امام جمعه زنجان در جمع رؤسای نواحی و مناطق ۱۴ گانه استان:
سند تحول بنیادین میثاق ملی آموزش و پرورش است
زنجان (پانا) - حجت السلام والمسلمین خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در جلسه رؤسای نواحی و مناطق ۱۴ گانه آموزشی استان، سند تحول بنیادین میثاق ملی آموزش و پرورش است.
پیش از ظهر امروز دومین جلسه روسای نواحی و مناطق ۱۴ گانه آموزشی استان با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، مدیر کل و معاونین و اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش استان در محل مرکز آموزشی و رفاهی شهر زنجان برگزار شد.
حجت السلام والمسلمین خاتمی در این جلسه ضمن اشاره به آیه قرآنی فذکر ان الذکر تنفع المومنین تذکر را نافع به امور مردم عنوان کرد و گفت: «هر مسئولیتی چهارچوبی مشخص برای خود دارد و آموزش و پرورش نیز دستگاهی است که همه مردم با آن کار دارند.»
وی افزود: «خدماتی که این مجموعه ارائه میدهد موجب بهرهمندی اکثر مردم میشود و صرفا اولیای دانش آموزان نیستند که مخاطب آموزش و پرورش هستند و این نهاد فرهنگی مانند هواست که همگان از آن استنشاق میکنند.»
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به نقش و جایگاه سازنده آموزش و پرورش در جامعه اظهار داشت: «وقتی آموزش و پرورش را شغل انبیا معرفی کردهاند از سر تسامح نبوده است بلکه به دلیل نقش و وظایف معلم در جامعه بوده است.»
امام جمعه زنجان تصریح کرد: «جامعه باید قدر معلم را بداند و در این زمینه باید خود معلمان نیز دخیل باشند.»
وی با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای مادی و معنوی معلمان خاطر نشان کرد: از نظر روانی معلمان باید به نوبه خود قبول کنند که این شغل منزلت بزرگی دارد و باید حفظ شود.
حجت السلام و المسلمین خاتمی حفظ منزلت معلمان را بالاتر از تامین نیازهای مادی آنان عنوان کرد و ابراز داشت: «در این صورت است که معلمان احساس تعالی میکنند و خود را بالاتر از این شرایط میبینند و طبیعتا چنین محدودیتهایی برای معلمان قابل تحملتر خواهد بود چون نقش و جایگاه و رسالت عظیمی بر عهده دارند که قابل محاسبه با مادیات و نیازهای روزمره نیست.»
وی افزود: «هر جایگاهی اقتضائات و محدودیتها و شرایط خاص خود را دارد و طبیعتا هر کسی که یک جایگاهی را در جامعه بر عهده میگیرد شایسته است شرایط آن را نیز بپذیرد.»
حجت السلام و المسلمین خاتمی ضرورت حفظ چهارچوبهای اجتماعی و فرهنگی را یادآور شد وتصریح کرد: «معلمان علاوه بر تدریس، دلسوزی هم نسبت به شاگردان خود دارند و این یکی از ویژگی های پسندیده یک معلم است.»
وی آسیبهای اجتماعی را تهدیدی جدی برای جامعه خواند و گفت: دلسوزی معلمان موهبتی است که موجب میشود آسیبهای اجتماعی کمتر شود.»
خاتمی طرح پیوند بین مسئولین و دانش آموزان (طرح مهد) را یکی از بهترین شیوههای تربیت مهارت دانست و اظهار داشت: «تربیت امری معمولی است و بسیاری از مهارتهای اجتماعی و دینی را دبیران دروس تخصصی میتوانند آموزش بدهند و تجربه نیز نشان داده است که همه معلمان نقش بارزی در آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی دارند.»
وی دلسوزی را مختص معلمان ندانست و آن را امری ضروری برای همه مدیران و مسئولین آموزش و پورورش دانست و گفت: «بهترین اقدامی که در خصوص آموزش و پرورش شده است تدوین سند تحول بنیادین است ولی مهمتر از آن اجرای درست این سند است و بایستی در بهترین شکل اجرا شود چون مجموعهای مترقی و کامل است و بایستی خانوادهها نیز به این واقعیت معترف باشند که آموزش در کنار پرورش مفید خواهد بود.»
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: «سند تحول بنیادین میثاق ملی آموزش و پرورش است و در کنار آن بیانیه گام دوم انقلاب نیز نقشه راه است و مخاطبان آن جامعه علمی و جوانان و دانشگاهها و آموزش و پرورش است و این نقشه راه باید به نحو شایسته ریلگذاری شود.»
وی در ادامه بحث پژوهش اخلاق و ایمان و تغییر سبک زندگی را ضروری دانست و گفت: «این امر زمان بر است و بایستی با برنامه ریزی دقیق پیگیری شود و بدون تک روی و با مشارکت جمعی و هم افزایی دنبال گردد.»
ارسال دیدگاه