رئیس دانشگاه فنی و حرفهای: یکی از پتانسیل و ظرفیتهای دانشگاه تربیت دبیر و کادر آموزشی برای هنرستان است
مهارتهایی مدنظر است تا فارغ التحصیلان در عرصه تولید موثر باشند
تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فنی و حرفهای از شایسته محور شدن برنامههای درسی این دانشگاه خبر داد تا فارغ التحصیلان در عرصه تولید موثر باشند.
به گزارش دانشگاه فنی و حرفهای، ابراهیم صالحی عمران به تأکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید و نقش مؤثر دانشگاه فنی و حرفهای در جریان کارآفرینی، رونق تولیدات دانشجویی و اشتغال جوانان اشاره کرد و درباره برنامههای سال ۹۸ دانشگاه گفت: «دانشگاه فنی و حرفهای کشور به عنوان یک دانشگاه ماموریت گرا معروف است که ماموریتهای دقیق و خاصی دارد و هدفمند حرکت میکند.»
او افزود: «هدف اساسی ما تربیت تکنیسین، متخصص و مهارتی است که پنجههای کارامدی را تشکیل میدهند، این افراد میتوانند در عرصه تولید ایفای نقش و به رشد اقتصادی کمک کنند.»
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: «مانند دانشگاههای دیگر دانشگاه نظری نیستیم بلکه یک دانشگاه عملی و مهارتی هستیم. امسال رونق تولید نامگذاری شده است لذا تکالیف بیشتری در قبال جامعه داریم در سالهای اخیر نگاه به اقتصاد تولید و رصد اقتصادی در تمام ارکان نظام مورد توجه رهبری و همگان است.»
صالحی عمران گفت: «دانشگاه فنی و حرفهای برنامهها را باید به شعار سال و هدف خود معطوف کند لذا برای اینکه دانشگاه با تولید و اقتصاد پیوند بخورد برنامههای آموزشی و درسی را مطابق با نیاز ملی شکل میدهیم.»
او ادامه داد: «تغییر سرفصلها با تاکید بر جنبههای تولید و عمل آنچه که شایستگیها را به سمت تولید میبرد تنظیم میکند. در سال جدید برنامههای درسی شایسته محور میشود مهارتهایی مدنظر است تا فارغ التحصیلان در عرصه تولید موثر باشند.»
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای به وجود بیش از ۱۰۰ رشته در دانشگاه اشاره کرد و بر توانمندسازی مربیان، اعضای هیات علمی و کادر آموزشی تاکید کرد. او ادامه داد: «با صنعت ارتباط داریم امسال هم بسیاری از اعضای علمی را برای ارتقای توانمندیها به صنعت میفرستیم.»
صالحی عمران گفت: «برای ارتقای رونق تولید ۱۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه داریم که محیطهای عملی را برای دانشگاهیان ترتیب میدهند و دانشجویان درسها را به صورت عملی فرا میگیرند. آموزش اگر مبتنی بر تولید باشد آموزش اقتصادی است لذا یکی از برنامههای ما مدنظر دادن این آموزشهاست.»
او عنوان کرد: «در راستای تجاری سازی یکی از کارهای ما راه اندازی ۱۶ مرکز نواوری در کشور است که با تفاهم نامه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است.»
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: «در ۱۷۳ آموزشکده و دانشگاه این برنامهها را دنبال میکنیم زیرا برنامه داریم به تولید ملی کمک کنیم.»
صالحی عمران گفت: «اگر دوره و سرفصلهای آموزشی مطابق با نیاز بازار کار نباشد آموزشها اقتصادی نیست. اخیرا در دانشگاه شورای گسترش آمایش دانشجو را تشکیل دادهایم و جهت گیری شغلی متناسب با رشتهها را دنبال میکنیم.»
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای درباره تفاهم نامه دانشگاه با آموزش و پرورش درباره تربیت نیروهای دبیر فنی گفت: «یکی از پتانسیل و ظرفیتهای دانشگاه ما تربیت دبیر و کادر آموزشی برای هنرستان است. اگر قرار باشد ۵۰ درصد دانشآموزان دوره متوسط وارد رشتههای مهارتی و فنی شود این دانشگاه میتواند با ارائه آموزشهای لازم برای تربیت دبیر فنی و کاردانش زمینه خروج به سمت رشتههای مهارتی را فراهم کند.»
صالحی عمران گفت: «اکنون دانشگاه تربیت رجایی تنها دانشگاهی است که میتواند دبیر فنی و کاردانش در هنرستانها تربیت کند که البته این کافی نیست و دانشگاه فنی و حرفهای با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارد میتواند در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کند. در واقع این دانشگاه ۵۲ آموزشکده مختص خانمها دارد و این آمادگی را دارد که در هر استان نیز یک آموزشکده پسرانه و یک آموزشکده دخترانه را برای تربیت نیروی فنی در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد و نیاز به تربیت نیروی انسانی و دبیر فنی را برای هنرستانها برطرف کنیم.»
او درباره اینکه راهکار دانشگاه درباره نظام ۳_۳_۶ در آموزش و پرورش چیست گفت: «میل خانوادهها و دانشآموزان بیشتر به سمت دورههای نظری است وقتی رشتههای علوم انسانی در دورههای کارشناسی ظرفیت خالی داشته باشد آنان ترجیح میدهند وارد این رشتهها شوند که این موضوع چالشی را ایجاد میکند. ما دانشگاه را رقابتی خواهیم کرد حتی ورود به رشتههای کارشناسی حرفهای در دستور شورای عالی برنامهریزی خواهد بود.»
ارسال دیدگاه