روحانی: آزادی‌ای که 50 سال پیش در حوزه علمیه داشتیم هنوز در دانشگاه احساس نمی‌کنید

ما فکر می‌کنیم زیرساخت یعنی ساختمان یا فکر می‌کنیم زیرساخت به معنای وام است؛ چنین نیست بلکه اولین زیرساخت برای پیشرفت آزادی است

تهران (پانا) ـ رئیس‌جمهوری می‌گوید آزادی‌ای که حدود 50 سال پیش در حوزه علمیه احساس می‌شد هنوز هم در دانشگاه احساس وجود ندارد. در یک حوزه علمیه یک عالم و استاد خیلی راحت تمام نظرات را نقد می‌کند و کنار می‌گذارد.

کد مطلب: ۸۹۶۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
روحانی:  آزادی‌ای که 50 سال پیش در حوزه علمیه  داشتیم هنوز در دانشگاه احساس نمی‌کنید

حسن روحانی امروز (شنبه، 4 اسفند) در جمع مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین گفت: «یکی از زیربناها در علم و دانش آزادی اندیشه است، اگر محیط، محیط آزادی برای فکر، اندیشه و طرح در هر زمینه باشد پیشرفت حاصل می‌شود. فناوری میوه علم است و علم و دانش پایه اصلی فناوری است، اگر فناوری کشور بخواهد سرعت پیدا کند باید دانش‌های پایه کشور رشد پیدا کند و اگر در زمینه علوم پایه رشد نکنیم ستون‌های اصلی برقرار نمی‌شود تا نمای بیرونی ساختمان ساخته شود.»

او ادامه داد: «اگر قرار است علم و دانش پیشرفت کند پایه اصلی آن آزادی و محیط مناسب است. اگر استاد را آزاد نگذاریم برای اینکه بیندیشد، سخن بگوید و اظهارنظر کند یا اگر دانشجو را آزاد نگذاریم تا حرف بزند و اشکال کند امکان پیشرفت وجود ندارد، بنابراین پیشرفت از آزادی شروع می‌شود.»

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «شاید تعجب کنید آن آزادی‌ای که در دوران خودمان حدود 50 سال پیش در حوزه علمیه احساس می‌کردیم هنوز هم شما در دانشگاه احساس نمی‌کنید. در یک حوزه علمیه یک عالم و استاد خیلی راحت تمام نظرات را نقد می‌کند و کنار می‌گذارد و گاهی یک مدرس نظریه‌ای که روی آن ادعای اجماع شده است و همه علما و فقها از قبل همان نظر واحد را داده‌اند، به راحتی تمام رد می‌کند و خیلی راحت می‌گوید که اشتباه کرده‌اند. نام بزرگترین فقها و علما را می‌آورد و می‌گوید که اشتباه کرده‌اند و در نهایت نظر خود را می‌گوید و در همان جلسه شاگرد به او اشکال می‌کند و می‌گوید که تو اشتباه کردی و چنین نیست.»

او ادامه داد: «من فکر نمی‌کنم چنین آزادی‌ای در دانشگاه وجود داشته باشد لااقل تا زمانی که من در دانشگاه بودم چنین آزادی وجود نداشت به طوری که دانشجو روبروی استاد بایستد و با آزادی زبان حرف بزند.»

روحانی یادآور شد: «می‌خواهم بگویم دولت، حکومت و نظام باید زیرساخت‌ها را برای پژوهشگران، صاحبان فکر و اندیشه فراهم کند. ما فکر می‌کنیم زیرساخت یعنی ساختمان یا فکر می‌کنیم زیرساخت به معنای وام است؛ خیر، چنین نیست بلکه اولین زیرساخت برای پیشرفت آزادی است، اگر آزادی لازم را در محیط علم فراهم کنیم پیشرفت حاصل خواهد شد.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «اگر دولت بتواند زیرساخت‌های فیزیکی فراهم کند کار خوبی است اما از این زیرساخت‌ مهم‌تر زیرساخت حقوقی است، زمانی که ساختمان باشد آب، برق و راه هم باشد همه مفید هستند اما وقتی می‌خواهید یک اختراع را به ثبت برسانید ماه‌ها گرفتار کوچه و پس‌کوچه می‌شوید. این همان زیرساخت‌های حقوقی و مقرراتی است که دولت و مجلس باید آن را به وجود بیاورند. اگر چنین زیرساخت‌هایی را فراهم کردیم آن‌وقت در این محیط مناسب دانشجو رشد می‌کند. رشد دانشجو، تحقیقات وفناوری به پیوستگی است یعنی اگر ارتباط شما با دانشگاه، صنعت، تولید و بازار ضعیف باشد نمی‌توانیم کار خود را پیش ببریم شما نیروی انسانی را از دانشگاه می‌گیرید و محصول تولیدی خود را می‌خواهید به بازار بدهید. بنابراین این دو باید به هم وصل شوند و اگر در این ارتباطات اشکال باشد نمی‌گذارد تا شما فعالیت کنید و رشد شما را محدود می‌کند.»

او یادآور شد: «بالاترین نشاط را گروهی دارند که به خلق می‌رسند. یکی از صفات خداوند خالقیت، علم، حلم و مهلت دادن است یعنی خداوند به انسان فرصت می‌دهد تا اگر گناه یا خطایی مرتکب شد آن را جبران کند، اما ما وقتی کسی خطایی می‌کند سریع می‌گوییم دادگاه و وقت اعدام او چه زمانی است. باید به جوانان خود مهلت و فرصت بدهیم زیرا اگر به جوانان فرصت ندهیم دچار مشکل می‌شویم. به طور مثال در دوران جنگ کارهایی را با صرف هزینه انجام می‌دادیم اما به نتیجه نمی‌رسید اما اگر صبر و حوصله می‌کردیم و فرصت می‌دادیم می‌دیدیم که کار به نتیجه نهایی می‌رسید.»

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «شرایط حاضر هم شرایط خوبی است و هم شرایط سخت است. یکی از اعتقادات دولت از ابتدای کار خود بر این بود که علم مانند هنر، فناوری، اخلاق و ایمان مرز نمی‌شناسد.»

او یادآور شد: «در فناوری مرز نداریم و اصلا مرز در فناوری معنایی ندارد. کم‌تر فناوری‌ای است که در کشوری تولید شود که صد درصد فناوری آن یعنی ایده و قطعه آن مربوط به یک شرکت و یک فرد باشد. ممکن است شما یک قطعه را بتوانید بسازید اما ساختن قطعه دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد و به نفعتان باشد که آن قطعه را وارد کنید. بسیاری از قطعات در فناوری مربوط به کشورهای دیگر است و این ارتباط با دنیا باید یک ارتباط سهل و آسان باشد. یکی از وظایف دولت ایجاد ارتباط سهل است، حالا بعضی از کشورها امروز به فکر دیوار افتاده‌اند هم می‌خواهند دیوار فیزیکی بسازند که نمی‌توانند بودجه آن را از کنگره بگیرند و هم برای گرفتن ویزا دیوار درست می‌کنند و هم برای علم دیوار درست می‌کنند و وقتی یک محقق از آمریکا می‌خواهد برای شرکت در یک سمینار علمی به ایران بیاید نمی‌گذارند و خودشان نمی‌دانند که تمام پیشرفت‌های آن‌ها در سایه آن بوده است که دیوار نداشتند.»

او ادامه داد: «اگر رشدی در آمریکا از نظر علمی و فناوری وجود دارد به دلیل آن است که از کشورهای مختلف و ملیت‌های مختلف در آنجا حضور دارد و زمانی به موفقیت و مرز علم و دانش رسیدند که دیوار نداشتند. هر کشوری دیوار دور خود ایجاد کند در داخل نابود خواهد شد و پیشرفت نخواهد کرد.»

روحانی افزود: «بسیاری از فناوری‌های جدیدی که در داخل کشور ساخته می‌شود، ضمن تأمین نیاز داخلی باید صادر شود و این زیربنای دیگری است که دولت باید آن را ایجاد کند و فضای مناسب را برای ارتباط با جهان آماده سازد.»

راه کند کردن روند رشد و پیشرفت، تحریم و بستن راه‌ها است

او با اشاره به اینکه امروز کشورمان با فشار و تحریم مواجه است، گفت: «برخی کشورها می‌دانند که راه کند کردن روند رشد و پیشرفت، تحریم و بستن راه‌ها است؛ البته این کار آنها ضمن ایجاد مشکل انگیزه‌‌هایی را در داخل کشورمان تقویت می‌کند تا بخاطر فشار تحریم، قطعه‌ای که آن را وارد می‌کردیم، بتوانیم آن را در داخل کشور تولید کنیم و در این راستا صنعت ما باید جرأت استفاده از محصولات داخلی را داشته باشد.»

رئیس‌‌جمهوری با تأکید بر اینکه مسئولان کشور در تمام رده‌ها باید بپذیرند که اگر می‌خواهیم از نوآوری‌های بومی استفاده کنیم ممکن است با اشکالات موردی هم مواجه شویم، گفت: «بروز برخی خطاها و اشتباهات طبیعی است و ما باید برای رفع این خطاها و اشتباهات تلاش کنیم.»

او با تأکید بر اینکه ریسک‌پذیری از کارهایی است که دولت باید آن را بپذیرد، گفت: «ممکن است در استفاده از فناوری و نوآوری بومی چند مورد اشکال هم وجود داشته باشد، اما عیبی ندارد، با سعی و تلاش خود باید این اشکالات را از بین ببریم.»

روحانی با تأکیدبر اینکه باید مسیر را درست تشخیص دهیم تا این شهرک‌های فناوری بتوانند فعالیت خود را راحت‌تر انجام دهند، افزود: «نگاه به شرکت‌های دانش‌بنیان در مراحل مختلف فعالیت آنها از جمله دوران تأسیس، توسعه، تکمیل و رشد باید متفاوت باشد و بتوانیم در مراحل مختلف به این شرکت‌ها کمک کنیم.»

او خاطر نشان کرد: «باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف از جمله بیمه، مالیات، تسهیلات و کمک‌های مختلف به صورت حساب شده عمل کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به حل مشکلات بخش صنعت از جمله کمک به قطعه‌سازان، گفت: «شما می‌توانید علاوه بر فتح مرزهای فناوری و دانش در شرایط فعلی که با تحریم و فشار دشمنان مواجه هستیم، برای حل مشکلات کمک کنید و این از وظایف شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط امروز است.»

او با بیان اینکه بخش مهم و بزرگی از تحریم‌ها در زمینه ارتباطات پولی و مالی ما با دنیاست، گفت: «فناوری سرانجام این مشکل را حل خواهد کرد و راه‌ها را می گشاید و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با استفاده از فناوری‌ جدید مسیر فشار دشمن را سد کرده و جلوی آن را بگیرند در این مقطع توقع ما از شرکت‌های دانش‌بنیان این است که در این حوزه کمک کنند.»

روحانی با اشاره به بازدید خود از دستاوردهای جدید شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌ فناوری‌های نوین خاطرنشان کرد: «از دیدن تولیدات و فعالیت‌های شما در این نمایشگاه بسیار خوشحال شدم، انتظارات شما در مورد ارائه کمک و تسهیلات از طرف دولت نیز مدنظر است.»

او با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بزرگی به کشور انجام می‌دهند، گفت: «صرفه‌جویی ارزی با استفاده از تولیدات شما یک طرف قضیه است، اما اینکه به عنوان ایرانی تولیدات خود را صادر می‌کنید و ما صادرکننده محصولات تولید خودمان هستیم، موجب عزت ماست، خودکفایی که با تلاش شما به دست می‌آید، مبارزه واقعی با تحریم و فشار است.»

رئیس‌جمهوری افزود: «وقتی در شرایط تحریم‌های تحمیلی، نیاز دارویی بیماران از تولید داخلی تأمین می‌شود و بخش صنعت ما می‌تواند از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کند، جای خوشحالی است.»

او در ادامه با تأکید بر اینکه برای پیشرفت علم، دانش و فناوری به محیط مناسب نیاز داریم، گفت: «ساخت هر پارک فناوری به معنای ایجاد محیط مناسب برای فعالیت علمی و فناورانه است و در این پارک‌ها، فعالیت‌ها با کیفیت بهتری انجام می‌شود.»

روحانی با بیان اینکه شناسایی ذهن‌های خلاق‌ و انسان‌های توانمند در حوزه فناوری و علم به عدالت کمک می‌کند، گفت: «شما با کار خود تنها به زندگی و رفاه مردم کمک نمی‌کنید بلکه به عدالت و مبارزه با فساد کمک می‌کنید.»

راه مبارزه با فساد شفافیت و دولت الکترونیک است

او با تأکید بر اینکه راه مبارزه با فساد شفافیت و دولت الکترونیک است، گفت: «دولت الکترونیک باعث می‌شود که یک مدیر و یک ارائه دهنده خدمت با مراجعه‌کننده چهره به چهره نشوند. در گرفتن امضاءهای طلایی همین چهره به چهره شدن‌ها فساد و بدبختی می‌آورد.»

رئیس‌جمهوری افزود: «بعضی وقت‌ها ماشین، کار را عادلانه‌تر و دقیق‌تر از انسان انجام می‌دهد. ماشین کمتر اشتباه می‌کند و گاهی وقت‌ها هوش مصنوعی از هوش طبیعی دقیق‌تر است. علم و فناوری در مواقعی می‌تواند نقص‌های احتمالی را برطرف کند و این بسیار مهم است.»

او در پایان سخنان خود با قدردانی از تلاش های فعالان حوزه دانش بنیان گفت: «قول من به شما این است که تلاش می‌کنیم روابط دولت با این بخش را راحت‌تر و تسهیل و نیازهای شما را برآورده کنیم. ما باید محیط را برای فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان مساعد و مناسب کنیم. امیدوارم با فعالیت شما در آغاز دهه پنجم انقلاب در عرصه علم و دانش در منطقه سرآمد باشیم.»

رئیس‌جمهوری قبل از سخنرانی در جمع مدیران و روسای شرکت‌های دانش‌بینان و استارت‌آپ‌ها از نمایشگاه دستاوردهای جدید این شرکت‌ها در حوزه علم و فناوری نیز بازدید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار