در همایش مشاوره و حوزه سلامت؛
علیرضا کاظمی: اولویت اول معاونت پرورشی و فرهنگی تقویت حوزه مشاوره و فعالیتهای مشاورهای است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اولویت اول معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش را تقویت حوزه مشاوره و فعالیتهای مشاورهای در سطوح بهداشت روان دانشآموزان و طراحی مسیر شغلی آنها دانست.
هجدمین همایش انجمن مشاوره ایران با عنوان مشاوره و حوزه سلامت صبح امروز در دانشکده روانشناسی و امور تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.
در این همایش علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، احمد صافی، پیشکسوت و صاحبنظر امور تربیتی در آموزش و پرورش، مرتضی شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و عبدالرسول کریمی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره آموزش و پرورش شهر تهران حضور داشتند.
علیرضا کاظمی در مراسم افتتاحیه این همایش تقارن برگزاری این همایش را با هفته امور تربیتی در دهه پنجم انقلاب به فال نیک گرفت و گفت: «امروز فضای تعلیم و تربیت خیلی پیچیده شده است به گونهای که شاید همه پدران و مادران نیز در تربیت فرزندانشان درماندهاند. پیچیدگی این فضا برای آدم های متخصص خود را نشان داده است و باید در این بروندادها توجه ویژهای به مهارتهای تربیتی داشته باشیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «اگر به تربیت، فرایند آن و تعریفهای مختلف صاحبنظران از تربیت نگاه کنیم در مییابیم که تربیت فرایندی است که موانع رشد را بر میدارد و مقتضیات تعالی را ایجاد میکند؛ لذا به این ضرورت پی میبریم که اولین گام برای شکلگیری تربیت مبانی آن است.»
او ادامه داد: «در گام اول تحقق تربیت ضرورت توجه به حوزه مشاوره است. نکته ای که برای همه مهم است بحث آسیبهای اجتماعی است امروزه آسیبهای اجتماعی در تمام سطوح به قدری فراگیر شده که یکی از اولویتهای اول نظام جمهوری اسلامی شده است.»
کاظمی افزود: «باید به حوزه مشاوره به عنوان یک فرصت مهم نگاه کنیم تا بتوانیم چالشهای تعلیم و تربیت را حل کنیم. مجموعه امور تربیتی در ۴ دهه فعالیت رویکردهای مختلفی داشته است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «امروزه اولویت اول معاونت پرورشی و فرهنگی تقویت حوزه مشاوره و فعالیتهای مشاورهای در سطوح بهداشت روان دانشآموزان و در بخش طراحی مسیر شغلی دانشآموزان است که این دو بهم وابسته است.»
او افزود: «زمانی تعلیم و تربیت را می توان آغاز کرد که سلامت روان دانشآموزان آمادگی پذیرش این رشد را داشته باشد. معتقدم سلامت روان از سلامت جسم مهمتر است. آموزش و پرورش در این دوره با رویکرد ارتقای توانمندیهای مهارتی و سلامت روان دانشآموزان به عنوان یک نگرش جدید فعالیتها را طرحریزی میکند.»
کاظمی افزود: «امروزه با توجه به این رویکرد نیاز به مساعدت شما و صاحبنظران داریم تا مدلها و الگوهایی را طراحی کنیم که خلاءها را پر کند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «اولین کار برای بحث مشاوره بحث آزمون سلامت روان و غربالگری دانشآموزان است که امروزه آموزش و پرورش نقشه خطرپذیری دانشآموزان را در حوزه سلامت روان در دست دارد و اطلس آسیبروانی را ترسیم کرده است.»
او ادامه داد: «طرح نماد به عنوان یک طرح ملی با کمک ۱۴ دستگاه در آموزش و پرورش انجام میشود که برای درمان و رسیدگی به فعالیتهای اورژانسی عنوان میشود تا از برخی آسیبها جلوگیری کنیم.»
کاظمی گفت: «توانمندسازی اجتماعی دانشآموزان از طرحهای دیگر است که منطبق با نقشه خطرپذیری است و توانمندسازی معلمان را نیز در دست اقدام داریم. دو اصل مهم شناخت متربی و مهارتهای مربی در برخورد با متربی را در تعلیم و تربیت داریم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «برای توانمندسازی معلمان و مربیان به شدت نیاز به کمک انجمن مشاوره داریم. طرح همیار مشاور یک ظرفیت خوب است که از بچهها کمک بگیریم تا آسیبها را رصد و از بروز آنان پیشگیری کنیم.»
او ادامه داد: «طراحی نظام راهنمای تحصیلی نیز انجام خواهد شد که نیاز به بسترسازی فرهنگی دارد زیرا تعیین مسیر شغلی دانشآموزان را در پی خواهد داشت. طراحی نظام مشاوره در دست اجرا است و آخرین مراحل تدوین و تصویب خود را میگذراند.»
کاظمی افزود: «امیدوارم این همایش سرآغاز یک حرکت جدید برای استفاده از ظرفیتهای علمی انجمن مشاوره در آموزش و پرورش باشد. آموزش و پرورش بستر توسعه کشور است و آینده امید بخش جامعه را میسازد. ما آمادگی داریم تا تفاهمنامهای را با انجمن مشاوره امضا و از ظرفیتهای علمی این انجمن استفاده کنیم.»
ارسال دیدگاه