر نقش دانشگاه فرهنگیان برای توسعه علمی کشور تاکید کرد و گفت: «در هیچ زمانی مانند اکنون، دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار نگرفته بود، ناظر بر اینکه رهبر معظم انقلاب به تعدد به جایگاه و اهمیت دانشگاه فرهنگیان اشاره کردند و رهبر انقلاب آموزش و پرروش را در دانشگاه فرهنگیان خلاصه کرده و میبینند.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «این توجه و تاکید وظیفه ما را سنگین میکند که باید این دانشگاه را به درجه بالای آن برسانیم و هیچ بهانهای در این زمینه نباید داشته باشیم، همه مسئولان و متولیان امور اجرایی موظف به کمک به دانشگاه فرهنگیان هستند.»
او به وضعیت اخلاق و فرهنگ در جامعه و چالش و نگرانیهای پیشرو اشاره کرد و گفت: «در این اجلاس و نشستها باید به این بپردازید که دانشگاه فرهنگیان به عنوان تربیتکننده معلمان برای پرورش شایسته دانشآموزان آیا در تراز خود حرکت میکند و روند و فرآیند درستی در پیش گرفته است؟.»
لزوم آسیبشناسی برنامهها و روشهای تربیتی و آموزشی در دانشگاه
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم آسیبشناسی برنامهها و روشها و محتویات تربیتی و آموزشی در دانشگاه تاکید کرد و گفت: «باید به این پرداخت که وضعیت کنونی چگونه است و ایا با این محتوایات و روندها جوابگوی تربیت دانشآموزان در تراز جهانی است یا خیر؟.»
محمدی به نگاههای متفاوت به موجودیت دانشگاه فرهنگیان هم اشاره کرد و گفت: «پیش از آموزش دانش، به فن معلمی نیاز است اینکه گونه دانشآموزان و نسل آینده را تربیت کنیم. شما به عنوان مدیران دانشگاه باید نگرانیها و آسیبها را شناسایی و برطرف کنید و مسائل مرتبط با عوامل بیرونی احصا و برونداد آن به مسئولان مرتبط اعلام شود.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی همچنین بر استفاده از رای صاحبنظران و علما در حوزه آموزشی و تربیتی تاکید کرد.
در مجلس با تمام ظرفیت از دانشگاه فرهنگیان حمایت میکنیم
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی هم در این اجلاس گفت: «دانشگاه فرهنگیان مهمترین موضوع بحث ما در سند تحول بوده است و موقعی که اینجانب به عنوان مسئول وزارت آموزش و پرورش در فعالیت بودم، کسانی که در حال پژوهش در موضوع سند بودند اما نگاه مثبتی به بحث دانشگاه فرهنگیان نداشتند بنابراین تمام ظرفیت آموزش و پرورش را برای سند تحول به کار گرفتیم و در طول ۲۴ ماه تمامی پژوهشهای لازم را در این حوزه انجام دادیم. از آنجایی که پژوهشهای سابق برای این اعتقادی به موضوع دانشگاه فرهنگیان نداشتهاند ما توانستیم در آن ۲۴ ماه ۵۰ درصد پژوهشهای قبل را تغییر دهیم. در سند تحول آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ مدرسه به عنوان ویترین آموزش و پرورش دیده میشود.»
حمیدرضا حاجیبابایی ادامه داد: «مجموعه سند تحول بنیادین تمامی موضوعات اعم از دانشگاه فرهنگیان، مدرسه، معلم، کتب درسی و تمام زیرساختهای آن را به صورت بسیار دقیق و پیچیده ترکیب کرده است و در ۶ ساحت پیگیری و برنامهریزی میکند. این موضوع پس از نهاییشدن سند تحول ۲۰ درصد آن در زمان تصدی اینجانب به منصه ظهور رسید و در همین زمان استادان تعلیم و تربیت دور هم آمده و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را نوشتند. بر مبنای همین اسناد بالادستی ما اینگونه موضوع ماده ۲۸ را قبول نداریم، همچنین در موضوع رتبهبندی معلمان نیز با توجه به سند تحول دانشگاه فرهنگیان باید محور باشد.»
او افزود: «در این نظام جدید هدف ما باز مهندسی نیروی انسانی است که در قسمتهای مختلف بدنه آموزش و پرورش جانمایی شده باشد که هر کدام از این نیروی انسانی در هر کدام مقطع تحصیلی مشغول به کار باشد. متاسفانه از سال ۹۱ به بعد تا یکی دو سال گذشته سعی شد تا این دانشگاه حذف شود. در این زمان سعی کردند با از بین بردن مولفههای مختلف همچون از بین بردن انگیزههای معلمان و استادان، این دانشگاه را تضعیف کنند و اگر جلوی این رویه گرفته نمیشد هماکنون با بحران بسیار جدی روبه رو بودیم.»
حاجیبابایی گفت: «اگر میخواهیم آموزش و پرورش ما درست شود باید به این دانشگاه توجه کرد. مجرای ورود معلم تنها و تنها از مسیر دانشگاه فرهنگیان باشد. باید دانشجوی خود را افزایش بدهیم زیرا در چند سال آینده با بحران و با شرایط بسیار اضطراری کمبود معلم در پایههای مختلف مواجه خواهیم بود. البته باید همزمان به کیفیت هم پرداخت، همانگونه که رهبر معظم انقلاب به درستی به آن اشاره کردند. آنچه به واقع نیاز آموزش و پرورش است، جذب نیروی معلم برای آینده، به آن سمت حرکت کنید و ما نیز در مجلس با تمام ظرفیت از آن حمایت خواهیم کرد.»
ضرورت اصلاح بودجه و اعتبارات پایدار، قابل پرداخت و مناسب برای دانشگاه فرهنگیان
جهانبخش محبینیا، نماینده مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این اجلاس گفت: «در انقلاب اسلامی انسانهای بزرگ به عنوان معلمهای ارزندهای نقش ایفا کردهاند که حتی برای نسلهای بعد از خود نیز راهنما و الگو قرار گرفتند. جامعه ایران در حال گذر است، جامعهای که هزاران سال باشکوه، هنر و جبروت به آزادگی رسیده برای ثبات نیاز به زبان دارد.»
سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: «جنس معلم از نبوت است، آموزش مسائل اجتماعی، سیاست، تجارت، اخلاق و اقتصاد را اگر به آموزش پرورش بسپاریم ضرر و زیان نکردهایم و جامعهای بر مبنای حیات طیبه ساختهایم. دانشگاه فرهنگیان پیشانی و راس تمام دانشگاههای کشور است. دانشگاه فرهنگیان بدون تربیت معلم دانشگاه نیست و برای تربیت معلم توقف جایز نیست.»
او افزود: «باید نیازهای آموزشی و فرهنگی جامعه، بلکه تمدن ایرانی که شامل کشورهایی همچون افغانستان، عراق، تاجیکستان و کشورهای مسلمان است را دانشگاه فرهنگیان تامین کند. سند تحول بنیادین مورد تایید و تاکید رهبر معظم انقلاب است و باید جدی گرفته شود.»
محبینیا، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان را انسانی زحمتکش، پرتوان، مومن با مسئولیت و رسالت سنگین که دانشگاه فرهنگیان را ارتقا داده است دانست و افزود: «این دانشگاه نیازمند حمایت مجلس و دولت است و من شاهدم در مجلس برخی نمایندگان عاشقانه به آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان کمک میکنند. باید در اولین فرصت منابع اعتباری پایدار، قابل پرداخت و مناسب برای این دانشگاه تعریف شود؛ بافتهای پردیسها و مراکز، آزمایشگاهها و خوابگاهها بازسازی و بهسازی شود.»
جهانبخش محبینیا به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، فعالیتهای پژوهشی و ارتقای نیروهای اداری و آموزشی وزارت آموزش و پرورش را از وظایف دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد.
ارسال دیدگاه