وزیر راه و شهرسازی خبرداد:
تا ۲ ماه آینده بزرگراههای کشور ۷۰۰ کیلومتر افزایش مییابد
میزان تصادف در بزرگراه از جاده دو طرفه بیشتر است
تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرف دو ماه آینده ۷۰۰ کیلومتر به طول بزرگراههای کشور افزوده میشود، میگوید بر اساس آمار، تصادفات در بزرگراهها بیشتر از جادههای دوطرفه است.
به گزارش مهر، محمد اسلامی درباره وظایف سازمان راهداری در سفرهای نوروزی گفت: تعمیر و نگهداری و ارتقای کیفیت راه یکی از اصلیترین وظایف راهداران است.
وی افزود: محور دوم فعالیت راهداریها، هوشمندسازی و ایجاد انضباط ترافیکی و تسهیل عبور و مرور در جادهها با همکاری پلیس راهور است. این اهتمام را داریم تا در سال آتی این اقدامها گسترش یابد و سازمان راهداری بتواند با حداکثر کارآمدی، کنترل و مراقبت را در جادهها اعمال کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با پلیس هماهنگ کردهایم که در سفرهای نوروزی در همه تقاطع ها اعم از مسیرهای اصلی و فرعی با استفاده از ظرفیت همیاران پلیس و مقامات محلی ـ که این موضوع را به استانداران هم ابلاغ کرده ایم ـ، کنترل نظارتی خود را به خصوص در تقاطعها و محورهایی که سابقه حادثه دارند، تشدید کنیم تا ترافیک جادهها در ایام نوروز و دیگر ایام سال تسهیل و روان شود و دیگر حوادث تکرار شدنی نداشته باشیم و از وقوع حوادث جلوگیری کنیم.
مجتمعهای تفریحی، گردشگری و بازارچه محلی در ۳۰ کیلومتری شهرها ایجاد میشود
وی یادآور شد: قرار است با سرمایهگذاری بخش خصوصی یا اقدامهای وزارت راه، در طول مسیرها شاهد ایجاد مجتمعهای اقامتی و تفریحی باشیم که جذابیت مسیر را بیشتر میکند و رانندگان در طول راه توقف و استراحت کنند. این موضوع در ۳۰ کیلومتری نزدیک شهرها بیشتر در دستور کار است که با همکاری استانداران و فرمانداران در سالهای آینده اجرایی میشود.
وی ادامه داد: با ایجاد بازارچههایی در حاشیه امن راهها، شرایط توقف خودروها فراهم خواهد شد. ایجاد چنین بازارچههایی علاوه بر آنکه به اقتصاد محلی کمک میکند، نتیجهای را هم که ما به دنبال آن هستیم که همان کاهش حوادث رانندگی در ۳۰ کیلومتری نزدیک شهرهاست، محقق میکند.
تصادف در بزرگراهها بیشتر از جادههای دوطرفه است
اسلامی درباره سهم وزارت راه و شهرسازی در کاهش تصادفهای جادهای گفت: ما موظف به حذف تقاطعهای غیر ایمن هستیم و اراده کردهایم که تا جایی که ممکن است این مهم را انجام دهیم و تقاطع غیر ایمن نداشته باشیم. اقدام دوم افزایش بزرگراههاست چون وقتی حجم ترافیک افزایش مییابد، یک جاده دو طرفه، دیگر گنجایش حجم ترافیک را ندارد. ما حداکثر تا دو ماه آینده ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه اضافه میکنیم. البته تصادفها در بزرگراهها بیشتر از جادههای دو طرفه است که نشان میدهد وقتی جادههای رفت را از برگشت جدا میکنیم، این روند، بازدارندگی خود را نسبت به کاهش سرعت ندارد و حوادث باز هم تکرار شده است.
وی تصریح کرد: بنابراین ما معتقدیم مهمترین عامل در کاهش تصادفهای رانندگی، خودِ راننده است؛ با این حال خود را ملزم به کاهش تقاطعهای غیر ایمن میدانیم.
ارسال دیدگاه