در گفت وگو با پانا:

قربانی‌فرید، کارشناس بازار سرمایه: تاثیر پذیری بازار سرمایه از اخبار سیاسی کاهش یافته است

تهران (پانا) - کارشناس بازار سرمایه می‌گوید به دلایل مختلفی بازار تولید و سرمایه به اندازه گذشته متاثر از اخبار سیاسی نیست.

کد مطلب: ۹۱۶۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
قربانی‌فرید، کارشناس بازار سرمایه: تاثیر پذیری بازار سرمایه از اخبار سیاسی کاهش یافته است

محمد‌ابراهیم قربانی‌فرید، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت: تاثیرپذیری بازار سرمایه از اخبار ناخوشایند سیاسی کاهش یافته است. تکرار این اخبار باعث به حداقل رسیدن تاثیر هیجان منفی این دست از اخبار شده است. البته اقتصاد ایران مبادله چندانی با اقتصاد جهانی ندارد به همین دلیل به تدریج تاثیرات نامطلوب اظهارنظرهای سیاسی به حداقل ممکن رسیده است.

رونق تولید می‌تواند از بازار سرمایه آغاز شود

وی ادامه داد:‌ امسال قرار است تولید از حمایت‌های ویژه‌تری برخوردار شود. رونق تولید می‌تواند از بازار سرمایه آغاز شود. افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس یکی از راهکارهایی است که منجر به بهبود وضع شرکت‌ها و تولید می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه دیگر واکنش چندانی به موضوع‌های سیاسی از خود نشان می‌دهد و آن میزان که بورس‌های جهانی از رفتار و هیجان‌های سیاسی تاثیر می‌گیرند در بورس کشور این موضوع وجود ندارد.

وی ادامه داد: مقام‌های مسئول در کشور نیز بر رونق بازار سرمایه به منظور تامین مالی برای واحدهای تولیدی تاکید دارند. اگرچه تولیدکنندگان اکنون با کمبود سرمایه مواجه هستند و رونق بازار سرمایه می‌تواند تاثیری مثبت بر واحدهای تولیدی داشته باشد.

قربانی‌فرید گفت: کارگزاران نیز وظیفه دارند در مسیر رونق به واحدهای بورسی کمک کنند. افزایش سرمایه باید در بورس مورد بررسی قرار گیرد تا با تامین به موقع مواد اولیه تولیدکنندگان بتوانند تولیدات بیشتری را مطابق با نیازهای بازار داخلی و صادراتی به بازار عرضه کنند.

افزایش نرخ سود بانکی به زیان بازار سرمایه است

وی با بیان اینکه ضعف کشور اکنون در تولید است، گفت:‌ افزایش نرخ سود بانکی به زیان بورس است. این بازار سرمایه است که می‌تواند منابع ارزان‌قیمت را برای واحدهای تولیدی تامین کند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد:‌ نرخ تسهیلات بانکی اکنون برای تولیدکنندگان بالاست درحالی که تامین منابع مالی از محل بورس سهل‌تر و ارزانٍ‌قیمت‌تر است. برخی از شرکت‌ها نیز رابطه خوبی با بانک‌ها ندارند و طبیعی است که گرفتن تسهیلات از محل منابع مالی بانک‌ها برای آنها بسیار دشوارتر است.

وی افزود:‌ حمایت دولت از بورس می‌تواند در سیاستگذاری‌ها باشد. امیدواری به اقتصاد منجر به رونق بورس می‌شود. این امیدواری ایجاد نمی‌شود مگر اینکه مردم بدانند قرار است در اقتصاد کشور چه اتفاق‌هایی حاصل شود. چشم‌انداز مثبت اقتصادی رونق تمامی بخش‌های اقتصادی کشور را به همراه دارد.

قربانی‌فرید گفت: وظیفه دولت این است که به فعالان اقتصادی امیدواری دهد که سیاست‌ها در راستای حمایت از تولید است. بازار سرمایه نیز به برنامه مدون دارد. سرمایه‌گذاران براساس برنامه‌های آتی سرمایه‌گذاری می‌کنند. سند توسعه صنایع مختلف از جمله اسنادی است که می‌تواند تکلیف سرمایه‌گذاران را مشخص کند.

کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ در نبود برنامه‌ریزی دقیق تولیدکنندگان نمی‌دانند باید چه میزان و در چه بازارهایی سرمایه‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر ضرورت موافقت با افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از سوی سازمان بورس گفت:‌ این توافق موجب می‌شود تا شرکت‌ها بتواند ماشین‌الات و تجهیزات تولید را خریداری و حجم تولید خود را افزایش دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار