در راستای توانمندسازی نیروی انسانی؛
کارگاه آموزشی و توجیهی بازی درمانی برای مشاوران مدارس استثنایی شهر زنجان برگزار گردید
زنجان (پانا) - در راستای توانمندسازی نیروی انسانی، کارگاه آموزشی توجیهی به منظور آشنایی مشاوران با شیوه های مختلف درمانی به ویژه تکنیک بازی درمانی روز دوشنبه هشتم بهمن ماه با شرکت کارشناسان حوزه پیشگیری و تشخیص ، مشاوران مدارس استثنایی شهر زنجان در محل آموزشگاه طلیعه و با حضور مژده اقبال جوادی به عنوان مدرس کارگاه برگزار گردید.
در این کارگاه مژده اقبال جوادی به اهمیت بازی کردن کودکان اشاره نمود و گفت: «بازی افکاردرونی کودک را با دنیای خارجی او ارتباط می دهد و باعث می شود که کودک بتواند اشیای خارجی را تحت کنترل خود درآورد.»
وی به انواع تکنیک های درمانی و انواع بازیهای مختلف درمانی هم اشاره کرد و اظهار داشت: «درواقع بازی درمانی رویکردی با ساختار و مبتنی بر نظریه درمان است که فرایند یادگیری و ارتباط طبیعی و بهنجار کودکان را برنامه ریزی می کند.»
مدرس کارگاه در ادامه خاطر نشان کرد: «بازی درمانی یک تعامل کمکی بین کودک و بزرگسال آموزش دیده است که از طریق ارتباط نمادین در بازی، در جست و جوی راههایی برای کاهش آشفتگی هیجانی کودک است. به طوری که کودک در طی تعاملات بین فردی با درمانگر، پذیرش، تخلیه هیجانی، کاهش اثرات رنج آور، جهت دهی مجدد تکانه ها و تجربه هیجانی تصحیح شده را تجربه می کند.»
اقبال جوادی در ادامه به چند نمونه از انواع بازیهای موثر برای درمان مشکلات کودکان اشاره نمود و در کارگاه به صورت عملی اجرا کرد.
در ادامه کارگاه ولی اله هاشمی کارشناس مسئول پیشگیری و تشخیص ضمن درخواست طرح موضوع در اولین جلسه شورای معلمان جهت آشنایی تمامی همکاران با این روش درمانی، از شرکت کنندگان خواست هر یک از مشاوران در آموزشگاه نسبت به عملیاتی نمودن و اجرایی کردن این روش درمانی برای کاهش و یا بهبود مشکلات دانش آموزان اقدام نمایند.
کارشناس مسئول پیشگیری و تشخیص در ادامه گفت: هر یک از مشاوران می بایست به عنوان کار عملی با انتخاب یکی از این بازیهای درمانی با توجه به نوع مشکل دانش آموز، نسبت به تهیه مستندات تصویری و ثبت مراحل و فرایند درمان از زمان ارجاع دانش آموز تا مرحله نحوه اجرای روش درمانی و مرحله رفع مشکلات اقدام نمایند.
ارسال دیدگاه