در بیست و یکمین نشست مدیران و روسای دانشگاه فرهنگیان
سرپرست وزارت آموزشوپرورش: تنها مسیر تامین نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان است
دانشگاه فرهنگیان باید علاوه بر دانشآموزی، در کنشآموزی و حرفهآموزی برجستگی بیشتری داشته باشد
تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور بزرگترین و اولین رسالت دانشگاه فرهنگیان را تامین و تربیت نیروی انسانی با صلاحیتهای اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، حرفهای و تخصصی دانست و تاکید کرد جز از مسیر دانشگاه فرهنگیان هیچ نیرویی نباید به کلاس درس بفرستیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، سیدجواد حسینی صبح امروز در بیست و یکمین نشست مدیران و روسای دانشگاه فرهنگیان ارتقای کیفی بر مبنای سند تحول بنیادین را استراتژی اصلی نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد و گفت: «برای تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب لازم است تا بر اجرای متوازن سند تحول تمرکز داشته باشیم.»
او از اجراییشدن سامانه و داشبورد مدیریتی پایش سند تحول بنیادین خبر داد و افزود: «از ۱۳۱ راهکار پیشبینیشده برای اجرای سند تحول بنیادین، ۶۴ درصد آن مبتنی بر دو خردهنظام رهبری و مدیریت و تربیت معلم و منابع انسانی است.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اجرای شش خردهنظام سند تحول، تعادلبخشی هویتی در مقابل تعارضهای هویتی، چرخشهای تحول آفرین و تعلیم و تربیت تمامساحتی را چهار جوهره و رسالت اصلی سند تحول بنیادین دانست. او بر نقش دانشگاه فرهنگیان در این زمینه تاکید کرد و گفت: «ابتنا و اتکای اصلی اجرای این چهار جوهره بر معلم است، معلمی که تمامساحتی رشد یابد و دانشآموزان تمامساحتی پرورش دهد.»
سیدجواد حسینی ادامه داد: «بزرگترین و اولین رسالت دانشگاه فرهنگیان تامین و تربیت نیروی انسانی با صلاحیتهای اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، حرفهای و تخصصی است. تربیت انسانهایی که توانمندی دانشی، روشی، منشی و نگرشی در تراز جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. رسالت این دانشگاه با دیگر دانشگاهها متفاوت است، در این دانشگاه باید علاوه بر دانشآموزی، کنشآموزی و حرفهآموزی برجستگی بیشتری داشته باشد که بتوان گفت این دانشگاه در مسیر خود حرکت میکند.»
او سند تحول بنیادین را مبنای اصلی بودجهریزی و فعالیتها در دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: «تاکید بر معلم به عنوان مربی که در کنار انتقال دانش باید مربی نیز باشد و مدیر مدرسه به عنوان رهبر آموزشی، از ویژگیهای سند است و دانشگاه فرهنگیان است که میتواند رسالت تربیت معلم تمامساحتی را تحقق ببخشد.»
سرمایهگذاری در آموزش و پرورش پربازدهترین سرمایهگذاری است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «به لحاظ کمی امسال ۶۸ هزار خروجی از آموزش و پرورش داشتیم و باید سیاستها و فعالیتها را متمرکز کنیم و در خدمت دانشگاه برای جبران این کمبود قرار دهیم. سرمایهگذاری در آموزش و پرورش پربازدهترین سرمایهگذاری است. کشورهایی که بر آموزش و پرورش سرمایهگذاری کردهاند، رشد چهار، پنج برابری در رفاه اقتصادی در بیست سال داشتند.»
جز از مسیر دانشگاه فرهنگیان هیچ نیرویی نباید به کلاس درس بفرستیم
حسینی تنها مسیر تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش را دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: «این دانشگاه باید تکجنسیتی و دارای دوره چهار ساله باشد که همین ویژگی را دارد و اگر برای مواقع اضطرار با آزمون از دانشآموختگان دیگر دانشگاهها استفاده شود به طور حتم باید دوره یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند. جز از مسیر دانشگاه فرهنگیان هیچ نیرویی نباید به کلاس درس بفرستیم و جز از مسیر دانشگاه فرهنگیان گام برنداریم. دانشگاه فرهنگیان علاوه بر تربیت و تامین نیروی انسانی، میتواند استمرار شایستگیهای دانشی، توانشی، روشی و منشی (دورههای ضمن خدمت) را نیز برعهده بگیرند.»
او گفت: «رتبهبندی معلمان پیشزمینهای دارد که نظام سنجش صلاحیتهای معلمی است و این نظام بیش و پیش از هر جایی میتواند توسط دانشگاه فرهنگیان به انجام برسد. دانشگاه فرهنگیان باید مرکز مطالعات راهبردی و استراتژیک نظام تعلیم و تربیت باشد.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر تربیت پژوهشمحور معلمان و نیروی انسانی در دانشگاه تاکید کرد و افزود: «مدرسه و درسپژوهی، گروهپژوهی، کنش و دورهپژوهی و مدیریتپژوهی باید سکه رایج نظام آموزشی باشد تا بهبود عملکرد داشته باشیم.»
حسینی همچنین بر ایجاد دفتر همکاریهای آموزش و پرورش و صاحبنظران دانشگاهی تاکید کرد و گفت: «تعامل با صاحبنظران را نیز دانشگاه فرهنگیان میتواند برعهده بگیرد.»
او در پایان به لزوم وجود مدارس تجربی و کارورزی وابسته به دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: «این مدارس علاوه بر کارایی برای کارورزی و کارآموزی، برای آزمایشکردن استانداردهای کیفی نظام تعالی مدرسه از سوی دانشگاه فرهنگیان و تسری آن به بدنه تمامی مدارس به کار گرفته شود.»
ارسال دیدگاه