وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
برنامهریزی برای ارتقای ظرفیت بندر چابهار تا ۷۷ میلیون تن
تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارگیری ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی- غربی و شمالی – جنوبی میتواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهرهبرداری کلیه کشورهای ذینفع قرار گیرد میگوید با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقهای، فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقهای و به ویژه تسهیلات سرمایهگذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در همایش بینالمللی توسعه چابهار ضمن گرامیداشت میلاد با سعادت حضرت فاطمه (س) و روز زن بیان کرد: در ۲ روز گذشته طی مراسم بینالمللی که در شهر زرنج افغانستان که با حضور جناب آقای اشرفغنی رئیس جمهوریمحترم این کشور برگزار شد، اولین محموله کالاهای صادراتی افغانستان به سمت هند از طریق بندر چابهار حرکت کرده و عصر دیروز به بندر چابهار رسید.
اسلامی در ادامه با بیان اینکه قرارگیری ایران در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی شرقی- غربی و شمالی - جنوبی میتواند به عنوان پیوند ترانزیتی مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهرهبرداری تمامی کشورهای ذینفع قرار گیرد گفت: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقهای، فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقهای و به ویژه تسهیلات سرمایهگذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: خوشبختانه در ماه می سال ۲۰۱۵ رؤسای محترم جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و نخست وزیر هندوستان موافقتنامه مهم ترانزیتی چابهار را که سنگ بنای حقوقی ناشی از اراده محکم سیاسی این دولتها برای رونق منطقهای ترانزیت از طریق چابهار بود را در تهران به امضا رساندند، در این راستا نشستهای شورای هماهنگی و کمیته پیگیری این موافقتنامه برای اجراییسازی تسهیل ترانزیت در این کریدور طی ماههای گذشته برگزار شده که جا دارد از اهتمام دولت های عضو در این زمینه تشکر نمایم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ظرفیت بندر چابهار در فاز اول طرح توسعه ۲.۵ میلیون تن هدفگذاری شده بود گفت: در فاز دوم این طرح برای توسعه بندر شهید بهشتی که در سال گذشته به دست رییس جمهوری افتتاح شد ظرفیت آن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت و هماکنون با سرمایهگذاریهای منطقهای به عمل آمده و مشارکت شرکتهای هندی در این زمینه و همچنین از رهگذر برنامههای توسعه بندری جمهوری اسلامی ایران افق بلند مدت برای توسعه ظرفیت این بندر تا ۷۷ میلیون تن پیشبینی و برنامهریزی شده است.
به گفته وی بدون شک بهرهبرداری مؤثر و کارا از بندر چابهار میتواند کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه به وجود آورده و علاوه بر اتصال کشورهای آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه و حوزه قفقاز را نیز با هم متصل نماید.
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: این بندر با ایفای نقش محوری در شبکه لجستیک، میتواند به تناسب تقاضای بازار و نیازهای مشتریان و همگام با رشد تکنولوژی روز، روند توسعه و بالندگی را طی کرده و جایگاه بهینه و بهره ور را نه تنها برای خود، بلکه برای همه ذینفعان در بازار تجاری منطقهای فراهم آورد.
اسلامی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی، حدود ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات ایران نیز از طریق بنادر صورت میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنادر ایران در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس قادر به جابهجایی حدود ۲۳۲ میلیون تن بار بوده و از این طریق خدمات مؤثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم میآورد، گفت: حرکتهای توسعهای مطلوب چندسال اخیر در بنادر از شکاف عملکردی بنادر کشور با شاخصهای مطلوب جهانی کاسته و به نظر میرسد میتوان با چارهاندیشی، تدوین برنامهها، راهبردهای مشخص و برنامهریزی شده در راستای رویکرد همکاری و مشارکت و همافزایی بیشتر میان بنادر کشورها، به ویژه بندر چابهار و بنادر کشورهای همجوار، پیشرفت مطلوبی را برای بنادر منطقه میسر ساخت.
این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: در این راستا برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان و آسیای میانه از طریق محور ترانزیتی شرق کشور "چابهار - میلک" نزدیکی مسافت بندر چابهار به افغانستان، سرمایهگذاریهای گسترده در بخشهای مختلف حمل و نقل، به ویژه در بخش بندری و دریایی، ایجاد تسهیلات ترانزیتی و گمرکی و زیرساختهای حمل و نقل در مسیر محور شرق کشور و حمایتهای گسترده دولتی، بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزیتی منطقهای بین هند و افغانستان تبدیل کرده و در صورت رفع موانع، علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزیت در این مسیر نیز خواهیم بود.
وی همچنین با اعلام خبر افتتاح راه آهن قزوین - رشت با حضور رئیس جمهور در هفته آینده بیان کرد: با این افتتاح بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال - جنوب تکمیل شده که در نتیجه آن زمان حمل محمولههای ترانزیتی را در مقایسه با سایر کریدورها به ویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند، ۲۴ روز کوتاهتر خواهیم کرد.
اسلامی در این خصوص ادامه داد: این خط آهن در کنار خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل میکند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا وصل میکند از اصلیترین برنامههای جمهوری اسلامی ایران در توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است.
ارسال دیدگاه