حکیمزاده: طرح بسندگی زبان فارسی در راستای عدالت آموزشی است
اگر دانشآموزان ۲ زبانه شناسایی نشوند و آموزش نبینند بعد از چند سال مدرسه را رها میکنند
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اجرای طرح بسندگی زبان فارسی را در راستای عدالت آموزشی دانست و تاکید کرد که این طرح برای توجه به حقوق کودکان مناطق محروم است.
به گزارش معاونت اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده با اشاره به سنجش و غربالگری کودکان که ازنظر جسمانی، شنوایی و آمادگی ذهنی و هوشی در بدو ورود به دبستان انجام میشود، گفت: «تعدادی از بچههایی که در مناطق ۲ زبانه کشور زندگی میکنند به دلیل ناآشنایی با زبان فارسی برچسب دیرآموز میخورند که پس از مدتی مشخص میشود مشکل یادگیری ندارند و فقط به خاطر ناآشنایی با زبان فارسی است که در یادگیری با چالش روبهرو هستند.»
او ادامه داد: «یادگیری زبان فارسی در حد برقراری ارتباط برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی ضرورت دارد و در طرح سنجش سلامت کودکان در بدو ورود به دبستان طرح بسندگی زبان فارسی را اضافه کردیم تا دانش آموزان با زبان فارسی ارتباط برقرار کنند.»
معاون آموزش ابتدایی طرح بسندگی زبان فارسی را در راستای حقوق کودکان مناطق محروم دانست و عنوان کرد: «انتظارات خانواده و جامعه از کودکی که برچسب دیرآموز میخورد، متفاوت میشود و با طرح بسندگی زبان فارسی میتوانیم دو پیامد مطلوب را داشته باشیم.»
او ادامه داد: «با اجرای طرح بسندگی زبان فارسی، کودکان ۲ زبانه که مهارتهای لازم تسلط به زبان فارسی را ندارند میتوانند به مقدار لازم ارتباط برقرار کنند و دیگر بهاشتباه، دیرآموز تلقی نخواهند شد.»
حکیم زاده پیامد دوم طرح بسندگی زبان فارسی را حمایت از دانش آموزان دانست و گفت: «با این طرح برنامههای آموزش جبرانی خواهیم داشت تا دانش آموزان حمایت شوند و بتوانند از کلاس درس استفاده کنند و از مدرسه طرد نشوند.»
معاون آموزش ابتدایی گفت: «طرح بسندگی زبان فارسی در راستای عدالت آموزشی است چراکه دسترسی به آموزش و فرصتهای برابر برای یاددهی و یادگیری را ممکن میسازد و ما باید موانع آموزشی را برطرف کنیم تا عدالت آموزشی وجود داشته باشد.»
او به بررسی تجربیات و تحقیقات میدانی درباره این طرح اشاره کرد و گفت: «اگر دانشآموزان ۲ زبانه شناسایی نشوند و آموزش نبینند بعد از چند سال مدرسه را رها میکنند.»
حکیم زاده گفت: «معاونت آموزش ابتدایی برنامههایی برای پاسداشت زبان مادری در حال اجرا است. در برنامههای پیشدبستان موضوع اصلی هویت کودکان اسلامی توجه به زبان مادری و پوشش سرزمین مادری است و محتوای زیادی با زبان مادری تولیدشده است لذا معاونت آموزش ابتدایی در راستای حفظ زبان مادری تلاش و آن را تقویت میکند.»
معاون آموزش ابتدایی زبان معیار را عامل موفقیت و پیشرفت دانش آموزان دانست و گفت: «زمانی که دانش آموزان زبان معیار را یاد بگیرند میتوانند بهخوبی ارتباط برقرار کنند و یادگیری بهتری داشته باشند.»
حکیم زاده با اشاره به نگرانی خانوادهها درباره حفظ زبان مادری گفت: «دانش آموزان در محیط خانواده با زبان مادری صحبت میکنند و با این طرح فقط وظیفه ما در نظام آموزشی بیشتر میشود چراکه میخواهیم زبان معیار را تقویت کنیم و در این راستا باید سیاستگذاری انجام بگیرد تا دانش آموزان از مدرسه طرد نشوند.»
ارسال دیدگاه