بررسی واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد در مجلس؛ 179 روز بعد از حادثه

تهران (پانا) - ظهر پنجم دی ماه بود که خبری تلخ به تیتر نخست رسانه‌های کشور تبدیل شد، یک دستگاه اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که در حال انتقال دانشجویان بود، دچار واژگونی شد، 10 دانشجو کشته و حدود 30 تن نیز مصدوم شدند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز بعد از 179 روز به بررسی این حادثه در صحن علنی پرداختند.

کد مطلب: ۹۲۳۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
بررسی واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد در مجلس؛ 179 روز بعد از حادثه

محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جریان قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد، اظهار کرد: «ما در برخورد با چنین حوادثی همیشه به دنبال مقصر هستیم، به طور مثال هواپیما سقوط می‌کند، پس از بررسی می‌گوییم خلبان مقصر است یا شرایط آب و هوا نامساعد بود، در این گزارش نیز به همین شیوه عمل شده است و خرابی ترمز ماشین و شیب مسیر را علت ایجاد این حادثه مطرح می کنیم.»

او ادامه داد: «آیا این گزارش می‌تواند جان هفت دانشجو را بازگرداند؟ چه کسی باید پاسخگوی مصدومیت ۲۷ دانشجو باشد؟ آیا ما با این گزارش وظیفه و مسئولیت خود را انجام داده ایم؟»

دبیر هیات رئیسه مجلس متذکر شد: «علی رغم تحسین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تهیه گزارش مربوط به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات، باید به این نکته نیز توجه کرد که مردم چنین رفتاری را از ما نمی پذیرند، مردم از ما می پرسند که برای جلوگیری از بروز مجدد چنین حوادث چه اقدامات پیشگیرانه ای انجام می شود؟ چه تضمینی وجود دارد که این حادثه تکرار نشود؟»

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آیا گزارش تهیه‌شده درباره حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات خون‌بهای هفت جوان کشته شده است؟ خاطرنشان کرد: «در گزارش مطرح شده که کارفرما نظارت کافی بر پیمانکار نداشته، همچنین وسیله نقلیه مشکل فنی داشته است، آیا این مشکلات زیبنده جمهوری اسلامی ایران است؟»

وکیلی با بیان اینکه مادامی که ساختار پاسخگو نباشد، این گزارش‌ها تشریفاتی است و با خیال راحت بایگانی می‌شود، گفت: «ساختار دانشگاه آزاد باید پاسخگو شود، چرا که معیوب است. تا زمانی که با تشکیلات غیرپاسخگو روبرو هستیم، حوادث اینچنینی تکرار می شود.»

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که ابزار نظارت مجلس بر دانشگاه آزاد چیست؟ تصریح کرد: «ما باید فکری به حال ساختار این دانشگاه کنیم تا پاسخگو شود.»

نبود نظارت بر پیمانکار درد غم انگیز دانشگاه آزاد است

سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: «این گزارش یادآور حادثه تلخی بود که در محیط دانشگاهی رخ داد. بنده از طرف همکاران با خانواده حادثه دیدگان ابزار همدردی می کنم.»

او افزود: «مسیر دانشگاه، مسیر ویژه و قابل تأملی است، بنده ۱۰ سال در این دانشگاه تدریس کرده و در زمان های مختلف با وسیله شخصی، عمومی و پیاده این مسیر را طی کرده‌ام و با پیچ و خم آن به خوبی آشنا هستم. همه می‌دانیم دانشگاه آزاد با پول مردم اداره می شود و بسیاری از دانشجویان و خانواده آنها برای تهیه هزینه تحصیل با سختی و مشقت زیادی مواجهند.»

این نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: «این گزارش بسیار دقیق و مبین است و باید مبنای اقدامات بعدی قرار گیرد. این گزارش هم دانشگاه آزاد و هم شرکت مهران گشت را مقصر دانسته و تمام موارد قصور کاملا مشخص است. بی تردید ایمنی راه رعایت نشده است.»

نقوی حسینی با اشاره به مسیر ناامن دانشگاه علوم و تحقیقات برای رانندگی اظهار کرد: «نقاط حادثه خیز دانشگاه باید اصلاح شده باشد، درغیر این صورت مسئولان مربوطه کوتاهی کرده اند.»

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظارت بر پیمانکار درد غم انگیز دانشگاه آزاد است، گفت: «نبود نظارت کافی بر پیمانکار یکی از ضعف های اصلی امور اجرایی، عمرانی و خدماتی در دستگاه های اجرایی است. متاسفانه هیچ نظارتی بر کار و تعهدات پیمانکار وجود نداشته است و پیمانکار بعد از گرفتن پول بیت‌المال، عملاً از تعهدات خود سرپیچی می کند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: «امیدواریم دستگاه ها به ویژه دستگاه‌های آموزش عالی که با دانشجویان سروکار دارند، نسبت به وظایف پیمانکاران بخش پخت وپز و حمل و نقل دانشگاهی نظارت کافی داشته باشند.»

میلیاردها تومان هزینه تله‌کابین دانشگاه آزاد شده ولی بلااستفاده مانده است

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تسلیت به خانواده های داغدار این حادثه با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله رفسنجانی بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: «اگرچه برخی شبهه درست کردند که مدیریت فعلی دانشگاه آزاد در حال رفسنجانی‌زدایی از دانشگاه است، امیدواریم این روند را محقق‌شده نبینیم و مدیریت دانشگاه در این خصوص شبهه‌زدایی کند.»

او افزود: «امیدواریم اساتید فعلی دانشگاه آزاد به صورت عادلانه مورد برخورد و ارزیابی قرار گیرند زیرا اخیرا نارضایتی‌های زیادی در این زمینه پیش آمده است.»

این نماینده اصلاح طلب قوه مقننه بیان کرد: «از آقای ولایتی که چندین شغل دارد درخواست می‌کنیم کارها را به جوان‌ترها واگذار کند تا این کانون علمی، مهد پرورش دانشجویان نخبه، فرهیخته و عالم باشد.»

کواکبیان با اشاره به گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: «گزارش جامعی آماده و به مواردی همچون فرسوده بودن اتوبوس، نداشتن معاینه فنی و قصور پیمانکار اشاره شده است که مسئولان دانشگاه آزاد و پیمانکار باید در این خصوص پاسخگو باشند.»

او ادامه داد: «مردم باید بدانند مجلس فقط گزارش می‌دهد اما دستگاه پیگیری‌کننده، قوه قضائیه است.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره آیت‌الله بهشتی از ابراهیم رئیسی خواست به وعده‌های خوب خود همچون پیگیری عوامل مسئولان، فضای مجازی و اصلاحات قضایی به صورت جدی و غیر تعارفی عمل کند.

کواکبیان با بیان اینکه پرونده رسیدگی به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد در دستگاه قضائی مفتوح است، خواستار رسیدگی عادلانه به آن شد.

او همچنین با اشاره به هزینه گزافی که برای تله‌کابین واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد پرداخت شده است، تاکید کرد: «میلیاردها تومان برای آن تله‌کابین هزینه شده ولی بلااستفاده است لذا مسئولان فعلی دانشگاه آزاد باید پاسخگو باشند.»

کواکبیان گفت: «مردمی که با دست رنج خود فرزندانشان را به مراکز غیردولتی و دانشگاه آزاد می فرستند از ما نمایندگان در مجلس انتظار دارند بیشتر از حوادث مراکز دولتی در کنار آن ها باشیم.»

شرایط تردد دانشجویان علوم و تحقیقات هنوز اصلاح نشده است

سید کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به گزارش رئیس دانشگاه آزاد و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات، گفت: «متاسفانه با توجه به بازدید به عمل آمده بعد از سانحه، همان تجربه تلخ و شراط در این دانشگاه ادامه دارد، به نوعی که نسبت به ایجاد گاردریل اقدامی نشده و امکاناتی نیز برای دانشجویان تعبیه نشده است.»

او یادآور شد: «آقای تهرانچی درخصوص این حادثه اذعان داشته که این مکان برای دانشگاه در نظر گرفته نشده، در حالی که ۳۵ سال است که دانشگاه علوم و تحقیقات در این مکان ایجاد و دانشجویان در حال تردد هستند.»

این نماینده قوه مقننه بیان کرد: «دانشگاه آزاد بیشترین هزینه را برای دانشجویان ایجاد می‌کند و پرداختی دانشجو و درآمد دانشگاه نیز مشخص است، بنابراین انتظار است که در این شرایط از اتوبوس‌های فرسوده و با مشکل بیمه و قطعات استفاده نشود، زیرا امکانات فعلی در خور و شأن دانشگاه آزاد و حق دانشجویان نیست.»

دلخوش ادامه داد: «راننده اتوبوس با وجود نقص فنی تلاش بسیاری جهت کاهش سرعت کرد اما به دلیل فرسودگی اتوبوس نتوانست آن را کنترل کند، این فرسودگی و عدم معاینه فنی نشان از عدم نظارت بر این بخش است. مسئولان دانشگاه آزاد باید از پشت تریبون مجلس از خانواده های داغدار عذرخواهی کنند، زیرا مسئولیت آنها در این حادثه کم نیست.»

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: «مسئولان دانشگاه آزاد باید در مورد انتخاب مکان و فضای تحصیلی و شرایط تردد دانشجویان مسئولیت‌پذیر باشند و اشکالات فعلی در این حوزه را رفع کنند تا در آینده چنین قصوری تکرار نشود.»

میانگین سن اتوبوس های حمل و نقل عمومی باید کمتر از ۱۰ سال باشد

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، در ادامه و در جریان قرائت گزارش کمیسیون آموزش درباره این حادثه، عوامل اصلی وقوع حادثه دانشگاه آزاد را به این شرح نام برد: «وضع فیزیکی معابر، قصور پیمانکار در خصوص معاینه فنی اتوبوس و تخلف از قرارداد با دانشگاه آزاد از سوی پیمانکار.»

او خاطرنشان کرد: «در گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات اشاره شده بود که با توجه به کوهستانی بودن منطقه دانشگاه علوم و تحقیقات و پیچ های تند جاده، وضع فیزیکی معابر باید اصلاح شود.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «اتوبوسی که معاینه فنی نداشته و ۶ سال از سن آن می گذرد، نباید حمل و نقل عمومی انجام بدهد و در این مسئله قصور پیمانکار محرز است.»

لاهوتی تاکید کرد: «این معضل بزرگ در کشور وجود دارد که باید راه حلی برای آن پیدا شود و میانگین سن اتوبوس‌ها کمتر از ۱۰سال باشد؛ نه مانند وضعکنونی که بیشتر از ۱۵ سال است لذا از کمیسیون عمران مجلس درخواست داریم بسیج شوند و راه حلی برای این قضیه پیدا کنند.»

او همچنین با اشاره به قرارداد میان دانشگاه آزاد و پیمانکار، تصریح کرد: «در قرارداد به ۲۴ دستگاه اتوبوس اسکانیا اشاره شده بود در صورتی که اتوبوسی که در حادثه مذکور واژگون شده، شهاب بوده است و در این میان قصور پیمانکار محرز است و باید پاسخگو باشد.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: «دانشگاه آزاد باید دقت های لازم را در چنین مواردی داشته باشد و امیدواریم پیشنهادهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این گزارش مدنظر قرار گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار