دبیر انجمن صنایع روغن کشی خبرداد:

تهیه طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی در مجلس /تولید 74 درصد مواد اولیه روغن طی یک برنامه 10 ساله

خبرگزاری پانا : دبیر انجمن صنایع روغن کشی با اعلام اینکه کاهش وابستگی به واردات مواد اولیه تولید روغن نباتی با برنامه ریزی صحیح دولتی امکان پذیر است، یادآور شد: دراین راستا کمیسیون کشاورزی مجلس طرحی را تحت عنوان تاسیس صندوق حمایت از کشت دانه‌های روغنی در دست تهیه دارد که تا کنون به امضای بیش از 120 نماینده مجلس رسیده است.

کد مطلب: ۹۲۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد

قاسم فلاحتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا، تصریح کرد: حلب های مورد نیاز برای بسته بندی در احجام 16 کیلویی وارداتی است که البته بخشی از آن توسط بازار داخلی تامین می شود و پاسخگوی نیاز داخلی کشورنیست .

وی افزود: حلب های وارداتی نیز با ارز آزاد به کشور وارد می شوند که در انتقال ارز آن با دشواری هایی مواجه هستیم به همین دلیل میزان نیاز و تامین همخوانی ندارد .

فلاحتی گفت : ورق بسته بندی روغن های صنعتی فلزی خاص است که بخشی از آن توسط فولاد مبارکه تامین می شود و این مشکل در تمامی صنایع کنسروسازی و بسته بندی فلزی وجود دارد .

دبیر انجمن صنایع روغن کشی عنوان کرد: البته شدت این مشکل به تدریج کاهش یافته اما همچنان وجود دارد .

وی با بیان اینکه از 6 ماه دوم سال 91 در تامین ورق صنعتی مشکلاتی به وجود آمده است ، تصریح کرد: ورق حلب به طور عمده از چین ،کره و قزاقستان با ارز مبادله ای وارد می شود که در حال حاضر شدت مشکلات گذشته به تدریج کاهش یافته است .

دبیر انجمن صنایع روغن کشی در پاسخ به این سوال که چرا واردات مواد اولیه روغن نباتی تا این میزان به واردات وابسته است ،بیان کرد: مهمترین دلیل آن این است که در چند سال گذشته برنامه خاصی برای تقویت تولید دانه های روغنی وجود نداشته و وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه ای برای حمایت از تولید دانه های روغنی نداشته است .

فلاحتی خاطرنشان کرد: حداکثر نیاز به مواد اولیه داخلی تنها تا 10 درصد تامین شود و این در حالی است که با برنامه ریزیی هایی در دولت های گذشته خوداتکایی به تامین مواد اولیه تولید روغن تا 17 درصد نیز بوده است .

دبیر انجمن صنایع روغن کشی تصریح کرد: درسال 84 بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز تولید روغن در داخل تامین شده و این امر نشان می دهد که کشور استعداد رشد تولید دانه های روغنی را داراست .

وی بیان کرد: اگر چه ممکن است خودکفایی در تولید دانه های روغنی در کوتاه مدت امکان پذیرنباشد اما کارشناسان خبره در این بخش عقیده دارند با برنامه ریزی مستمر 10 ساله می تواند 74 درصد مواد اولیه مورد نیاز روغن را تامین کند .

فلاحتی تصریح کرد: خوشبختانه دانه روغنی کلزا هم که بومی ایران نیست توسط دولت به کشور وارد و سازگاری مناسبی با همه مناطق جغرافیایی و اقلیمی کشور دارد .

دبیر انجمن صنایع روغن کشی گفت: کاهش وابستگی به واردات مواد اولیه تولید روغن نباتی با برنامه ریزی صحیح دولتی امکان پذیر است و د راین راستا کمیسیون کشاورزی مجلس طرحی را تحت عنوان تاسیس صندوق حمایت از کشت دانه های روغنی در دست تهیه دارد که تا کنون به امضای بیش از 120 نماینده مجلس رسیده است .

فلاحتی بیان کرد: این طرح به صورت فوریتی ارایه می شود و البته نکاتی منفی هم از نظر صنعت دارد اما کلیت ان نوید بخش جدی قانونگذار برای حمایت از تولید داخل است که این کلیات مورد تایید فعالان این صنعت نیز واقع شده است .

وی افزود: البته اصلاحات مورد نظر فعالان صنعت ظرف یک هفته آینده به مجلس ارایه خواهد شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار