سینما با آن چه در کتاب‌ها می‌خوانیم متفاوت است

تهران (پانا) - در پنل «تجربه سینمایی» که در روز دوم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد راهکارهایی به جوانان علاقمند به سینما نشان داده شد که بتوانند فیلمنامه بهتری بنویسند و آن را به تولید برسانند.

کد مطلب: ۹۰۸۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
سینما با آن چه در کتاب‌ها می‌خوانیم متفاوت است

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پنل «تبادل تجربه سینمایی» با حضور مازیار میری مدیر «دارالفنون»، حسین امیری دوماری، مهیار حمیدیان و پدرام پورامیری شامگاه جمعه ۳۰ فروردین ماه در دومین روز از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گذر اجتماعات چارسو برگزار شد.
در ابتدای این نشست مازیار میری گفت: همان طور که وعده کرده بودیم از دانشجویان موفق «دارالفنون» دعوت کردیم تا از تجربیاتشان برای شما بگویند. حسین امینی دوماری و پدرام پورامیری که امسال اولین فیلم بلندشان را به نام «جاندار» ساخته‌اند و مهیار حمیدیان که فیلمنامه ای به عنوان «میلیونر میامی» نوشت. این دوستان اولین هنرجویان «دارالفنون» بودند و امروز این جا مقابل شما نشسته‌اند تا نشان دهند که سینمای حرفه‌ای از شما دور نیست.
امیری دوماری با اشاره به سه فیلم کوتاهی که پیش از تولید فیلم بلند خود با همراهی پدرام پورامیری مقابل دوربین برده‌اند، اظهار کرد: «قنات شهر خاموش»، «سکوت کن» و «نسبت خونین» سه فیلم کوتاه ما بودند و زمانی که دانشگاه سوره قبول شدیم قرار گذاشتیم پایان نامه‌مان یک فیلم سینمایی باشد و بالاخره این اتفاق افتاد.
وی افزود: هر کس علاقمند به سینما باشد می‌داند که وارد چه حرفه دشواری می‌شود. کم نبودند فیلمسازان بزرگی که موفق نشدند به فیلمسازی ادامه دهند یا فیلمشان نیمه کاره رها شده است. برای ورود به عرصه فیلم بلند باید هدفی مشخص داشته باشید و تلاش کنید که به این هدف دست یابید. در واقع شرط موفقیت، جنگیدن است و اگر کمی جنگ را فراموش کنید دشمن مرز شما را خواهد گرفت.
پورامیری هم با اشاره به این که فیلم بلندشان را پس از حدود یک سال نگارش مقابل دوربین برده‌اند، گفت: شرایط برای ساخت فیلم بلند سخت است اما ما با برنامه ریزی، زمان بیشتری برای نگارش فیلمنامه صرف کردیم و البته تلاش کردیم با هر سختی فیلممان را بسازیم.
وی ادامه داد: فراز و فرودهای فیلمسازی بسیار و اصولاً سینما جایی برای جنگیدن است. به قدری باید در این عرصه تلاش کرد تا فرصتی برای دیده شدن فراهم شود.
این کارگردان با بیان این که مهم‌ترین رکن سینما برای او ماندن، تلاش کردن و صرف انرژی است، گفت: هفت سال است که ما به این شیوه فیلم می‌سازیم و اتفاقاتی که می‌خواستیم رخ داده است. تلاش در این عرصه باعث شد انگیزه بیشتری پیدا کنیم و سینمای خودمان را بشناسیم.
در ادامه این نشست مهیار حمیدیان با بیان این که از ابتدا می‌دانسته است که فیلمنامه نویس می‌شود، اظهار کرد: دوست داشتم کارگردان شوم اما تقدیر بر این شد که فیلمنامه نویس شوم.
وی افزود: زمانی که تصمیم به نگارش فیلمنامه گرفتم اعتماد به نفسی نداشتم چون چند نفر فیلمنامه نویس شناخته شده پیش از من تلاش کرده بودند که براساس طرح پیشنهادی فیلمنامه ای بنویسند و نشده بود، اما در نهایت آن‌ها از نوشته من خوششان آمد در حالی که فکر نمی‌کردم طرح ام با استقبال رو به رو شود.
حمیدیان با بیان این که فیلمنامه ای که نگاشته بود مسیری طبیعی را طی نکرد، تصریح کرد: فیلمی که ساخته شد به مسیرهایی رفت که غیرقابل انتظار بود. سینما کمی بی رحم است و شرایط همیشه آن طور که می‌خواهیم پیش نمی‌رود.
وی ادامه داد: «دارالفنون» تنها یک سری کلاس نیست و در این کلاس‌ها و البته در جشنواره‌های مهم اتمسفری ایجاد می‌شود که سرمایه‌ای بزرگ است.
این فیلمنامه نویس با اشاره به اهمیت شناخته شده بودن در جذب اعتماد تهیه کنندگان برای نگارش فیلمنامه خاطرنشان کرد: تا زمانی که شناخته نشده‌اید باید داشته‌ای بیشتر در اختیار تهیه کنندگان قرار دهید. پیمان قاسمخانی شناخته شده است و تهیه کننده اعتماد بیشتری به او دارد. سعید روستایی هم ممکن است برای فیلم اول تلاش بیشتری کرده باشد اما حالا هر بازیگری دلش می‌خواهد در پروژه او بازی کند.
امیری دوماری هم با بیان این نکته که با حضور در کلاس‌های «دارالفنون» فهمیده است که بسیاری از چیزها را نمی‌داند، گفت: این کلاس‌ها اتمسفر خاصی دارد و افرادی که نگاه‌هایی شبیه به هم دارند می‌توانند در این فضا با هم دوست شوند و این دوستی‌ها در ادامه به فرد کمک خواهد کرد. در ارتباط بودن با استادان خوبی مثل مازیار میری هم یکی از مزایای حضور در این کلاس‌هاست و می‌توان در آینده از کمک این افراد برای ساخت فیلم استفاده کرد.
در ادامه نشست پورامیری گفت: من در ابتدای حضور در «دارالفنون» می‌دانستم بخشی آموزشی در کنار جشنواره فجر است که می‌خواهد راه را برای عده‌ای جوان با استعداد هموارتر کند. البته فکر می‌کنم در این مدت آموزشی کوتاه تنها می‌توان درباره سینماگران مختلف و سختی‌های راه آن‌ها صحبت کرد. باید گفت سینما با آن چه در کتاب‌ها می‌خوانیم متفاوت است و نیازمند مدیریت و ذهنی جنگجو است.
در ادامه این نشست حسین امیری در پاسخ به پرسش یکی از هنرجویان درباره چگونگی جذب سرمایه برای ساخت فیلم اول گفت: فیلمنامه خوب با خودش سرمایه گذار و تهیه کننده می‌آورد. ما زمانی را که آدم‌ها برای پیدا کردن تهیه کننده اختصاص می‌دهند به نگارش فیلمنامه اختصاص دادیم. فیلمنامه باید به قدری خوب باشد که آدم‌ها به سراغ شما بیایند. شاید این جمله شعاری باشد اما می‌تواند انگیزه شما را برای انجام یک کار خوب بالا ببرد.
پورامیری هم با تاکید بر این که امید فیلمساز نباید تبدیل به توهم شود، بیان کرد: وقتی فیلمنامه ای نوشته می‌شود، نویسنده آن امید دارد که فیلمش را بسازد اما این امید نباید تبدیل به توهم شود وگرنه نابود می‌شوید. اگر توانایی ساخت یک فیلم سینمایی را دارید، فیلم کوتاه موفق بسازید و به قدری آن را نشان دهید که همه ببینند تا به شما برای ساخت سینمایی اعتماد کنند.
وی افزود: زمانی که فیلم کوتاه خوبی می‌سازید تهیه کننده‌ها راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند. همه ما فیلم کلاسی ساخته‌ایم اما فیلمی که از نظر مخاطبان خوب باشد اهمیت دارد. اگر به خودتان ایمان واقعی داشته باشید، می‌توانید فیلم خوب بسازید.
پورامیری با اشاره به این که قرار نیست یک فیلم تبدیل به تجربه‌ای برای همه شود، تصریح کرد: مسلماً تهیه کننده هم دوست دارد با حضور افرادی حرفه‌ای فیلمش را بسازد. از سوی دیگر افراد حرفه‌ای در کنار فرد باعث می‌شوند حواس خود را بیشتر جمع کند تا فیلم بهتری بسازد.
وی در پایان با بیان این که برای جذب افراد حرفه‌ای به پروژه باید سعی کرد که فردی پیگیر و محترم بود، گفت: ممکن است در یک پیش تولید صدها بار نه بشنوید اما باید تلاش کنید که دلیل جواب منفی‌شان را متوجه شوید. اگر آن چه در ذهن شماست را درست انتقال دهید او به حرف‌های شما فکر خواهد کرد و به کار شما جلب می‌شود.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار