کمرئی: المپیاد شایستگیمحور فرصت توسعه حرفهای را برای همه هنرآموزان و هنرجویان فراهم میکند
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، المپیاد شایستگیمحور را فرصتی برای توسعه حرفه ای هنرآموزان و هنرجویان دانست.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، علیرضا کمرئی در بازدید از فرآیند برگزاری مرحله نهایی نخستین المپیاد شایستگی محور ویژه هنرجویان هنرستانهای سراسر کشور در مشهد مقدس گفت: «برگزاری المپیاد شایستگیمحور میتواند در زمینه ارتقای آموزشهای فنی و مهارتی اثرگذار باشد و کیفیت را به سیستم آموزشی بازگرداند.»
او افزود: «در جوامع توسعهیافته کارها را شایستگان و اهل فن انجام میدهند و آموزش و تربیت نسلها از عهده همه برنمیآید و این امر رسالت و وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت است.»
کمرئی گفت: «پارادایمهای آموزش و پرورش تغییر کرده و در این پارادایمهای جدید، رویکردهای آموزشی نوین به وجود آمده است. به طور مثال مدرسه در ابتدا یک ساختمان و چهاردیواری بود سپس به یک سازمان که توسط مدیر و معلم اداره میشد تبدیل گشت بعد از آن این مفهوم دوباره دچار دگرگونی شد و به یک نهاد تغییر یافت که نیازهای اساسی جامعه را برآورده میساخت. اما امروزه مدرسه با این تعاریف رسا نیست و به یک میدان یادگیری و یاددهی تبدیل شده است و در محیطهای گوناگون اتفاق میافتد که در سند تحول بنیادین نیز از این محیطهای متنوع یادگیری صحبت شده است.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «تدوین و اجرای نظام آموزشی شایستگیمحور وظیفه ماست و سنجش این نظام شایستگی محور رسالت کلیدی ما محسوب میشود و الگوی شایستگیمحور یقینا یکی از الگوهای صحیح تغییرات شیوه آموزشی است.»
او ادامه داد: «اگر قرار است یکی از قسمتهای ارکان نظام آموزشی را جهت کیفیت بخشی آموزشی تغییر دهیم، یقینا آن بخش بهبود نگرش مدیران آموزشی است و آنها مسئول توسعه حرفهای معلمان محسوب میشوند و چشم اندازهای مدرسه را محقق میسازند؛ پس شایستگیهای حرفهای در مدیران بیشتر مورد نیاز است.»
کمرئی گفت: «ناتوانی نیروی انسانی به تخصص و جایگاه هویت شغلی و منزلت اجتماعی ضربه میزند و باید در زمینه توسعه حرفهای و دورههای آموزشی کار کنیم و توسعه حرفهای همان چیزی است که حرفهای شدن در حوزههای مختلف را رقم میزند.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «ما در حوزه آموزش نیازمند یک الگوی منسجم مفهومی هستیم تا آن را به یک الگوی منسجم ذهنی تبدیل کنیم. سند تحول بنیادین گفتمان حاکم بر مدرسه است و برطبق این سند پیش فرضهای ذهنی مدرسه، مدیر و معلم تغییر میکند و از دل سند تحول برنامه مناسبی را طراحی میکند و اگر مدیر مدرسه کارآمد و توسعه یافته باشد یقینا برنامه خوبی را در جهت ارتقا مدرسه طراحی میکند.»
او در ادامه گفت: «مدرسهمحوری یک رویکرد است و مدرسه کانون تصمیمگیریها محسوب میشود و در این حالت تصمیمگیریها را به نزدیکترین واحد آموزشی میسپاریم و یقینا این موضوع آثار مثبتی را هم در پی خواهد داشت.»
کمرئی افزود: «برنامه تعالی برنامهای جهت تعالی و توسعه مدیریت است و توسعه مدیران اصل و اساس است و قطعا توسعه مدیریت به تحقق رویکرد مدرسه محوری کمک خواهد کرد.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: همیشه باید فرصتهای یادگیری و تعالی را ایجاد کنیم تا نیروی انسانی کارآمدی داشته باشیم. همایشی مثل المپیاد شایستگیمحور یک فرصت توسعه حرفهای را برای همه هنرآموزان و هنرجویان فراهم خواهد ساخت.»
او در پایان دانش، مهارت، نگرش و توانایی را چهار بعد اصلی شایستگی دانست و گفت که این ابعاد از طریق روشهای توسعه حرفهای محقق خواهد شد.
ارسال دیدگاه