عباسپور: خانوادهها در انتخابات انجمنهای اولیا و مربیان مدارس مشارکت 100درصدی داشته باشند
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان در برنامه اطلاعرسانی استودیو الفبا به تأکید سند تحول بر مشارکت خانوادهها در مدارس اشاره و تاکید کرد خانوادهها در انتخاب نمایندگان انجمن اولیا و مربیان در مدارس، مشارکت صددرصدی داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، نورعلی عباسپور در برنامه اطلاعرسانی استودیو الفبا با موضوع جایگاه انجمن اولیا و مربیان در سند تحول و همچنین نقش خانواده در نظام تعلیم و تربیت گفت: «در تمام اسناد آموزش و پرورش از جمله مبانی نظری سند تحول بنیادین بر نقش کلیدی خانواده در حوزه تعلیم و تربیت تأکید شده است. لازم است در آموزش و پرورش شرایطی فراهم شود که خانوادهها در تمام سطوح تصمیمگیری، سیاستگذاری، برنامهریزی، اجرا و نظارت در مدارس ایفای نقش کنند.»
مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «مشارکت خانواده در مدرسه جزو اولویتهای اصلی آموزش و پرورش است بنابراین باید شرایط اجرایی شدن مفاد سند تحول را در این زمینه فراهم کرد.»
او به سابقه ۷۰ ساله انجمن اولیا و مربیان در مدارس اشاره کرد و گفت: «مهمترین مأموریت این انجمن ترکیب، خانواده، معلم و دانشآموز است بهنحویکه خروجی این سه رکن مدرسه؛ شکوفایی استعدادها، تربیت متوازن و تربیت استعدادها باشد بنابراین اگر هریک از این سه رکن کمرنگ جلوه داده شود، فعالیتهای تربیتی ابتر خواهد ماند.»
عباسپور گفت: «پایه اصلی در حوزه انجمن اولیا و مربیان، مشارکت خانوادهها است. به این معنی که به نسبت میزان افزایش مشارکت خانوادهها در فعالیتهای تربیتی مدرسه، سایر فعالیتها به سهولت پیش خواهند رفت.»
مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مطالبات خانوادهها در مدارس توسط نمایندگان انجمنها پیگیری میشود، افزود: «اعضای انجمن اولیا و مربیان در مدارس با اعضای انتصابی دفتر انجمن اولیا و مربیان بهعنوان نمایندگان دولت در تعامل با یکدیگر، جریان تربیت را در مدرسه رهبری و هدایت میکنند. تمام اسناد مدرسه باید به امضا روسای انجمن اولیا و مربیان مدارس برسد، همچنین رئیس انجمن اولیا و مربیان عضو اصلی شورای مدرسه و مسئول برنامهریزی اصلی آموزشگاه است.»
طرح راهاندازی اتاق فکر ویژه اولیا در ۱۰ درصد مدارس استانی و ۳۰ درصد مدارس مناطق تهران اجرایی شده است
عباسپور به شناسایی نقاط کلیدی برای مشارکت خانوادهها در مدارس اشاره کرد و گفت: «مدیران مدارس باید تلاش کنند که با شناسایی و تقویت این نقاط، میزان مشارکت خانوادهها در مدارس را به صد درصد برسانند.»
او از راهاندازی اتاق فکر ویژه اولیا باهدف تکریم خانوادهها خبر داد و افزود: «در سال تحصیلی جاری این طرح در ۱۰ درصد مدارس استانی کشور و ۳۰ درصد مدارس مناطق تهران اجرایی شد و مصمم هستیم امسال این طرح را در تمام مدارس کشور اجرا کنیم.»
عباسپور به بازنگری در آییننامه اجرایی مدارس اشاره کرد و گفت: «در نشستی که اخیرا با نمایندگان ویژه اولیا و مربیان مدارس داشتیم، مقرر شد تغییر در بندهای آییننامه اجرایی مدارس در بحث مربوط به خانوادهها، با حضور دو نفر از نمایندگان خانوادهها و شورای انجمن اولیا و مربیان مدارس صورت گیرد.»
او آموزش خانواده را یکی دیگر از محورهای اصلی کار انجمن اولیا و مربیان اعلام کرد و گفت: «آموزش خانوادهها به این معنی است که باید خانوادهها، صلاحیت تربیتی را کسب کنند و در فضای تربیتی توانمند شوند. برای توانمندکردن خانوادهها در مباحث تربیتی اقدام به جذب ۱۰۰۰ مدرس دورههای آموزش خانواده کردهایم. همچنین از فیلمهای آموزشی و کتابهای منتشرشده در حوزه تعلیم و تربیت و مشاوره استفاده شده است.»
شمارگان مجله پیوند به بیش از ۵۰ هزار نسخه رسیده است
نورعلی عباسپور به ایجاد تغییراتی در مجله پیوند اشاره کرد و ادامه داد: «در سال گذشته تغییرات اساسی در گرافیک و صفحهبندی مجله پیوند صورت گرفته و هماکنون شمارگان این مجله به بیش از ۵۰ هزار نسخه رسیده است.»
مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش به اهمیت مراکز مشاوره خانوادهها هم اشاره کرد و افزود: «در دو سال اخیر ۶۰ مرکز مشاوره خانواده در سراسر کشور ایجاد شده و اکنون تعداد این آمار به ۲۴۵ مرکز میرسد، البته این مراکز خودگردان بوده و توسط مناطق و با توجه به اعلام نیاز منطقه راهاندازی شده است.»
او تأثیر خانوادهها را در تربیت کودکان در سالهای پیش از دبستان و در دوره دبستان، بیش از دوران دیگر تحصیلی دانست و گفت: «بر این اساس پیگیر مراکز محلی آموزش خانوادهها بر اساس سند تحول هستیم و در سال تحصیلی جدید این مراکز را در مناطق و روستاها با محوریت مدرسه، اجرایی خواهیم کرد.»
ارسال دیدگاه