۲۸۰۰ متقاضی پشت‌نوبت «فرزندخواندگی» در تهران

تهران (پانا) ـ مدیرکل بهزیستی استان تهران از وجود ۲۸۰۰ متقاضی پشت‌نوبتی فرزندخواندگی در استان تهران خبر داد. روند فرزندخواندگی اصولا طولانی است و یکی از دلایل آن کمبود کودک نوزاد هم محسوب می شود.

کد مطلب: ۹۲۰۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
۲۸۰۰ متقاضی پشت‌نوبت «فرزندخواندگی» در تهران

به گزارش ایسنا، داریوش بیات‌نژاد با بیان اینکه در حال‌حاضر بیش از ۲۸۰۰ متقاضی فرزندخواندگی پشت‌نوبتی در استان تهران وجود دارد، گفت:خانواده‌هایی که به‌دلایل پزشکی صاحب فرزند نشده و تمایل دارند که فرزندی را به فرزندخواندگی بپذیرند، عمده متقاضیان سازمان بهزیستی در این‌خصوص هستند.

او با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها نیز که فرزند دارند، تمایل دارند به‌خاطر احسان و نیکوکاری فرزندانی را به‌ فرزندخواندگی بپذیرند، بیان کرد: خانواده‌هایی هستند که دنبال فرزندانی با مشکلات درمانی هستند و می‌خواهند آنها را در غالب فرزندخواندگی یا امین موقت بپذیرند و روند درمانشان را دنبال کنند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در سال‌های اخیر فرآیند فرزندخواندگی در کشور تسریع و تسهیل شده است، تصریح کرد: در استان تهران نیز به‌شکل پایلوت فرآیند فرزندخواندگی از طریق سامانه مربوط به این موضوع صورت می‌گیرد. این سامانه به‌زودی به‌شکل سراسری در کشور فعالیت خواهد کرد.

بیات‌نژاد ادامه داد: به دنبال همکاری خوبی هم که با قوه‌قضائیه داریم، این فرایند تسهیل شده است. اولویت ما هم این نیست که کودکان در مراکز شبانه‌روزی و شیرخوارگاه‌ها نگهداری شوند. به‌همین دلیل به‌محض اینکه مسائل اداری و غربالگری‌های اولیه را انجام می‌دهیم و با فراهم شدن شرایط واگذاری، به‌سرعت این اقدام انجام می‌شود.

او با اشاره به‌اینکه گاهی این گلایه وجود دارد که سازمان‌بهزیستی پروسه فرزندخواندگی را طولانی کرده است و افراد مدت‌زمان طولانی را پشت‌نوبت هستند، اظهار کرد: برخلاف این نظرات ما می‌خواهیم این فرآیند تسریع شود. ما در مقابل همه افراد جامعه مسئول هستیم و نسبت به نهاد خانواده و استحکام آن هم احساس مسئولیت می‌کنیم. از آنجایی که یکی از اهداف زندگی مشترک موضوع فرزندآوری است و تعدادی از خانواده‌ها به‌دلایل پزشکی صاحب فرزند نمی‌شوند، سازمان‌بهزیستی به‌دنبال تسهیل فرایند فرزندخواندگی است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: علاوه‌بر این با وجود خدمات خوبی که به این کودکان در مراکز شبانه‌روزی ارائه می‌شود، خلاءهای عاطفی برای آنها وجود دارد. به‌همین دلیل اولویت ما این است که با حضور این کودکان در خانواده‌های صاحب صلاحیت این خلأ را برطرف کنیم. از سوی دیگر کیفیت مطلوب و حداکثری مدنظر ما هم گاهی تحت‌شعاع قرار می‌گیرد، به‌همین دلیل هرچه تعداد این کودکان را کاهش دهیم و فرآیند فرزندخواندگی را تسریع کنیم کیفیت خدمات ما در این مراکز نیز بیشتر می‌شود.

بیات‌نژاد تاکید کرد: یکی از دلایلی که ممکن است خانواده‌ها مدت‌زیادی پشت‌نوبت باشند خواسته‌های آنهاست، این درحالیست که آنها هم باید خواسته‌هایشان را تا حدی تعدیل کنند. برای مثال عمده متقاضیان بهدنبال فرزند دختر زیر دو سال هستند که این مساله شرایط را کمی سخت کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار