جزئیات طرح ترافیک خبرنگاری از زبان محسن هاشمی
رئیس شورای شهر تهران: تعداد سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران محدود است
تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران جزئیات سهمیهبندی طرح ترافیک ویژه خبرنگاران را تشریح کرد.
محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی روز سهشنبه در پاسخ به پرسش مشترک خبرنگاران درباره نبود عدالت در توزیع آر های خبرنگاری میان رسانهها و نقش کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر در این سهمیهبندی گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم سال گذشته سهمیهها از طریق معاونت اختصاص داده میشد و امسال کمیسیونی متشکل از نمایندگان کمیسیون فرهنگی، حمل و نقل، اصناف و ارشاد درباره سهمیه بندیها تصمیمگیری کردند و تنها یک کمیسیون در این رابطه تصمیمگیری نکرده است.
وی خطاب به خبرنگاران گفت: گزارش نهایی در این رابطه را از آقای علیخانی و حق شناس بگیرید تا مشخص شود برای هر رسانه چه تعداد سهمیه در نظر گرفته شده است.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تعداد سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران محدود است، گفت: بیش از ۲هزار سهمیه برای رسانهها در نظر گرفته شده و با توجه به تعداد درخواست کنندگان، به نظر میرسد به هر رسانه بزرگ به طور متوسط ۳۰ سهمیه در نظر گرفته شده باشد اما من به طور دقیق آمار رسمی را ندارم.
وی درباره اینکه چه شاخصهایی برای این سهمیهبندی در نظر گرفته شده است، گفت: شاخصها را همان کمیته مشخص کرده و باید پاسخگو باشند. در این کمیته یک عضو مربوط به آقای پورسیدآقایی است و دو عضو نیز مربوط به شورای شهر و الباقی تصمیمات صنفی است که باید با واقعیت یکی باشد.
وی تاکید کرد: برای مشخص شدن سهمیهها میتوانید درخواست کنید، سهمیهها علنی و شفاف شود.
هاشمی ادامه داد: در این سیستم مالکیت خودرو مهم نیست و تنها اسم فرد دارای اهمیت است زیرا برخی خودروهایشان به نام پدر و مادر یا همسر است اما خود از آن استفاده میکنند و بسیاری از خودروها قولنامهای است و تشخیص آن آسان نیست.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که چرا رابطین رسانه اعضای شورا از سهمیه خبرنگاران استفاده میکنند، گفت: نحوه پرسش شما برای من القای بازجویی است و آیا آیا گفتنها مانند این میماند که در حال بازجویی هستید. من از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم.
هاشمی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره قطعات باقیمانده در گمرک گفت: یکی از مشکلات عمومی برای معطل ماندن قطعات، اجناس و کالاها در گمرک، مسئله اجناس است که برای ترخیص کامل باید اسناد امضاء شود. گاهی صاحبان ملک اسناد را در اختیار ندارند که در کالاهای اساسی معمولاً کپی اسناد نیز با فشار اینکه مردم به این کالاها احتیاج دارند مورد پذیرش قرار میگرفت. موضوع دیگر تعرفههای گمرکی است که در مورد کالاهایی که اجزای متفاوتی دارد اعمال میشود. به طور مثال عوارض کابل گمرکی ممکن است تا ۴۰ درصد تعیین شود اما این کابل بخشی از واگن مترو است که ۵ درصد گمرکی دارد. برخی اوقات کارشناس گمرک برای هر جزء گمرکی متفاوتی میگیرد و باعث اختلاف میان واردکننده و گمرک میشود. در زمان گذشته من این مشکل را برطرف کرده بودم و به طور سلیقهای گاهی کارشناسان دوباره این روند را تکرار میکنند.
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: نکته سوم بدهی سازمانها به گمرک است که باعث میشود اجازه ترخیص داده نشود. پیش از این در توافقی که در زمان من انجام شده بود این بخش را به حساب کمکهای دولت به مترو میگذاشتیم و در خزانه این حسابها جابجا میشد. برای حل مشکل ترخیص باید این ۳ مشکل برطرف شود. در همینجاست که اورضه و بی اورضگی مدیر خودش را نشان میدهد.
وی درباره تجمع کارکنان شرکت بهرهبرداری مترو نیز گفت: سوء تفاهمی در این زمینه ایجاد شده بود که با واقعیت تطبیق ندارد.
وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: گاهی اوقات صدا و سیما از ماهوارهها بدتر عمل میکند و برای زدن رقیب از ضدانقلاب هم پیشی میگیرد.
هاشمی درباره تذکر یکی از اعضا به بیتوجهی به طرحهای اعضای شورا گفت: نداشتن ثبات مدیریت باعث شده بود برخی از این طرحها به فراموشی سپرده شود و مدیر مربوطه در جریان آن قرار نداشته باشد. اکنون آماری از طرحهای انجام نشده شورا تهیه کردهایم که حدود ۵۰ درصد طرحهای مصوب اجرایی نشده است. البته این موضوع هم در گذشته سابقه داشته که قرار است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره استعفای اعضای شورا برای حضور در انتخابات مجلس گفت: تاکنون هیچ یک از اعضای شورا استعفا ندادهاند و همچنان پایدار تا سال ۱۴۰۰ در خدمت شهروندان خواهند بود.
ارسال دیدگاه