استراحت و فعالیت خود را در نوروز چگونه مدیریت کنیم

تهران (پانا) - یک متخصص طب سنتی می‌گوید با توجه به تغییر الگوی خواب و تغذیه در تعطیلات نوروز، افراط در برخی مسائل باعث اختلال در خواب و سلامت بدن می‌شود، موضوعی که در کودکان و دانش‌آموزان باید جدی‌تر گرفته شود.

کد مطلب: ۹۰۳۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
استراحت و فعالیت خود را در نوروز چگونه مدیریت کنیم

از نظر طب سنتی، تغییر فصل می‌تواند روی بدن انسان تأثیر مثبت و البته منفی بگذارد و هر کدام از فصل‌های سال ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که متناسب با آن‌ها باید الگوی تغذیه و فعالیت بدنی ما تغییر کند.

در این میان، هم‌زمانی شروع فصل بهار و ایام تعطیلات عید نوروز به دلیل دید و بازدید، سبب تغییراتی در الگوی تغذیه ما می‌شود. به همین دلیل، کارشناسان طب سنتی توصیه می‌کنند که در این مدت، مراقب خورد و خوراکتان باشید و فعالیت‌ها و استراحت روزانه بدنتان را مدیریت کنید.

غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با ایرنا توصیه‌هایی برای فصل بهار و نوروز ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید:
چه توصیه‌هایی برای نوروز دارید؟

کردافشاری: نوروز جشن آغاز سال و اول بهار و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است. این جشن و تعطیلات آن، چنان در میان مردم محبوب است که معمولاً از یکی دو ماه قبل برای بهتر و مفرح‌تر برگزار شدن آن برنامه‌ریزی می‌شود. در این میان اما حفظ سلامتی در ایام نوروز و آغاز توأم با شادی و نشاط فعالیت‌های کاری سال جدید پس از اتمام تعطیلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که اگر حتی یکی از اعضای خانواده در این روزها به دلیل رعایت نکردن اصول حفظ سلامتی، بیمار شود، سرور و شادی این ایام به کام تمام خانواده تلخ خواهد شد. اما چه کنیم که در نوروز سلامت بمانیم نیاز به رعایت برخی از توصیه‌های غذایی دارد.

از صبحانه در تعطیلات نوروز غفلت نکنید

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است که نقش ویژه‌ای در حفظ سلامت افراد دارد. افرادی که در طول سال صبح‌ها مجبورند سرکار کار بروند و همین باعث می‌شود تا صبحانه مناسبی میل نکنند، تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است که می‌توانند گذشته را جبران کنند و از فواید مهم این وعده غذایی بهره‌مند شوند. توصیه می‌شود در وعده صبحانه عسل طبیعی یا مرباهای مختلف همراه با بادام میل شود که هم مقوی است و هم به‌راحتی هضم می‌شود.

موضوع بعدی که همه ما در ایام نوروز درگیر آن هستیم، دید و بازدید است و همین باعث می‌شود که در طول یک روز به خانه‌های متعددی از فامیل و دوستان و آشنایان برویم. به همین دلیل توصیه می‌شود در چنین شرایطی از روی هم خوری غذاها، آجیل، میوه و شیرینی و سایر خوراکی‌ها اجتناب کنید. این الگوی تغذیه در مدت تعطیلات دو هفته‌ای می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در دستگاه گوارش افراد شود. از سوی دیگر، فراموش نکنید پس از مصرف شیرینی و شکلات حتماً دندان‌های خود را مسواک بزنید تا سلامت دهان و دندان در این ایام به خطر نیفتد.

موضوع دیگری که مطرح کردن آن می‌تواند به‌سلامت افراد در تعطیلات نوروزی کمک کند این است که از آنجا که شیرینی‌های پذیرایی معمولاً چند ساعت یا حتی چند روز ممکن است بیرون از یخچال و روی میز قرار بگیرد، حتماً روی شیرینی و تنقلات را با پوشش مناسب بپوشانید. یادتان نرود شیرینی‌های‌تر مناسب پذیرایی در این ایام نیستند.

آجیل را خام و تازه و با پوست تهیه کنید

استفاده از انواع مغزها و آجیل مثل انواع بادام، پسته و فندق به حد اعتدال در نوروز عالی است. توصیه می‌شود حتی‌الامکان آجیل را خام، تازه و با پوست تهیه کنید و هرگاه که قصد استفاده از آن را دارید به اندازه مصرفتان پوست آن را جدا کنید. چرا که آجیل مغز شده در طولانی‌مدت خواص غذایی خود را از دست می‌دهد و خوردن آن فایده‌ای به لحاظ غذایی ندارد. علاوه بر این، ممکن است انواع قارچ و کپک در میان آنها رشد کند که قطعاً مصرف آن باعث بیماری می‌شود. در مورد مصرف آجیل هم توصیه می‌شود از روی هم خوری پرهیز شود.

چه توصیه‌ای برای افراد دیابتی دارید؟

کردافشاری: در روزهای تعطیل توصیه مهم برای بیماران دیابتی این است که روند درمانیشان را فراموش نکنند، چرا که در صورت به تعویق انداختن آن، ممکن است وضعیت جسمی آنها را به خطر بیندازد. این بیماران باید تلاش کنند تا از برنامه غذایی و دارویی خود خارج نشوند و به بهانه عید نوروز و دید و بازدید تغییری در آن ایجاد نکنند. علاوه بر این، بیماران دیابتی بیش از دیگران دچار یبوست می‌شوند و همین باعث می‌شود که کنترل قند خونشان از کنترل خارج شود. این بیماران باید تلاش کنند پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.

استراحت و فعالیت خود را در نوروز چگونه مدیریت کنیم؟

کردافشاری: از آنجا که الگوی خواب و تغذیه اغلب ما در تعطیلات نوروز به دلیل دید و بازدید، مسافرت، برنامه و فیلم‌های تلویزیونی به هم می‌خورد، افراط در این مسائل باعث اختلال در خواب و سلامت بدن می‌شود، موضوعی که در کودکان و دانش‌آموزان جدی‌تر می‌شود. همین مسائل باعث می‌شود تا تعطیلات به‌جای اینکه فرصتی برای استراحت، ایجاد آرامش و نشاط برای شما باشد، باعث خستگی و کسالت و حتی بیماری شود و حتی بعد از اتمام تعطیلات، بازگشت به زندگی و فعالیت روزمره دشوار شود و عملکرد افراد در محیط کار یا محل تحصیل کاهش یابد. بنابراین توصیه می‌شود اجازه ندهید تعطیلات دوهفته‌ای عید نوروز باعث شود تا فعالیت بدنی نداشته باشید و در کنار آن، بیش از حد معمول بخورید و شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار