گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل آموزشوپرورش استانهای کشور؛
وزیر آموزشوپرورش: با تغییر اهداف سازمانی، بُعد نظارتی فعالیت حوزههای ستادی افزایش مییابد
حذف تدریس مدیران مدارس از سال تحصیلی آینده
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش از افزایش نقش حوزههای ستادی در زمینه فعالیتهای نظارتی خبر داد و گفت: نظارت به معنای مچگیری نیست؛ رفع مشکل عدم اجرای قوانین و دستورالعملها از اهداف اصلی نظارتها خواهد بود.
به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزشوپرورش، سید محمد بطحایی در اختتامیه گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل آموزشوپرورش استانهای کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد؛ گفت: آموزش و پرورش نقش مهمی در امر تربیت دارد با این حال آموزشوپرورش تنها دستگاه متولی تربیت نیست و سایر نهادهای جامعه در تربیت و رشد دانش آموزان دخیل و مؤثر هستند و این موضوع در ایدئولوژیهای مختلف وجود دارد.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت تلاش میکنیم کودکان باکیفیت و سرعت بیشتری مسیر تربیت را طی کنند.
وی ادامه داد: تفاوت آموزشوپرورش با سایر نهادها در این است که ما مسیر رشد و تربیت فرزندان را فراهم میکنیم و این کار بسیار ارزشمندی است لذا همه دستگاهها مأموریتهای مشخصی دارند که شاخصه اصلی آنها است اما در آموزشوپرورش مسائلی همچون حقوق و امکانات در آموزشوپرورش، مأموریت اصلی این نهاد را دچار مشکل میکند.
وی با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: مخاطب اصلی این بیانیه نوجوانان هستند و آموزشوپرورش برنامههایی را برای تحقق این فرمان رهبری معظم در دستور کار قرار داده است.
عضو کابینه تدبیر وامید افزود: استانها باید آنچه در بیانیه رهبر معظم انقلاب آمده است را در دستور کار قرار دهند و ستاد را در جریان اقدامات قرار دهند.
وی تصریح کرد: در سال ۹۸ برای انسجام بیشتر باید تلاش کنیم و در تحکیم و پیشرفت خانواده آموزشوپرورش کوشا باشیم.
بطحایی با تشریح شرایط کنونی کشور در عرصه بینالمللی گفت: آمریکا تمام تلاش خود را برای تضعیف نظام در چند مرحله ازجمله ۱۳ آبان ماه و ۲۲ بهمن انجام دادند اما خوشبختانه نتوانستند لذا مواضع رهبری و انسجام درونی نقشههای دشمن را نقش بر آب میکند.
عضو کابینه تدبیر وامید خاطرنشان کرد: تحول در آموزشوپرورش یک ضرورت است اما آنچه باید به آن باور داشته باشیم رسیدن به شرایط بهتر و اداره کردن آموزشوپرورش به شیوهای دیگر است لذا مقاومت در برابر تغییر مهمترین مانع تحول است.
وی افزود: آموزشوپرورش در همین شرایط دشوار، بهترین زمان را برای تغییر و تحول داریم و اگر بهجای ایجاد تحول به نظریهپردازی بپردازیم، شرایط بهتر نخواهد شد.
بطحایی بر تغییر نگاه منفی به مثبت نسبت به امکاناتی که وجود دارد تأکید و عنوان کرد: قدر داشتههای ارزشمند خود را بدانیم اما باکمی ریسکپذیری میتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.
وی بر تقویت نظارتها تأکید و اظهار کرد: به زودی بُعد نظارتی حوزههای ستادی افزایش مییابد؛ للبته نظارت به معنی مچگیری نخواهد بود بلکه رفع مشکل عدم اجرای قوانین و دستورالعملها از اهداف اصلی نظارتها خواهد بود.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصادی کشور، اجرای طرحهایی که بار مالی دارد بسیار دشوار است.
وی بر تلاش برافزایش رضایت اربابرجوع در ادارات تأکید و عنوان کرد: مدیران کل هرگونه اختیاراتی را برای افزایش رضایت مراجعین به ادارات داشته باشند به آنها تفویض میشود و طوری در ادارات عمل شود که کارهای مراجعین در حداقل زمان ممکن انجام شود.
عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: درسال ۹۸ یکی از مهمترین چالش ها کمبود نیروی انسانی است و تلاش های زیادی در حوزه ستادی در این خصوص صورت گرفته است.
وی از حذف تدریس مدیران مدارس از سال آینده خبر داد و افزود: نیروی مورد نیاز مدارس باید قبل از آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مشخص و تامین شود.
بطحایی در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد: برای تقویت زبان فارسی و همچنین آموزش ادبیات زبان های قومی و محلی در مدارس برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.
عضو کابینه تدبیر و امید بر تعامل با رسانه ها و افکار عمومی تاکید وخاطر نشان کرد: مدیران کل بایدصرفه جویی در همه برنامهها را بیش از پیش در دستور کار قرار دهند و با توجه به سفرهای استانی که انجام میدهم، در این سفرها حداقل پذیرایی ها انجام شود و امکانات معمول استفاده گردد و در همه موارد از انجام کارهای غیر ضرور و تکراری خودداری شده و برنامه ها در جهت صرفه جویی به صورت تلفیقی برگزار شود.
ارسال دیدگاه