شاپور محمدزاده: از انحرافهای احتمالی هزینهکرد اعتبارات سوادآموزی در سایر بخشها جلوگیری شود
تهران (پانا) - سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی تاکید کرد مدیران این سازمان از انحرافهای احتمالی موجود درباره هزینهکرد اعتبارات سوادآموزی در سایر بخشها جلوگیری کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، شاپور محمدزاده در جلسه شورای معاونان، مدیران کل و مشاوران سازمان نهضت سوادآموزی پس از بررسی گزارش معاون سوادآموزی استان کرمان، با تسلیت شهادت جمعی از پاسداران سپاه انقلاب اسلامی در حمله تروریستی استان سیستان و بلوچستان، گفت: «توصیههای مقام عظمای ولایت در پیام اخیرشان و در طلیعه دهه پنجم عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی باید سرلوحه همه سیاستگذاریها، برنامهریزیها و فعالیتهای سازمان قرار گیرد.»
محمد ضیاالدینی دشتخاکی، معاون سوادآموزی استان کرمان که مهمان این نشست بود، گزارشی از دستاوردهای سوادآموزی استان کرمان ارائه کرد و گفت: «براساس بررسیهای انجام شده، استان کرمان توانسته است عملکرد نسبتا خوبی در تحت پوشش بردن حجم ابلاغی خود در سال ۹۷ داشته باشد، به نحوی که در دوره سوادآموزی ۶۸.۳ درصد حجم ایلاغ شده و در دورههای تحکیم و انتقال، ۱۰۰ درصد حجم اختصاص یافته به استان تحت پوشش برنامههای سوادآموزی رفتهاند.»
او به ابتکارها و فعالیتهای ابداعی در استان کرمان اشاره کرد و ادامه داد: «تصمیمها و مصوبات خوبی در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان گرفته شده است که اعطای تسهیلات قرضالحسنه برای تشویق و ترغیب افراد بیسواد و حضور در کلاسهای سوادآموزی و ارتقای شاخص باسوادی در استان از طریق شورای هماهنگی بانکها، یکی از راهکاریهای در نظر گرفته شده در این باره است.»
او افزود: «۲۰ مرکز یادگیری محلی در سال ۹۷ در استان راهاندازی شده است که از این تعداد ۸ مرکز به صورت دولتی، ۷ مرکز به صورت غیردولتی و بقیه به صورت مشارکتی مدیریت میشود.»
معاون سوادآموزی استان کرمان محور بعدی گزارش خود را به دستاوردهای معاونت سوادآموزی از سال ۹۳ تاکنون اختصاص داد و گفت: «معاونت سوادآموزی استان کرمان فعالیتهای مهم و اثربخشی را از سال ۹۳ تاکنون انجام داده است که برگزاری یادواره شهدای سوادآموزی، ترویج روش خودآموز در آموزش سواد، تنظیم قرارداد جدید با شرکتها و مراکز یادگیری محلی غیردولتی، اجرای طرح تلفیق سواد با مهارت (طرح آموزش رایانه از سال ۹۴ تا ۹۷)، اجرای طرح کتابت قران کریم، برگزاری جلسه با روسای ادارات سوادآموزی، مسئولان سوادآموزی، مدیران مراکز یادگیری محلی و کاربران سامانه، اجرای طرحهای بینالمللی آموزش اتباع، تالیف کتاب اتباع افغانستانی (ریاضی، فارسی، قرآن) بخشی از این فعالیتها است.»
ضیاءالدینی در ادامه چالشهای موجود در زمینه سوادآموزی استان استان را نیز یادآْوری کرد و گفت: «استان کرمان نیز مانند سایر استانها با برخی از مسائل و چالشها مواجه است که مانع توسعه و پیشرفت سوادآموزی است. از مهمترین موانع میتوان به صادرنشدن ابلاغ مسئولان سوادآموزی مجتمعها، پرداختنشدن مزایا و دهگردشی ویژه راهنمایان تعلیماتی، تناسب نداشتن ساختار اداری واحدهای سوادآموزی اداره کل و شهرستانها و مناطق با شرح وظایف و اهداف سازمانی و نبود سطح دسترسی برای کارشناسان استان اشاره کرد.»
در پایان این جلسه نیز سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «با یاری خداوند و تلاشهای مدیران و همکاران سعی خواهد شد مسائل و چالشهای مسئولان مجمتعهای سوادآموزی با وزیر آموزش و پرورش مطرح و راهکار مناسبی برای رفع آن اندیشده شود. همچنین در گردهمایی آتی مدیران کل آموزش و پرورش استانها حتما به مدیران کل تاکید میکنم که از انحرافهای احتمالی موجود درباره هزینه کرد اعتبارات سوادآموزی در سایر بخشها جلوگیری کنند.»
ارسال دیدگاه