مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:
نقش اجتماعی مدرسه کمتر از بُعد آموزشی آن نیست
همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در آیین افتتاح جشنواره بومی محلی که با حضور دانش آموزان از شهرستانها، نواحی و مناطق مختلف استان در محل سازمان دانش آموزی برگزار شد، هدف اصلی تعلیم و تربیت را ایجاد زمینه های مناسب جهت رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه دانش آموزان بیان کرد.
محمد پورداود گفت: در راستای رسیدن به این شکوفایی در ابعاد مختلف، باید شرایط و امکانات فراهم گردد تا فراگیران بتوانند آمادگی و شایستگی لازم را برای زندگی مطلوب کسب کنند.
او یکی از ابعاد مختلف شکوفایی را بُعد اجتماعی خواند و تصریح کرد: اجتماعی شدن یکی از نیازهای اساسی انسان است و کسب مهارت های گوناگون در عرصه زندگی را دانش آموزان بعد از خانواده در مدرسه به عنوان اجتماع بزرگتر می آموزند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که براساس سند تحول بنیادین، مدرسه یک نهاد اجتماعی و فرهنگی است، گفت: مدرسه یک وظیفه اجتماعی دارد که اهمیت آن کمتر از بُعد آموزشی یا آموزش و پرورش فردی نیست.
او افزود: مدرسه همچون خانواده یک واحد اجتماعی است که در شکل گیری شخصیت اجتماعی فرد بسیار موثر است.
پورداود ضمن بیان این که روانشناسان میزان سازگاری فرد با جامعه و دیگران را متناسب با رشد اجتماعی فرد می دانند، خاطرنشان کرد: هر اندازه رشد اجتماعی فرد بالا باشد، محبوبیت و مقبولیت او نیز بیشتر خواهد شد.
او با اشاره به اهمیت چرخشهای تحولآفرین در نظام تربیت رسمی و عمومی، گفت: در این مبحث باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان تأکید کرد: باید تلاش کنیم از دانشآموز منفعل به سمت متربی فعال حرکت کنیم.
ارسال دیدگاه