پورابراهیمی: بزرگترین هنر آموزش و پرورش آشنا کردن دانشآموزان با مسائل اقتصادی است
آموزش و پرورش در مباحث اقتصادی میتواند فرهنگسازی کند
تهران (پانا) - رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مهمترین رسالت نظام تعلیم و تربیت را آموزش دانش آموزان دانست و بر آشنایی دانش آموزان با مسائل اقتصادی در بلندمدت تاکید کرد.
به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا پور ابراهیمی ظهر امروز در نشست اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش با عنوان «رونق تولید باتدبیر و امید در گام دوم انقلاب»، گفت: «تبیین شرایط اقتصادی کشور برای فرهنگیان که با طیف گستردهای از مخاطبان در ارتباط هستند، بسیار اثربخش خواهد بود، چراکه معلمان بدنه و خاکریز اول نظام تعلیم و تربیت هستند و میتوانند آموزش و تبیینگری داشته باشند.»
او افزود: «نرخ رشد اقتصادی، شاخص اشتغال در کشور، شاخص سرانه داخلی، شاخص تجارت و...از عوامل اقتصادی هستند که مستمراً در اجرا باید پیگیری شوند.»
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عوامل ساختاری در اقتصاد داریم که در حوزه کلان باید به آن توجه شود، گفت: «دولتها سیاستهای زودگذر اقتصادی دارند و نگاه بلندمدت اقتصادی که چند دهه را در نظر بگیرد وجود ندارد و یکی از عوامل ساختاری در اقتصاد، سهم نفت در بودجه عمومی کشور است که عدم اتکا بودجه عمومی به نفت میتواند بسیار اثرگذار باشد.»
پورابراهیمی گفت: «سهم دولت در اقتصاد از دیگر عوامل ساختاری است که تمامکار شناسان داخلی و خارجی اقتصاد معتقدند باید اجازه داده شود که دولت سیاستگذاری انجام دهد و بخش خصوصی آن را اجرا کند.»
ویاو ادمه داد: «از زمان اجرای سیاستهای اصل ۴۴توسط دولت با توجه به اجرایی شدن اصل نتوانستیم به اهداف موردنظر دست پیدا کنیم چون نهادهایی که اصل ۴۴ را اجرا میکنند نهادهایی هستند که توسط دولت بهطور غیرمستقیم و یا مستقیم اداره میشوند و همین باعث فساد، ناکارآمدی و... شده است.»
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «در چالشهای اقتصادی کشور ۲۴محور داریم که مقام معظم رهبری در سیاستهای اجرایی آنها را ابلاغ کردهاند و تمام کارشناسان معتقدند اصلیترین محورهای اقتصادی کشور هستند.»
فرار مالیاتی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در کشور وجود دارد
او با اشاره به اینکه در سرفصلهای اجرایی اقتصادی یکی از چالشها در بحث آموزش و پرورش است، گفت: «کل بودجه کشور حدود ۴۵۰هزار میلیارد تومان است که ۹۰درصد مربوط به هزینههای جاری و حقوق و دستمزد است و تنها ۱۰درصد اعتبارات مروبط به سرمایهگذاری است. در بخش درآمدها نیز حدود ۱۵۰هزار میلیارد تومان درآمد نفت و ۲۰۰هزار میلیارد تومان در بخش مالیات و عوارض و...انتشار اوراق بهادار است.»
پور ابراهیمی ادامه داد: «متاسفانه در کشور ۱۵۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و اگر سامان اقتصادی صورت بگیرد بسیاری از مسائل حل خواهد شد.»
او با اشاره به اینکه عامل دیگر عامل بیرونی و تحریمها است، گفت: «آمریکاییها از این عامل استفاده کردهاند. تحریمهای قبلی سه لایه بود که علاوه بر دولت آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا را هم داشتیم که در حال حاضر دو تحریم اروپا و سازمان ملل را نداریم اما آمریکاییها تحریمها را بیشتر کردهاند.»
تقدیر رییس کمیسیون اقتصادی از وزیر آموزش و پرورش
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سه محور اساسی تحریمها در حوزههای نظام بانکی، تجاری و خدمات است، گفت: «امروز سختترین تحریمها را برای ایران اعمال کردهاند اما با این وجود اقتصاد ایران از این مسیر عبور خواهد کرد. البته در درون آمریکاییها هم شکاف ایجادشده است و برخی همچون رییس جمهوری آمریکا با خیال خام خود منتظر هستند تا با تحریمها تغییر حکومت صورت بگیرد. از طرف دیگر وزیر خزانهداری آمریکا گزارشی ارائه داده است که ایران در مقابل تحریمها مقاومت میکند و اگر بازه زمانی بین یک سال تا دو سال طی شود دیگر هیچ تحریمی اثرگذار نخواهد بود چون با وجود ظرفیت جمهوری اسلامی ایران و اصلاح اشتباهات توانستهایم فضایی رو به تعادل داشته باشیم.»
«پور ابراهیمی با قدردانی از وزیر آموزش و پرورش که به بیانات مقام معظم رهبری توجه دارد، گفت: «در مباحث اقتصادی آموزش و پرورش میتواند فرهنگسازی خوبی را انجام دهد بدین صورت که فرهنگ و شناختی که نیاز است تا دانش آموزان با مسائل اقتصادی آشنا شوند، آموزش داده شود تا آنان با ادبیات اقتصادی آشنا شوند.»
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: «رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت، آموزش دانش آموزان است و بزرگترین هنری که آموزش و پرورش میتواند انجام دهد، آشنایی دانش آموزان با مسائل اقتصادی در بلندمدت است و هر برنامهای را که در خصوص اجرای برنامههای اقتصادی در آموزشوپرورش دارید و مجلس شورای اسلامی میتواند تأثیرگذار باشد، با کمیسیون اقتصادی مطرح کنید تا هر کمکی که لازم است انجام دهیم.»
ارسال دیدگاه