مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل: پس از پیروزی اسلامی باسوادی در بین زنان استان 62.5 درصد افزایش داشته است

اردبیل (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل گفت: باسوادی زنان از 14.6 درصد در سال 55 به 77.1 درصد در سال 95 رسیده و رشد 62.5 درصدی در آن مشاهده می‌شود.

کد مطلب: ۸۹۲۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل:  پس از پیروزی اسلامی باسوادی در بین زنان استان 62.5 درصد افزایش داشته است

احمد ناصری در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: سوادآموزی برخلاف تصوری که حاکم است به سادگی به اهداف خود دست نیافته و تقدیر یونسکو از اقدامات صورت گرفته به واقع بی اساس نیست .

اوتصریح کرد: بر اساس کتاب آمار وزارت آموزش و پرورش شهرهای تحت پوشش استان اردبیل در سال ۵۷ از وضعیت سواد آموزی مطلوبی برخوردار نبودند و در جمعیت شش سال و بالاتر در حد فاصل سال‌های ۵۵ تا ۹۵ شاهد رشد ۵۲.۴ درصدی سوادآموزی هستیم و امروز ۸۳.۱ درصد از جمعیت ذکر شده با سواد محسوب می‌شوند .

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه بیشترین تغییرات سوادآموزی در بخش باسوادی زنان مشاهده می‌شود، افزود: باسوادی زنان از ۱۴.۶ درصد در سال ۵۵ به ۷۷.۱ درصد در سال ۹۵ رسیده و رشد ۶۲.۵ درصدی در آن مشاهده می‌شود؛ در باسوادی بخش روستایی نیز از ۲۶.۱ درصد به ۷۴.۱ درصد دست یافته ایم که رشد ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد .

ناصری اظهار کرد: در مقایسه با میانگین کشوری باسوادی شش سال و بالاتر که ۸۷.۶ درصد است، ۴.۵ درصد فاصله داریم که برنامه‌های فعلی جهت کاهش این فاصله تدارک دیده شده است؛ بطوریکه به دلیل اهمیت این موضوع در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیش از ۱۰۰ درصد از سهمیه سوادآموزی را پوشش دادیم .

او در خصوص تاثیر رشد جمعیت در افزایش سوادآموزی و واقعی بودن آمارها افزود: اگر جمعیت افزایش یافته به فراخور آن باید امکانات و تدارکات و نیروی انسانی نیز جهت سوادآموزی افزایش می‌یافت و آمارها بر اساس مستنداتی است که احصا شده و به عنوان مثال در سال ۵۷ اردبیل استان نبوده اما آمار بی سوادی بر اساس آمار شهرهای تحت پوشش فعلی این استان محاسبه می‌شود .

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به تجلیل یونسکو از نهضت سوادآموزی کشور به جهت آموزش مقدماتی رایانه (lcdl) فزود: ایران از کشورهای موفق در امر سوادآموزی است و در خود استان اردبیل نیز با وجود فراز و فرود قابل توجه سوادآموزی با جدیت دنبال می‌شود .

ناصری در پاسخ به این سوال که چرا تغییرات سوادآموزی در بخش روستایی اردبیل سرعتی به مانند بخش شهری نداشته است، افزود: دسترسی به امکانات در بخش شهری به مراتب بیشتر است و در مقابل امکانات در روستاهای صعب‌العبور و دورافتاده کمتر است .

او تصریح کرد: از سویی در روستاها ما با مشکل فضای آموزشی مواجه هستیم که در خود شهر به طرق مختلف از جمله اجاره فضا رفع می‌شود اما در روستا به سادگی قابل حل نیست؛ در عین حال نگه داشتن نیروی انسانی در روستا به سختی انجام می‌شود .

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه بازه سنی تعریف شده برای سوادآموزی در سطح کشور، ۱۰ الی ۴۹ سال است، افزود: در روستاها اغلب این بازه سنی جمعیت فعال برای اشتغال محسوب می‌شود و عموما رغبت به سوادآموزی در روستاها کمتر از شهرها است .

ناصری با اشاره به نکته دیگری، افزود: مهاجرت‌های پی در پی از روستاها نیز از دلایلی است که موجب تشدید و رسوب بی‌سوادی در روستاها است؛ بطوریکه اغلب جمعیت مهاجر باسواد است و به همین دلیل ما در روستاها با رسوب بی‌سوادی مواجه هستیم .

او با بیان اینکه شناسایی و جذب بی‌سوادان اغلب با مشکل مواجه هست، افزود: به منظور شناسایی بی‌سوادان از طریق مرکز آمار، ثبت احوال و سامانه «سیب» وزارت بهداشت اطلاعاتی اخذ می‌کنیم که بر اساس آمارها، در فاصله سنی ۱۰ الی ۴۹ سال استان ۹۳.۱ درصد جمعیت باسواد است و این در حالی است که میانگین کشوری ۹۴.۷ درصد و ۱.۶ درصد با میانگین فاصله داریم .

مدیرکل آموزش و پرورش استان با تاکید به اینکه بیشترین میزان بی‌سوادی در چهار شهر اردبیل، مشکین شهر، پارس آباد و گرمی متمرکز است و از ۵۶ هزارو ۸۳۸ نفر بی سواد استان حدود ۴۵ هزار نفر از این آمار در این شهرها ساکن هستند و مابقی بی سوادان در سایر شهرها پراکنده می باشند، افزود: در خود مرکز استان بیشترین رقم بی‌سوادی با ۱۸ هزار نفر شناسایی شده است .

ناصری معتقد است از جمله دلایل تمرکز بی‌سوادی در این شهرها، مهاجرپذیری است و در شهرهای ذکر شده با افزایش جمعیت مواجه هستیم؛ از سویی در سه شهرستان از چهار شهرستان ذکر شده کمبود فضای آموزشی مشاهده می‌شود .

او با بیان اینکه میانگین کشوری برگزاری کلاس درس در نوبت صبح ۹۰ درصد است، افزود: این در حالی است که در استان اردبیل ۱۷ درصد مدارس دو نوبته هستند که در خود پارس آباد ۵۰ درصد، در مشکین شهر ۵۵ درصد و در مرکز استان ۲۳ درصد است و این سه شهر با کمبود فضا مواجه هستند .

مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: این به معنی روند کند مدرسه سازی در این شهرها نیست؛ بلکه در مقابل ما شاهد رشد جمعیت هستیم که به بهانه‌های مختلف از جمله کار و امکانات به شهرهای بزرگ مهاجرت کردند .

ناصری تصریح کرد: از جمعیت بی‌سواد، حدود ۲۰ هزار نفر در آستانه خروج از بازه سنی بی‌سوادی هستند که اگر در برنامه ششم توسعه این افراد با سواد نشوند برای همیشه بی‌سواد باقی خواهند ماند .

او با اشاره به تهیه برنامه شتاب بخشی برای سوادآموزی به این افراد تاکید کرد: بازه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال مبنای علمی دارد و مسئله سوادآموزی برای ما به حدی حائز اهمیت است که در وضعیت فعلی ۱۶ مدرسه تک دانش آموز، ۳۲ مدرسه دو دانش آموز و بیش از ۱۰۰ مدرسه با دانش آموز به تعداد کمتر از پنج نفر در سطح استان دایر است .

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: برای آموزش عمومی هیچ محدودیت امکاناتی قائل نیستیم و حتی در صورتی که والدین مانع از تحصیل فرزند شوند مطابق مقررات و قوانین بر علیه آن ها می‌توانیم اقامه دعوی کنیم که بارها با صحب و مشاوره والدین را مجاب به تحصیل فرزند خود کردیم .

ناصری با تاکید به اینکه جمعیت دانش آموز ابتدایی در تمامی شهرها رو به افزایش است، تصریح کرد: حتی کاهش فرزندآوری نیز نتوانسته جمعیت سوادآموزی را کاهش دهد و هدف‌گذاری سوادآموزی ما با قوت ادامه دارد .

او با بیان اینکه بخشی از توان و انرژی سوادآموزی معطوف به انسداد مبادی بی‌سوادی است، تصریح کرد: حتی برای یک دانش آموز در روستای دورافتاده معلم در نظر گرفتیم تا به واسطه محدودیت امکانات از تحصیل باز نماند .

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه سالانه جمعیت بازمانده از تحصیل استان در مقایسه با آمار دانش آموزانی که باید در مدرسه باشند و نیستند، استخراج می‌شود، اضافه کرد: بیشترین تراکم بازماندگان در پایه‌های متوسطه اول و دوم است. بطوریکه در دوره ابتدایی پوشش تحصیلی استان ۹۸.۹۴ درصد، در متوسطه اول، ۹۵ درصد و در متوسطه دوم ۷۹ درصد است .

ناصری با تاکید به اینکه متوسطه دوم به ویژه در روستاها سن اشتغال قلمداد می‌شود، افزود: از سویی ازدواج زودهنگام دختران در این بازه سنی نیز یکی از عوامل تشدید بی‌سوادی است .

او در پاسخ به این سوال که آیا کمبود مدرسه در مقاطع متوسطه اول و دوم در روستاها مانعی برای تحصیل نیست، اظهار کرد: بی شک کمبود مدرسه موثر است اما برای رفع آن آموزش از راه دور پیش بینی شده که هرچند فراگیر نیست اما می‌تواند بخشی از کمبودها را رفع کند .

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص تعاریف سالانه یونسکو از سوادآموزی که از آموزش صرف خواندن، نوشتن و محاسبه سال‌ها است فاصله گرفته است، تصریح کرد: ما از تعاریف جهانی غافل نیستیم و آموزش مقدماتی رایانه (Icdl) وشش مرکز یادگیری محلی دایر شده تا مطابق تعاریف جدید خدمات آموزشی ارائه دهد .

ناصری افزود: در صورتی که فرد برای سوادآموزی اراده کند بستر برای وی فراهم است بطوریکه در خود مراکز یادگیری که چهار مورد در اردبیل، یک مورد در اصلاندوز و یک مورد در مشکین شهر فعال است، آموزش کار با رایانه، مهارت‌های زندگی و روابط اجتماعی و مسائلی از این دست آموزش داده می شود .

اوافزود: شاید عده ای بر این باور باشند که در رژیم گذشته نیز آموزش ها برقرار بوده که قابل انکار نیست اما موج بی‌سوادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در هم شکسته است و هشت سال جنگ تحمیلی و ۴۰ سال تحریم نیز نتوانسته مانع از برنامه‌های آن شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار