نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

از 13 هزار دانش‌آموز مدارس خارج از کشور، حدود 3 هزار نفر ایرانی نیستند

وزیر آموزش و پرورش وعده داده است حق‌تدریسی‌هایی که کد شناسه دارند تعیین تکلیف شوند

تهران (پانا) - نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به وجود 10 هزار و 650 دانش‌آموز ایرانی در مدارس خارج از کشور اشاره کرد.

کد مطلب: ۹۰۸۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
از 13 هزار دانش‌آموز مدارس خارج از کشور، حدود 3 هزار نفر ایرانی نیستند

قاسم احمدی لاشکی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه با شرایط ایده‌آل درباره مدارس خارج از کشور فاصله داریم گفت: «مدارس چندین کشور را بازدید و مشکلات را از نزدیک لمس کرده‌ام، موارد مختلفی مطرح شده که نیاز به بررسی بیشتری دارد.»

او افزود: «همه مدارس یک طور نیستند. مدرسه‌ای در یک کشور هفت تا هشت دانش‌آموز و جایی 2000 دانش‌آموز دارد و باید دید آیا وجود این مدارس در همه جا نیاز است یا خیر. به عنوان مثال در تانزانیا مدرسه ما 18 دانش‌آموز داشت.»

احمدی لاشکی اضافه کرد:‌ «همچنینخوب نیست که پرداختی‌های ما به مدارس متفاوت باشد. مثلا در ترکیه رایزنی‌های‌شان فعال‌تر بود و 5 ماه حقوق را دریافت کرده بودند و جای دیگر وضع بدتر بود. اما در کل ناهماهنگی‌هایی وجود دارد.»

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «گاهی می‌دیدم معلم ما دارد در برخی کشورها تحقیر می‌شود. برخی از معلم‌ها باید توانمندتر شوند. در میلان ایتالیا از یکی از معلمان خواستم شیوه‌های آموزش در آنجا را توضیح دهد که نمی‌توانست. هرچند آن معلم می‌گفت شش ماه است حقوق نگرفته است و نمی‌تواند بیرون برود.»

احمدی لاشکی با بیان اینکه از 13 هزار دانش‌آموز مدارس خارج از کشور ما حدود 3 هزار نفر ایرانی نیستند گفت: «10 هزار و 650 دانش‌آموز ایرانی داریم.»

او گفت: «نباید مدارس خارج از کشور تعطیل شوند. از سوی دیگر کیفیت آموزش در این مدارس پایین است. در کشوری 6 دانش‌آموز در مدرسه داریم که هرکدام یک رشته و پایه هستند. بهترین معلم‌ها که آزمون داده‌اند می‌روند اما به همه دروس در همه پایه‌ها و رشته‌ها مسلط نیستند. باید آموزش از طریق فضای مجازی تقویت شود و فقط یک نفر خوب است برای هماهنگی آنجا حضور داشته باشد.»

آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور نداریم

او تاکید کرد موفقیت این مدارس باید باید بررسی شود و گفت: «آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور نداریم از 4 تا 8 میلیون آمار شنیده‌ایم. اگر 4 میلیون را درنظر بگیریم باید 500 هزار دانش‌آموز داشته باشیم. این تعداد فرزندان دارند در مدارس خارجی درس می‌خوانند و نه در مدارس ایرانی. فضای فیزیکی مدارس خارج از کشور ضعیف هستند. باید روی مدارس کار شود.»

او افزود: «سرانه دانش‌آموزی در مدارس ‌شبانه‌روزی بسیار کم است اما در آن سو 207 میلیارد تومان هزینه می‌کنیم تا فرزند سفیر و سرکنسولی ما آنجا درس بخواند. البته باید از سفرا و وزارت امور خارجه برای حل مشکلات مدارس خارج از کشور به‌ویژه در ماه‌های اخیر تشکر کنیم. نیازمند یک بازنگری هستیم.»

مجلس برای کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور وارد عمل شده است

احمدی لاشکی افزود: «مجلس برای کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور وارد عمل شده است. در ارزش‌یابی تحصیلی، موارد مالی، مدارس تطبیقی و نظارت بر حساب‌ها نمایندگان در حال بررسی هستند. باید مدارس خارج از کشور تقویت شود اما حتما باید مدارس بزرگ را از مدارس کوچک آسیب‌زا جدا کنیم.»

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری گفت: «برای آینده کنکور، برنامه داریم. دوشنبه جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان سنجش و مرکز پژوهش‌ها در دفتر دکتر لاریجانی داریم. در استان‌های سیل‌زده وضعیت خوب نبود، کنکور ارشد تاریخش عقب افتاد. دو آزمون از جمله دستیاری پزشکی برای تخصص هم عقب افتاد.»

او ادامه داد: «اما برای کنکور کارشناسی سازمان سنجش گفت وضعیتش مهیا نیست که آن را هم عقب بیاندازد و ممکن بود نیم سال اول نتواند پذیرش داشته باشد. تا این لحظه بعید است کنکور کارشناسی عقب بیافتد و داوطلبان طبق برنامه زمانی 14 و 15 تیر آماده شوند.»

استخدام حق‌التدریس‌ها

او درباره استخدام حق‌التدریس‌ها نیز گفت: «وزیر آموزش و پرورش وعده داده حق‌تدریسی‌هایی که کدشناسه دارند تعیین تکلیف شوند. آن‌ها آزمون نمی‌خواهند و باید روانه دانشگاه فرهنگیان شوند. نهضتی‌ها هم باید در آزمونی که خود آموزش و پرورش برگزار می‌کند شرکت کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار