مدیرکل آموزش دبستانی: از آموزش با کیفیت عبور کردیم و بر یادگیری با کیفیت تاکید داریم
تهران (پانا) - مدیرکل آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ارزشیابی توصیفی را مجموعهای از ابزارها دانست که در اختیار معلم است تا در جریان آموزشی از آن استفاده کند.
مرتضی شکوهی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که درباره چالشهای باسوادی دانشآموزان به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت تعریفی از سواد ارائه داد و گفت: «مفهوم سواد در طول زمان دچار تغییر شده است یک زمانی سواد تنها به خواندن و نوشتن اطلاق میشد اما در زمانی دیگر به برخورداری از تکنولوژیها و فناوریها تبدیل شد و امروز مفهوم بسیار گستردهای پیدا کرده است و به مجموعه توانمندیهای فردی گفته میشود که کمک میکند فرد از آنها برای بهبود زندگیاش استفاده کند در واقع سواد ابعاد مختلفی پیدا کرده است.»
او درباره اینکه آموزش و پرورش علاقهمند به آموزش با کیفیت است، در حوزه دبستان چه اقداماتی در راستای آموزش باکیفیت اجرا میشود گفت: «امروز از آموزش با کیفیت عبور کردهایم و تاکید بر یادگیری با کیفیت داریم. اگر در دورانی تاکید میشد که باید تلاش کنیم آموزش باکیفیت اتفاق بیافتد، باید امروز تلاش کنیم مجموعه عوامل دخیل، امکان یادگیری باکیفیت را فراهم کنند.»
مدیرکل آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «فعالیتهای گستردهای در آموزش و پرورش با هدف ارتقای توانمندی و مهارت در وجود دانشآموزان در حال انجام است و تاکید بر یادگیری مهارتهای زندگی در بستر اجرای برنامه درسی، اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی، توجه به تکالیف مهارتمحور، تاکید بر مطالعه کتاب و تقویت مهارت کتابخوانی، طرح عید و داستان، پروژه بازی و یادگیری و راهبران آموزشی از این جمله است.»
او افزود: «ارزشیابی توصیفی نوعی ارزشیابی است که با تاکید بر روشهای سنجش تکوینی و فرایندی به دنبال شناخت تواناییهای دانشآموز و ارائه خدمات آموزشی متناسب با این ویژگیهاست. امتحان به معنای سابق خود دیگر برگزار نمیشود و معلم آزمونهایی را که برای شناخت دانشآموزان مناسب میداند طراحی میکند که شامل آزمونهای عملکردی، آزمونهای مداد و کاغذی، فعالیتهای عملی و... است.»
شکوهی در پاسخ به اینکه آیا ارزشیابی توصیفی موجب شده تا دانشآموزان بیسوادتر شوند گفت: در شیوههای ارزشیابی گذشته عموما معلمان ما در یک زمانی آموزش و در زمان دیگری آن را مورد آزمون و امتحان قرار میدادند. عمدتا آزمونهای مداد و کاغذی که مربوط به دانستنیها و معلومات شناختی میشد و هرکس نمره نرمال تا حداکثری را بهدست میآورد خیالشان راحت میشد که یادگرفته است. اما در عمل مشاهده کردیم شاید معلومات دانشآموزان مورد سنجش قرار میگرفت اما مجموعه دیگری از توانمندیها کسب نمیشد و به آن توجه نمیکردند.»
او ادامه داد: «این امر موجب میشد تا دانشآموز خود را برای امتحاناتی که از او خواسته میشد آماده کند. اما امروز در ارزشیابی کیفی توصیفی معلم تلاش میکند به تلاش و پیشرفت بچهها بها بدهد و کمک کند تا دانشآموز در جریان یادگیری، محدودیتها و کاستیهایی که دارد شناسایی و برای رفع آن تلاش کند.»
مدیرکل آموزش و دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح ارزشیابی توصیفی از سال ۸۲ بهصورت آزمایشی شروع شد و اکنون ۱۰ سال است که بهتدریج جلو رفت و امتحان به شکل سنتی از دانشآموزان دوره ابتدایی گرفته نمیشود اشاره کرد: «تنها نوبت دوم پایه ششم یک آزمون هماهنگ منطقهای دارد.»
شکوهی افزود: «مجموعه پژوهشهای فراوانی صورت گرفته و نشان نمیدهد که دانشآموزان در دروس مختلف دچار افت شده باشند. اتفاقا پژوهشی در سال ۹۵ انجام شد که نشان داد دانشآموزانی که مورد ارزشیابی توصیفی قرار گرفتهاند، عملکرد درسیشان بهبود یافته است و بهبود معناداری است.»
او با بیان اینکه اگر بخواهیم بگوییم "ارزشیابی توصیفی از سوی همه معلمان ما بهخوبی اجرا نمیشود" مفروضهای است که ممکن است برخی آن را داشته باشند اما باید به پژوهشها استناد کرد گفت: «با وضع مطلوب فاصله داریم اما واقعا دچار یک تغییر فرهنگ سنجش شدهایم. ما در ارزشیابی توصیفی مجموعهای از ابزارها در اختیار معلم قرار دادیم تا در جریان آموزشی از آن استفاده کند، در ارزشیابی توصیفی دو نمون برگ توصیفی و کارنامه داریم. عملکرد دانشآموز با گزارههایی برای اولیا در نمون برگ توصیفی، توصیف و شرح داده میشود.»
مدیرکل آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: «ممنوع است که در یک مدرسه معلمی آزمون سنتی بگیرد و نمرات آن را به گزارههای بسیار خوب، خوب و... تعبیر کند. این امر خلاف مقررات است.»
شکوهی ادامه داد: «اینکه شرایط، وضعیت و عملکرد دانشآموزان را تنها به ارزشیابی توصیفی نسبت دهیم یک عمل مبتنی بر بررسی علمی نیست. اما قبول داریم که یکی از عوامل مهم ارزشیابی توصیفی است.»
او تاکید کرد کرد: «باید شرایطی برای یادگیری فراهم کنیم که فضای آرام، بدور از استرس و.. از این جمله است. معلم، تراکم، برنامه درسی و نگرش والدین هم در کیفیت یادگیری دانشآموزان نقش دارند. کمک کنیم مدارس ما انسانی تر و متناسب با نیازها و ویژگیهای آنها باشد.»
ارسال دیدگاه