در پاسخ به پانا

‎قاسمی: اروپا نمی‌تواند هم‌زمان به امریکا امتیاز دهد و در برجام بماند

‎تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران در واکنش به احتمال تحریم ایران از سوی اروپا بر اساس توافق با امریکا گفت که اجرای SPV از سوی اروپا برای حفظ برجام و هم زمان تحریم ایران برای امتیازدهی به امریکا در تضاد و ناممکن است.

کد مطلب: ۸۸۹۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
‎قاسمی: اروپا نمی‌تواند هم‌زمان به امریکا امتیاز دهد و در برجام بماند

بهرام قاسمی درباره سفر سید عباس عراقچی به اروپا همزمان با اعلام SPV گفت:«سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه ارتباطی به این موضوع ندارد و در چارچوب مناسبات ایران با اژانس است.»
او ادامه داد: «خبرهای زیادی درباره spv شنیده ایم و منتظر می مانیم تا از سوی اروپا اعلام شود. ما از ابتدا منتظر چیزی نبودیم و به دنبال شرایطی با دیگر کشورها برای بعد از تحریم بودیم. ببینیم امروز و روزهای دیگر اروپا چگونه می تواند تاخیر خود را جبران کند.»

قاسمی در پاسخ به سوال پانا درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر توافق اروپا و امریکا بر سر SPV و احتمال تحریم ایران از سوی اروپا پس از اجرای کانال ویژه مالی بر اساس این توافق گفت: «قصاص قبل از جنایت نمی‌کنم. SPV ساز و کاری برای یک نوع مقابله با تحریم‌های امریکا نسبت به ایران است، اینکه اروپا برای حفظ این سازو کار امتیاز به امریکا بدهد و خود اروپا سازو کار را اجرا کند و تحریم کند قابل تنظیم شدن نیست.»

قاسمی افزود: «یا اروپا می‌تواند در کنار امریکا قرار گیرد یا اروپا مایل است در برجام بماند و در سازو کار مشخص همکاری خود را با جمهوری اسلامی دنبال کند. مجموعه این رفتار با مخالفت امریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها قابل پاسخگویی نیست و اینها به شکلی متضاد است. باید صبر کرد. مسایل سیاسی اهمیت خود را دارد و وزارت خارجه در هر اقدامی موضع خود را اعلام می کند.»

موضع فلاحت پیشه موضع رسمی ایران نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه روسیه در زمان حمله اسرائیل به سوریه پدافندهای هوایی S300 خود را از کار انداخته بود و در واقع حمله اسرائیل به سوریه را می‌توان به نوعی با هماهنگی روسیه دانست و آیا موضع وزارت امور خارجه ایران چنین چیزی است، گفت‌: «با تمام احترامی که برای آقای فلاحت‌پیشه قائل هستم باید بگویم که موضع ایشان موضع رسمی ایران نیست. موضع وزارت امور خارجه موضع روشنی است و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نظراتشان را بر اساس دیدگاه‌های خود بیان می‌کنند.»

او با اشاره به روابط ایران و روسیه، خاطر نشان کرد: «روابط ایران با روسیه با تمام ابعاد در جریان است. دو کشور درباره مسائل دو جانبه و منطقه‌ای با یکدیگر همکاری و رایزنی دارند. این همکاری‌ها ادامه می‌یابد و ممکن است طی هفته‌های آینده هیأت‌های زیادی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف تبادل شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه رایزنی‌ها و همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند، در این باره توضیح داد: «در مورد منشأ این سخن و یا درستی و یا نادرستی آن بهتر است شما از آقای فلاحت پیشه توضیح بخواهید و این می‌تواند یک توضیح اطلاعاتی و امنیتی باشد و نیازی نیست که من به آن پاسخی دهم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به پرسش دیگری در مورد تحریم هواپیمایی ماهان از سوی دولت آلمان با اشاره به موضعی که پیش از این وزارت امور خارجه در رابطه با آن اتخاذ کرده بود، گفت‌: «اقدام دولت آلمان، اقدامی نا به جا و مخالف روح حاکم بر روابط فیمابین است. امیدواریم آنها هر چه زودتر این اقدام اشتباه را جبران کنند و این وضعیت را به وضعیت قبلی بازگردانند. چنین انتظاری از دولت آلمان وجود دارد.»

او با اشاره به تفاسیر و نگاه‌های مختلفی که در مورد این اقدام دولت آلمان مطرح شده است، ادامه داد: «در ایران اعتراضات لازم به سفیر این کشور در ارتباط با این موضوع انجام شده است و تا آن جایی که اطلاع دارم شرکت ماهان نیز از طریق ساز و کارهای حقوقی در اروپا این کار را دنبال می‌کند و پیگیر این مساله است.»

تصمیم‌گیر نهایی درباره آینده ونزوئلا مردم این کشور هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد آخرین تحولات ونزوئلا و نگاه و راهکار ایران برای حل مناقشه به وجود آمده در این کشور، تاکید کرد: «همان طور که پیش از این نیز گفته‌ایم مسائل داخلی ونزوئلا به داخل این کشور باز می‌گردد. آمریکا حق ندارد که در ادامه سیاست‌های زیاده‌خواهانه خود در مسائل داخلی این کشور دخالت کند و باید توجه داشته باشد که دوران این نوع دخالت‌ها به پایان رسیده است. تصمیم‌گیر نهایی درباره آینده ونزوئلا مردم این کشور هستند. ما حمایت خود را از دولت قانونی و مردم ونزوئلا اعلام کرده‌ایم و خواهان این هستیم که دیگر کشورها در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکنند و اگر موضوعی در داخل جامعه ونزوئلا وجود دارد این موضوع می‌تواند با رایزنی و گفت‌وگو برطرف شود و مردم این کشور هستند که تصمیم‌گیری کنند. دخالت دیگران ممکن است فجایع سنگینی را به بار آورد و این گونه دخالت‌ها نه به نفع مردم ونزوئلا و نه به نفع دیگران است.»

این دیپلمات ارشد با اشاره به نوع نگاه ایران به مسائل به وجود آمده در ونزوئلا و رایزنی‌هایی که وزیر امور خارجه با همتایان خود در این ارتباط داشته است، گفت‌: «ما سیر تحولات در ونزوئلا را با دقت دنبال می‌کنیم و امیدواریم که هر چه زودتر شاهد حل و فصل مسائل و ایجاد ثبات در این کشور باشیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ایران از پیشنهاد برگزاری انتخابات زودرس در ونزوئلا حمایت می‌کند و نگاهش در ارتباط با این موضوع چیست، در این باره گفت‌: «ما درباره مسائل داخلی ونزوئلا دخالت نمی‌کنیم و عادت نداریم مثل دیگران برای دیگر کشورها نسخه بپیچیم و به دیگران نیز هشدار می‌دهیم که به مسائل داخل کشورها از جمله ونزوئلا ورود پیدا نکنند و مردم ونزوئلا تعیین کننده سرنوشت خود هستند.»

واکنش به اظهارات ریابکوف

قاسمی درباره اظهارات اخیر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که گفته بود از کلمه متحد در روابط تهران و مسکو استفاده نمی‌کنم و تعهد کامل روسیه به امنیت رژیم صهیونیستی نیز بیان کرد: Lمعتقدم خیلی نباید با واژگان سیاسی کلنجار رفت. واژگان سیاسی و این نوع لغات معنای خودش را در کاربردهای مشخص دارد. اگر به لحاظ حقوقی به کلمه متحد نگاه کنیم یک برداشت وجود دارد و اگر به صورت عرفی با آن برخورد کنیم، معنای دیگری دارد.»

او افزود: «شاید منظور طرف روس از بحث متحد، یک برداشت حقوقی از مسئله است که برداشت درستی است و شاید یکی از تنهاترین کشورهایی که متحد امروز روسیه تلقی شود، بلاروس باشد که در چارچوب حقوقی معنای متحد را برای روسیه پیدا می‌کند.»

قاسمی ادامه داد: «ما به آن مفهوم که دارای قراردادهای درازمدت همه جانبه امنیتی، نظامی و دیگر موضوعات با روسیه باشیم، چنین وضعیتی را نداریم. برداشت ما از لغت متحد، یک برداشت عرفی است و ما بیشتر در قالب دو همکار، دو کشور همسایه و دو شریک مهم هستیم که تجارب بسیار گرانبها و همکاری‌های بسیار نزدیک دوجانبه و منطقه‌ای و به خصوص در حوزه مبارزه با تروریسم و سوریه داشتیم و با هم همکاری کردیم و به عنوان دو شریک اصلی این همکاری و همیاری را در اهداف مشخص و مشترکی که داریم ادامه خواهیم داد.»

مزخرف است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر سفیر اسبق ایران در آلمان درباره اقدامات نیروهای خودسر و اینکه آیا وزارت امور خارجه می‌پذیرد که دیپلمات‌های ایران دست به اقدامات خودسر می‌زنند این سخنان را «مزخرف» خواند و گفت: « اینکه دیپلمات‌های ایرانی در خارج عملیات خودسرانه انجام دهند و دست به اقدامات علیه کشورهای متوقف‌فیه بزنند، حرف مزخرف و بی‌ربطی است.»

او در پاسخ به سوالی درباره نشست ورشو گفت: «ورشو یک نشست امریکایی است. یکی از اهداف بزرگ این اجلاس ایجاد شکاف و اختلاف میان کشورهای اروپایی است. معاون وزیر امور خارجه لهستان به تهران امد توضیحاتی داد پاسخ‌هایی دریافت کرد. این موضوع را زیر نظر داریم و تا حایی که می‌دانم دعوتی از جانب این نشست از ایران صورت نگرفته است.»

او همچنین گفت که ایران نشست ورشو را با دقت رصد می‌کند.

هیچ مذاکره موشکی با فرانسه نداشته‌ایم

قاسمی در پاسخ به ادعای یک رسانه که ایران سه بار گفت و گوی موشکی با فرانسه داشته است، گفت: «فرضی را ثابت می گیرید، سناریو را تنظیم می‌کنید، درباره اسنادی صحبت می‌کنید که در اختیار شما نیست
-سه دور مذاکره با فرانسه درباره مسایل موشکی- که من می توانم صبر کنم شما اسناد را ارایه کنید.»

سخنگوی وزارت امور خارجه زمانی که خبرنگار گفت که ظریف در کمیسیون ولایی به این موضوع به صورت شفاف اشاره کرده است، بیان کرد: «من چنینی چیزی نشنیدم و وجود ندارد. مواضع موشکی ما روشن است. همه جهانیان از مواضع ما اگاه هستند. در گفت‌وگوهای سیاسی که به صورت مستمر در دیگر پایتخت‌ها به صورت منظم برگزار می‌شود مسایل فیمابین را بررسی می‌کنیم، مثل همین سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به اتریش اسلواک و بلغارستان، سفرهای دیگری نیز انجام می‌شود. با فرانسه هم چنینی نشست‌هایی ۶ ماه یک بار در پاریس و تهران برگزار شده و مسایل دوجانبه سیاسی و فرهنگی را مورد بحث قرار می‌دهیم و مسائل بین‌المللی هم می تواند در این نشست ها مورد گفت‌وگو قراربگیرد.»

او ادامه داد: «گفت‌وگوهای سیاسی با همه کشورها انجام می‌دهیم و صرفا فرانسه نبوده است.
ما در مورد مسایل موشکی با هیچ‌کسی صحبتی نداریم سیاست‌های ما داخلی است و به خود ایران مربوط است و در مورد توان دفاعی خودمان سرنوشت خودمان را به دیگران نخواهیم سپرد. سیاست‌های جمهوری اسلامی که در تهران تنظیم می‌شود ادامه می‌دهیم.»

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی بازداشت شده که توسط آلمان به بلژیک مسترد شده،گفت: «ایشان با یک اتهام واهی و کاملا بی‌گناه در زندان هستند تلاش‌های دیپلماتیک وسیعی برای اثبات بی‌گناهی ایشان انجام شده و این پرونده مفتوح و به صورت روزانه دنبال می شود و جزو دستورکار جدی ماست و از وکلای مجربی برخوردار است و به کمک وکلای خودش این پروسه قضایی را طی می‌کند.»

او افزود: «امیدوارم هر چه زودتر دولت بلژیک و محاکم قضایی این کشور به آگاهی و درک براساس شواهد و واقعیتها برسد که چه عناصری پشت این توطئه می خواستند روابط ایران و اروپا را در یک مقطع زمانی مشخص تحت تاثیر قرار دهند و این فرد بیگناه و دیپلمات ایرانی هر چه زودتر آزاد شود و ما بتوا‌نیم این پرونده را مختومه اعلام کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار