کمرئی: المپیاد شایستگیمحور فرصت توسعه حرفهای را برای همه هنرآموزان و هنرجویان فراهم میکند
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، المپیاد شایستگیمحور را فرصتی برای توسعه حرفه ای هنرآموزان و هنرجویان دانست.
![کمرئی: المپیاد شایستگیمحور فرصت توسعه حرفهای را برای همه هنرآموزان و هنرجویان فراهم میکند](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZTE0MjEih3Yn/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHtRkGJRW2rzEsAIKXaKdntA,,/ZTE0MjEih3Yn.jpg)
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، علیرضا کمرئی در بازدید از فرآیند برگزاری مرحله نهایی نخستین المپیاد شایستگی محور ویژه هنرجویان هنرستانهای سراسر کشور در مشهد مقدس گفت: «برگزاری المپیاد شایستگیمحور میتواند در زمینه ارتقای آموزشهای فنی و مهارتی اثرگذار باشد و کیفیت را به سیستم آموزشی بازگرداند.»
او افزود: «در جوامع توسعهیافته کارها را شایستگان و اهل فن انجام میدهند و آموزش و تربیت نسلها از عهده همه برنمیآید و این امر رسالت و وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت است.»
کمرئی گفت: «پارادایمهای آموزش و پرورش تغییر کرده و در این پارادایمهای جدید، رویکردهای آموزشی نوین به وجود آمده است. به طور مثال مدرسه در ابتدا یک ساختمان و چهاردیواری بود سپس به یک سازمان که توسط مدیر و معلم اداره میشد تبدیل گشت بعد از آن این مفهوم دوباره دچار دگرگونی شد و به یک نهاد تغییر یافت که نیازهای اساسی جامعه را برآورده میساخت. اما امروزه مدرسه با این تعاریف رسا نیست و به یک میدان یادگیری و یاددهی تبدیل شده است و در محیطهای گوناگون اتفاق میافتد که در سند تحول بنیادین نیز از این محیطهای متنوع یادگیری صحبت شده است.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «تدوین و اجرای نظام آموزشی شایستگیمحور وظیفه ماست و سنجش این نظام شایستگی محور رسالت کلیدی ما محسوب میشود و الگوی شایستگیمحور یقینا یکی از الگوهای صحیح تغییرات شیوه آموزشی است.»
او ادامه داد: «اگر قرار است یکی از قسمتهای ارکان نظام آموزشی را جهت کیفیت بخشی آموزشی تغییر دهیم، یقینا آن بخش بهبود نگرش مدیران آموزشی است و آنها مسئول توسعه حرفهای معلمان محسوب میشوند و چشم اندازهای مدرسه را محقق میسازند؛ پس شایستگیهای حرفهای در مدیران بیشتر مورد نیاز است.»
کمرئی گفت: «ناتوانی نیروی انسانی به تخصص و جایگاه هویت شغلی و منزلت اجتماعی ضربه میزند و باید در زمینه توسعه حرفهای و دورههای آموزشی کار کنیم و توسعه حرفهای همان چیزی است که حرفهای شدن در حوزههای مختلف را رقم میزند.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «ما در حوزه آموزش نیازمند یک الگوی منسجم مفهومی هستیم تا آن را به یک الگوی منسجم ذهنی تبدیل کنیم. سند تحول بنیادین گفتمان حاکم بر مدرسه است و برطبق این سند پیش فرضهای ذهنی مدرسه، مدیر و معلم تغییر میکند و از دل سند تحول برنامه مناسبی را طراحی میکند و اگر مدیر مدرسه کارآمد و توسعه یافته باشد یقینا برنامه خوبی را در جهت ارتقا مدرسه طراحی میکند.»
او در ادامه گفت: «مدرسهمحوری یک رویکرد است و مدرسه کانون تصمیمگیریها محسوب میشود و در این حالت تصمیمگیریها را به نزدیکترین واحد آموزشی میسپاریم و یقینا این موضوع آثار مثبتی را هم در پی خواهد داشت.»
کمرئی افزود: «برنامه تعالی برنامهای جهت تعالی و توسعه مدیریت است و توسعه مدیران اصل و اساس است و قطعا توسعه مدیریت به تحقق رویکرد مدرسه محوری کمک خواهد کرد.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: همیشه باید فرصتهای یادگیری و تعالی را ایجاد کنیم تا نیروی انسانی کارآمدی داشته باشیم. همایشی مثل المپیاد شایستگیمحور یک فرصت توسعه حرفهای را برای همه هنرآموزان و هنرجویان فراهم خواهد ساخت.»
او در پایان دانش، مهارت، نگرش و توانایی را چهار بعد اصلی شایستگی دانست و گفت که این ابعاد از طریق روشهای توسعه حرفهای محقق خواهد شد.
ارسال دیدگاه