نماینده ایران در سازمان ملل: اعمال فشار اقتصادی در زمره جرایم شدید بین‌المللی است

تهران (پانا) - سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد، درباره گزارش سالانه خانم باشلیت، کمیسرعالی حقوق بشر، احقاق حق توسعه، رفع نابرابری‌ها و مقابله با اقدامات قهرآمیز یکجانبه از جانب برخی دولت‌ها را زمینه‌ساز رفع چالش‌های حقوق بشری در جهان بر شمرد.  

کد مطلب: ۸۹۹۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
نماینده ایران در سازمان ملل: اعمال فشار اقتصادی در زمره جرایم شدید بین‌المللی است

اسماعیل بقایی در آغاز سخنان خود که در جریان برگزاری اجلاس چهلم شورای حقوق بشر ارائه شد، اظهار کرد: «نابرابری‌های گسترده در تمامی اشکال آن، تهدید‌کننده توسعه پایدار است و با تحریک احساس نفرت و بیگانه‌هراسی، صلح و حقوق بشر را به خطر می‌اندازند. مداخلات خارجی، خصوصاً در قالب اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تحریم‌های غیر موجه، موجب نابرابری می‌شود و در تقویت آن مؤثر است.»

او در ادامه سخنان خود افزود: «سیاست‌ها و اقدامات قهرآمیز، موجب فشار اقتصادی بر جامعه هدف می‌شود، با نقض حقوق بشر، از جمله حق غذا و حق سلامت، عواقب جدی بشردوستانه در پی‌داشته و حق حیات افراد را به خطر می‌اندازد.»

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد ادامه داد: «تحریم‌ها به عنوان یک عامل تشدید‌کننده وضعیت عمل کرده و تأثیرات مخرب اقدامات قهرآمیز یکجانبه در بهره‌مندی از حقوق بشر واضح است.»

او در ادامه، ضمن تأکید بر اهمیت حق توسعه، عنوان کرد: «اعمال فشارهای اقتصادی بر مردم سرزمین‌های اشغالی فلسطین، یمن و نقاط دیگر جهان، که باعث به گرسنگی کشاندن مردم بیگناه شده است، فراتر از نقض ساده حقوق بشر و در زمره جرائم شدید بین‌‌المللی محسوب می‌شود. اعمال محاصره اقتصادی، از جمله در مورد مردم غزه و علیه یکی از کشورهای همسایه در منطقه ما و هر نقطه دیگر جهان باعث شرمساری و عقب گرد از تمدن بشری است. این یک نشانه هشدار دهنده از سطح بالای مصونیت عاملان اینگونه اقدامات ویرانگر است.»

بقایی در پایان سخنان خود گفت: «ما با کمیسرعالی موافق هستیم که حقوق بشر، عامل امید‌زاست. ما باید بایستیم و با همکاری یکدیگر آینده‌ای بهتر را برای بشریت تضمین کنیم؛ آینده‌ای عاری از کلیشه‌ها و شماتت‌های ناروا.»

مرکز اصلی گزارش امسال کمیسر عالی حقوق بشر، «نابرابری های شدید» و آثار و تبعات آن بر حقوق بشر بود.

اجلاس چهلم شورای حقوق بشر از روز دوشنبه (6 اسفندماه) آغاز شده و تا دوم فرودین ماه 1398 ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار