انتقاد انجمن کودک از طرح‌های موقت ساماندهی کودکان کار و خیابان

تهران (پانا) - مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با انتقاد از طرح‌های موقت ساماندهی کودکان کار و خیابان پیشنهاد کرد که سازمان بهزیستی به جای برنامه‌های مقطعی، نگاه بلند مدت‌تری داشته باشد و به تدوین برنامه عملی دست بزند که با همکاری نهادهای مدنی و دولتی است.

کد مطلب: ۹۲۴۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد انجمن کودک از طرح‌های موقت ساماندهی کودکان کار و خیابان

به‌گزارش ایسنا، فرشید یزدانی با بیان اینکه همه سازمان‌های مردم نهاد، نهادها و کسانی که در سیاست گذاری اجتماعی دخیل هستند، معتقدند «کار کودک» باید حذف شود، افزود: اما بحث اصلی در مورد "چگونگی" حذف «کار کودکان» است. روشی امسال نیز در ساماندهی کودکان کار و خیابان به کار گرفته شده، روشی است که بیش از ۲۰ بار در کشور اجرا و تجربه شده اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

او با بیان اینکه در این طرح نیروی انتظامی برای مدتی کودکان را از سطح خیابان جمع‌آوری و در جایی نگهداری می‌کند، اظهار کرد: این درحالیست که طی این فرایند هم خود کودکان و هم خانواده‌های آنان دچار آسیب می‌شوند و بعد از مدتی بازهم به خیابان‌ها بر می‌گردند. دلیل این موضوع این است که برای سازوکارهای پشتیبان این طرح اندیشه‌ای نشده است و برنامه مشخصی وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با انتقاد از خلأ برنامه مشخص طی سال‌های اخیر تصریح کرد: اگر قصد دارند اقدام مؤثری انجام دهند باید این دستگاه‌ها برنامه عملی خود را روی میز بگذارند و بگویند طی یکی دو سال آینده چه برنامه‌ای دارند و می‌خواهند چگونه کمک کنند تا این کودکان به عرصه تحصیل و توانمندی برگردند؟ سازمان‌های مردم نهاد هم دقیقاً روی همین موضوع نسبت به بهزیستی انتقاد دارند.

یزدانی در مورد اظهارات اخیر معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص همکاری دو سازمان مردم نهاد در روند ساماندهی کودکان کار و خیابان نیز تصریح کرد: بر اساس این اظهارات گفته شده است که سازمان‌های مردم نهاد در این طرح همکاری می‌کنند، اما این طور نیست. تنها یک NGO در حال همکاری با سازمان بهزیستی است.

او افزود: مجموعه سازمان‌های مردم نهاد عضو «شبکه یاری کودکان کار و خیابان» نسبت به اقدامات سازمان مردم نهاد مذکور موضع گرفتند و در نهایت این مؤسسه از شبکه اخراج شد؛ به‌دلیل همین چنین اظهاراتی که NGOها در حال همکاری با بهزیستی هستند، امری غیرواقعی است.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان ادامه داد: پیشنهاد ما این است که مجموعه NGOهای فعال در این حوزه علام آمادگی کنند تا همه در فرایند تدوین یک برنامه عمل مشارکت داشته و آن را عملیاتی کنند. به عبارت دیگر پیشنهاد ما تدوین یک برنامه عمل مشخص است که طی آن کودکان و خانواده‌هایشان کمترین آسیب را ببینند. معتقدیم بهزیستی به‌جای برنامه‌های مقطعی باید یک نگاه بلند مدت تر داشته باشد و به تدوین برنامه عملی دست بزند که با همکاری نهادهای مدنی و دولتی است.

یزدانی همچنین پیشنهاد بازدید نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه حقوق کودک را برای بازدید از محل نگهداری کودکان کار و خیابان مطرح کرد و گفت: نمایندگان این سازمان‌های مردم نهاد اگرچه با کلیت برنامه موافق نیستند اما می‌توانند دست‌کم نقش نظارتی ایفا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار