شناسایی و جذب بیش از 3 هزار دانش آموز لازم التعلیم باز مانده از تحصیل در فارس

شیراز (پانا)_معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: بر اساس آمار ارائه شده از وزارت آموزش و پرورش در اسفند سال گذشته،6 هزار و 647 دانش آموز بازمانده ازتحصیل در سطح استان وجود دارد و تاکنون موفق به شناسایی و جذب 3 هزار و 59 تن از این دانش آموزان شدیم .

کد مطلب: ۸۹۷۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی و جذب بیش از 3 هزار دانش آموز لازم التعلیم باز مانده از تحصیل در فارس

علی عسکرجمشیدی در یکصد و سی و یکمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: تعلیم و آموزش بخش مهمی از منشور جهانی حقوق کودکان است چرا که دانایی ، مهارت و بصیرت را برای افراد به ارمغان می آورد و مانع گسترش آسیب های اجتماعی می شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، کودکان بازمانده ازتحصیل را گروه سنی بین 6 تا 17 سال معرفی کرد که در چرخه آموزش و پرورش رسمی کشور حضور ندارند.

وی افزود: برخی از مشکلات فرهنگی ،اقتصادی و اجتماعی مانع از برخورداری این گروه از حق تعلیم و تربیت و آموزش و یادگیری شده و این موضوع باید به عنوان یک مشکل جدی در نظام آموزشی و پرورشی مورد بررسی قرار گیرد.

جمشیدی در ادامه با اشاره به سن قانونی ثبت نام دانش آموزان در پایه‌های مختلف دوره ابتدایی ، گفت: عملکرد آموزش و پرورش فارس در زمینه شاخص‌های نرخ پوشش دوره ابتدایی ،برای سال تحصیلی ۹۴-۹۵، در واقع ۹۱ و ۹۸صدم درصد بوده و برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶، ۹۹ و ۳۸ ،صدم درصد و برای سال ۹۶-۹۷ نیز ۹۹ و ۴۷ صدم بوده است.

وی با اشاره به عوامل کاهش پوشش تحصیلی و افزایش آمار کودکان واجب التعلیم در کشور ، گفت: ازدواج زود هنگام و اجباری ، تعصبات قومی و فرهنگی ، بد سرپرستی و بی سرپرستی کودکان، استفاده از کودکان به عنوان نیروی کار،عدم توان مالی خانواده ها و مهاجرت از مهمترین این عوامل است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش برهم خوردن تعادل عاطفی خانواده ها، کاهش ارتباطات اجتماعی خانواده ها، افزایش بزه و رشد شغل های کاذب در جامعه را از مهمترین تاثیرات دانش آموزان بازمانده از تحصیل در جامعه دانست.

وی گفت: بر اساس آمار ارائه شده از وزارت آموزش و پرورش در اسفند سال گذشته، 6 هزار و 647 دانش آموز بازمانده ا زتحصیل در سطح فارس وجود داشته که از این تعداد 3 هزار و 81 دختر و 3 هزار و 266 پسر بازمانده از تحصیل بودند و تاکنون موفق به شناسایی و جذب 3 هزار و 59 تن از این دانش آموزان شدیم که ادامه این روند نیازمند حمایت همه نهاد های مرتبط می باشد.

جمشیدی در ادامه به اقدامات آموزش و پرورش فارس برای شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده ازتحصیل اشاره کرد و گفت: اعمال سیاست های تشویقی برای شناسایی و جذب این افراد، عقد قرارداد با ادارات تابعه در زمینه شناسایی و جذب این گروه از دانش آموزان ، همکاری با نهاد های مرتبط و مردم نهاد، استفاده از ظرفیت راهبران آموزشی و حمایت از دانش آموزان جذب شده در زمینه تهیه لوازم تحصیل و تشکیل کلاس های فوق برنامه برای جبران عقب ماندگی تحصیلی آنها ، از مهمترین اقدامات این اداره کل برای جذب حد اکثری این دانش آموزان است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به اصل 30 قانون اساسی ، وظیفه دولت را فراهم کردن زمینه تحصیل برای افراد تا پایان تحصیلات در دوره دوم متوسطه عنوان کرد و گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر گسترش و تامین همه جانبه عدالت آموزشی و پرورشی در سطح کشور تاکید شده است .

وی گفت: برای انسداد مبادی ورود بی سوادی و پوشش تحصیلی کودکان باز مانده از تحصیل راه کار هایی وجود دارد که از آن جمله می توان به ؛ پذیرش این موضوع به عنوان یک چالش اجتماعی ،همکاری مستمر نهادهای مرتبط با این موضوع ، تعیین یارانه تحصیلی برای خانواده های بی بضاعت ، عزم ملی و حمایت مالی دستگاه های فعال در زمینه شناسایی ، جذب و نگاهداشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل و تقویت و توسعه آموزش پیش دبستانی در مناطق محروم با هدف کاهش افت تحصیلی و ترک تحصیل اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار