در گفت‌وگو با پانا

محمد گلریز: امیدوارم شجریان زودتر به فضای موسیقی کشور برگردد

تهران (پانا) - محمد گلریز، خواننده سرودهای انقلابی و شاگرد محمدرضا شجریان نبود شجریان بر صحنه موسیقی داخل کشور را خواسته خود شجریان می‌داند و آرزو می‌کند بار دیگر شجریان به فضای موسیقیایی کشور برگردد.

کد مطلب: ۸۹۸۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
محمد گلریز: امیدوارم شجریان زودتر به فضای موسیقی کشور برگردد

گلریز که با سرودهایی همچون «این بانگ آزادی» و «خجسته باد این پیروزی» تبدیل به یکی از چهره‌های شاخص موسیقی بعداز انقلاب شده است، طی ماه‌های اخیر در برنامه‌ای که با هدف «تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس» برگزار شده بود در تالار وحدت تهران به صحنه رفت. او به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی سرود جدیدی اجرا کرد که از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد.

خواننده «ای شهید مطهر» در روزهای آغازین سال جدید در گفت‌وگو با خبرنگار پانا از خانواده اهل موسیقی‌اش و از آرزوی‌های خود برای موسیقی ایرانی گفت.

او که برادر اکبر گلپایگانی از آوازخوانان پیش از انقلاب ایران است در پاسخ به این سوال که «از گلپا خبر داری؟» می‌گوید: خبر دارم. اتفاقا مدتی پیش سالروز تولدشان بود که به او تبریک گفتم؛ ولی چند وقتی می‌شود دیدار نکردیم. این فاصله‌ای که بین اعضای خانواده افتاده امروز همه‌گیر شده است. حتی کسانی که در یک شهر زندگی می‌کنند، کمتر فرصت دیدن یکدیگر را پیدا می‌کنند و این البته به ما هم سرایت کرده است ولی درمجموع از حال هم بی‌خبر نیستیم.

گلریز که چند سال پیش از تمایل خود به اجرای کنسرت مشترک با گلپا صحبت کرده بود درباره این موضوع می‌گوید: من به اکبر پیشنهاد دادم ولی ایشان موافق نبودند. گفتند فعلا آمادگی این کار را نداریم. من هم به نظر ایشان احترام می‌گذارم.

وی که طی سال‌های 1354 تا 1356 شاگرد محمدرضا شجریان بوده است درباره استادش می‌گوید: ایشان حق استادی بر گردن من دارند و من همیشه برایشان آرزوی سلامت می‌کنم. امیدوارم هرچه زودتر رفع کسالت شود و به فضای موسیقی کشور برگردند.

از او پرسیدم «شجریان نمی‌تواند در ایران کنسرت بگذارد. آیا تا به حال درباره این موضوع با مسئولان فرهنگی کشور صحبت کردید؟» می‌گوید: شجریان خودش کناره‌گیری کرده است؛ ایشان قبلا کم در ایران فعالیت نداشت. بعد از انقلاب کنسرت‌های بسیاری در کشور برگزار کردند و هیچ‌کس مانع نشده است. امروز هم فرزند هنرمندشان در کشور فعالیت گسترده دارند. آقای شجریان خودشان آمدند گفتند دیگر کارهای من را از صداوسیما پخش نکنید. بعد هم گفتند حتی ربنا را پخش نکنید. من بریده روزنامه شرق را دارم که در آن شجریان گفت صداوسیما اجازه پخش ربنا را ندارد. حتی یادم هست از آقای ضرغامی به خاطر همین موضوع شکایت کردند.

صداوسیما به موسیقی اصیل ایرانی کم‌لطف است

خواننده سرود «ای شکسته استخوان» با اشاره به افت موسیقی اصیل ایرانی خصوصا موسیقی انقلابی در سال‌های اخیر گفت: در دهه 60 و 70 موسیقی ایرانی و انقلابی رشد خوبی را تجربه کرد. از دهه 70 به بعد فضای موسیقی تحت تاثیر موسیقی عامه‌پسند مثل پاپ و رپ و ... قرار گرفت و رو به افول رفت. امروز تولید موسیقی انقلابی به صفر رسیده و محدود به چند کار مناسبتی در صداوسیما شده است.

وی خاطرنشان کرد: صداوسیما به موسیقی اصیل ایرانی کم‌لطف است. مثلا برنامه‌های تلویزیونی را نگاه کنید. یک خواننده انقلاب به برنامه‌های تلویزیونی دعوت نمی‌شود. 80 درصد موسیقی پخش‌شده از تلویزیون و رادیو موسیقی پاپ هستند. ارشاد بیشترین مجوز را به پاپی‌ها می‌دهد. خب این‌طور است که موسیقی ایرانی مهجور می‌شود و جایش را به آثار بعضا تجاری و بی‌محتوا می‌دهد. آثاری که نه شعر دارند نه ملودی و نه حتی صدای خواننده. من در آغاز سال نو امیدوارم در رسانه‌ها و فضای فرهنگی ما کفه موسیقی ایرانی سنگین‌تر شود چون میراث و هویت ما همین موسیقی است.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار