تهران، رکورددار تلفات ناشی از تصادفات شهری
تهران (پانا) - معاون عمرانی وزیر کشور گفت استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان و کرمان در سال ۹۷ بیشترین آمار تلفات شهری را در تصادفات رانندگی داشتند.
به گزارش روابط عمومی وزارت کشور، یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به ریاست جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور برگزار شد و آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ مورد بررسی قرار گرفت.
جمالینژاد در این جلسه گفت: آمار تلفات حوادث ترافیکی در شهرهای کشور در سال ۹۶، ۴۳۷۸ نفر بود که این آمار در سال ۹۷ به ۴۲۷۶ نفر کاهش یافت و در واقع آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶، ۱۰۲ نفر یعنی ۲ درصد کاهش داشته است.
وی افزود: استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان و کرمان در سال ۹۷ بیشترین آمار تلفات شهری را داشتند. همچنین شهرهای تهران (۶۲۹ نفر)، مشهد (۲۵۳ نفر)، اصفهان (۱۸۳ نفر)، شیراز (۱۴۴ نفر)، قم (۱۰۱ نفر)، تبریز (۸۶ نفر) کرج (۷۰ نفر)، اهواز (۷۰ نفر)، کرمان (۶۷ نفر) و ارومیه (۶۶ نفر) دارای بیشترین آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال ۹۷ بودند.
رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه اظهار کرد: با بررسی تلفات سوانح شهری مشخص شد که عابرین پیاده حدود (۴۵ درصد) و موتورسیکلت سواران حدود (۳۴ درصد) سهم تلفات را به خود اختصاص دادهاند.
جمالی نژاد افزود: ۸۲ درصد تلفات حوادث شهری سال ۹۷، مردان و ۱۸ درصد زنان بودند و همچنین از این میان ۴۰ درصد مجرد و ۶۰ درصد متأهل بودند. همچنین این تلفات تصادفات شهری ۵۰ درصد در روز و ۵۰ درصد در شب رخ داده است.
وی همچنین اضافه کرد: بیتوجهی به جلو با ۳۷ درصد، عدم رعایت حق تقدم با ۲۶ درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با ۹ درصد به ترتیب بیشترین علل وقوع تصادفات رانندگی در حوزه شهری در سال ۹۷ بودند.
معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اینکه در ادامه یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور طرح ترافیکی نوروز ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: در طرح ترافیکی نوروز ۹۷ تعداد تلفات حوادث ترافیکی شهری ۲۱۹ نفر بود که در سال ۹۸ این آمار به ۱۷۶ نفر کاهش یافت. در واقع در سال ۹۸ شاهد کاهش ۲۰ درصدی تلفات در حوزه شهری بودیم.
وی خاطرنشان کرد: در طرح ترافیکی نوروز ۹۸ اقدامات خوبی از جمله بازپیرایی علائم شهری، انجام خط کشی، اصلاحات هندسی و نصب دوربین کنترل سرعت و همچنین حضور بیشتر پلیس در سطح معابر انجام شد که موجب کاهش ۲۰ درصدی تلفات شده است.
جمالینژاد در ادامه گفت: از دیگر دستور کارهای جلسه یکصد و پنجاه و یکم شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بررسی مطالعات طرح جامع حمل و نقل بار شهر قم بود که در نهایت به تصویب رسید.
وی در این زمینه توضیح داد: در طرح جامع حمل و نقل بار شهر قم کلیه مراکز تولید و جذب بار شهر قم به صورت کامل شناسایی و مورد آمارگیری قرار گرفته است. وضعیت پایانههای بار و باراندازهای موجود شهر قم آسیب شناسی شده و پیشنهادهایی درباره مکان یابیهای جدید و ارتقای کیفیت آنها اتخاذ شد.
وی افزود: همچنین اقدامات مدیریتی شامل ایجاد محدودیتهای تردد ممنوع برای ناوگان باری در هسته مرکزی شهر قم و در برخی ساعات روز، بررسی و تصویب شد.
جمالی نژاد اضافه کرد: همچنین موضوعاتی از قبیل چگونگی استفاده از فناوریهای جدید اعم از دوربینهای نظارت تصویری و دوربینهای ثبت پلاک، همچنین دستگاههای توزین بار به صورت متحرک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی در این خصوص مصوب شد.
وی یادآور شد: چگونگی حمل محمولههای بار خطرناک، همچنین چگونگی هماهنگی و تماس با آتشنشانی و نحوه عبور و ساعات عبور آنها از سطح شهر نیز در این جلسه مورد بررسی و بحث قرار گرفت.
جمالی نژاد در پایان اشاره کرد: در این جلسه، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با درخواست شهرداری شیراز برای صدور مجوز برگزاری دورههای آموزش سنجش مهارت و صدور گواهینامه راهبری قطار برقی شهری و حومه در شهر شیراز موافقت کرد و بر این اساس شیراز پس از شهرهای تهران و مشهد به عنوان سومین شهر کشور، امتیاز صدور مجوز دوره آموزشی و گواهینامه راهبری قطار برقی را از این شورا اخذ کرد.
ارسال دیدگاه