نوید ادهم: تا اقتصاد کشور بهینه نشود نمیتوان انتظار داشت اقتصاد آموزشوپرورش مطلوب و کارآمد باشد
تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش مدل و تئوری اقتصاد کشور را بر اقتصاد آموزشوپرورش موثر دانست و تاکید کرد که تا اقتصاد کشور بهینه نشود نمیتوان انتظار داشت اقتصاد آموزشوپرورش مطلوب و کارآمد باشد.
به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم در دومین روز همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش،با اشاره به اقتصاد آموزش و پرورش از منظر سند تحول بنیادین گفت: «سند تحول بنیادین مرجع آموزش و پرورش است و عملیاتی شدن سند خواسته تمامی مسئولان است و این نشستها و همایشها میتواند زمینه اجرایی شدن سند را مهیا و فراهم کند.»
او افزود: «اقتصاد آموزش و پرورش تعاریف مختلفی را در برمیگیرد و در آن سه نکته اقتصاد، آموزش و پرورش و اقتصاد آموزش و پرورش را میتوان بررسی کرد.»
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اقتصاد آموزش و پرورش را متأثر از اقتصاد کلان کشور دانست و گفت: «مدل و تئوری اقتصاد کشور بر اقتصاد آموزش و پرورش تأثیر میگذارد و تا اقتصاد کشور بهینه نشود نمیتوان انتظار داشت اقتصاد آموزش و پرورش مطلوب و کارآمد باشد.»
او با اشاره به تعاریف مختلف از آموزش و پرورش، گفت: «گروهی آموزش و پرورش را انتقالدهنده معلومات و محفوظات و برخی آموزش و پرورش را مهارت محور و آموزشدهنده دانش و مهارتهای زندگی میدانند لذا هر تعریفی از آموزش و پرورش، اقتصاد متناظر با خودش را دارد و اعتقاد دارم افرادی که در اقتصاد کلان و اقتصاد آموزش و پرورش تخصیص منابع میدهند همان تعریف اول را از آموزش و پرورش دارند و فقط به کلاس درس، فضای آموزشی، معلم و دانشآموز نگاه میکنند.»
نوید ادهم با اشاره به اینکه در همه مراحل توسعه کشورها به آموزش و پرورش توجه خاصی شده است و اصلیترین سرمایهگذاری را در این بخش میدانند، گفت: «داگلاس نورث برنده جایزه نوبل اقتصادی توسعه را در مدارس میداند و دوره ابتدایی در اینکه چگونه کودکان پرسشگر، خلاق، صبور، دارای روحیه تعامل و گفتگو مشارکت آموزش داده شوند با اهمیت است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «اقتصاد آموزش و پرورش از سویی متأثر از پارادایمهای اقتصاد کلان کشور و از طرف دیگر متأثر از نظریههای آموزشی و پرورشی است لذا باید به مؤلفههای سیستم آموزش و پرورش توجه کرد. در اقتصاد آموزش و پرورش کالبدشناسی وضع موجود، شناسایی وضعیت نیروی انسانی و روشهای تأمین منابع مالی گنجاندهشده است.
نوید ادهم با اشاره به اینکه برای سند تحول بنیادین شش زیر نظام تدوینشده است، گفت: «یکی از زیر نظامها تأمین و تخصیص منابع مالی است و از ۱۳۱راهکار تدوینشده، ۱۱راهکار به این زیر نظام اختصاصیافته که ۴۵برنامه برای اجرای راهکارها پیشبینیشده است که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.»
او با اشاره به اینکه آموزشوپرورش امر حاکمیتی و نهاد فرهنگی و تربیتی است، گفت: «در سند تحول بنیادین بر اینکه تعلیم و تربیت علمی، اخلاقی، اقتصادی سیاسی، اعتقادی، زیباشناختی باشد، تأکید شده است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به الزام کاهش تمرکز و چابک سازی نظام اداری و تأمین نیروی انسانی، گفت: «رویکرد حاکم بر آموزشوپرورش باید بر اساس کارآمدی، عدالت، تناسب، حاکمیت رویکرد فرهنگی و تربیتی با توجه به اقتضائات و شرایط اقتصادی کشور باشد.»
او گفت: «رقابتپذیری، تحقق چرخشهای تحولآفرین از عرضه محوری به تقاضامحوری، ساماندهی فضای آموزشی و حرکت از مدارس کوچک بهسوی مدارس متوسط، بزرگ و مجتمعهای آموزشی از دیگر برنامههای اقتصادی است که در سند تحول بنیادین آمده است.»
ارسال دیدگاه