رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان:
۷۰درصد رتبههای برتر کنکور از دانشآموزان مدارس سمپاد هستند
تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان ۷۰درصد رتبههای برتر کنکور و بیش از نیمی از دانش آموزان موفق کشور در مسابقات فرهنگی، هنری، پرورشی و ورزشی را از مدارس سمپاد دانست.
به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، فاطمه مهاجرانی در مراسم تجلیل از برترینهای دبیرستان تیزهوشان پسرانه متوسطه دوم نکا، گفت: تعداد کل دانشآموزان سمپادی درکشور۱۲۰ هزار نفر است که در ۶۷۰ مدرسه متوسطه اول و دوم مشغول تحصیل هستند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان ادامه داد: نسبت پسران به دختران در این مدارس ۶۰ به ۴۰ درصد است، بیشترین میزان دانشآموزان سمپادی کل کشور با ۴۵ درصد در اختیار دانشآموزان رشته علوم تجربی است و مابقی دانشآموزان شامل ۲۳ درصد رشته ریاضی و رشته علوم انسانی است.
افراد دارای ضریب هوشی بالای ۱۲۵ حدود ۲ درصد دانشآموزان را تشکیل میدهند و میانگین کشوری دانشآموزان سمپادی زیر ۲ درصد است
او گفت: به دنبال متناسبسازی ظرفیتهای مدارس سمپاد هستیم، چیزی که علم به ما می گوید این است که باید حدود ۲ تا ۲.۵ درصد دانشآموزان ما به عنوان استعدادهای سرآمد شناخته شده و در مدارس سمپاد مشغول تحصیل باشند این افراد دارای ضریب هوشی بالای ۱۲۵ هستند که حدود ۲ درصد دانشآموزان را تشکیل میدهند و در حال حاضر میانگین کشوری ما رقمی زیر ۲ درصد است.
مهاجرانی به آزمون متوسطه اول امسال اشاره کرد و گفت: در آزمون امسال برخی اعتراضات از جانب خانوادهها به سبب تغییر در نوع آزمون ایجاد شد که در سال ۹۸ با اصلاحاتی در آزمون این مشکلات حل میشود. آزمون امسال تست هوش «ریون» بود و ما دیگر به هیچ عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی برگزار نخواهیم کرد و در سال ۹۸ نیز برای حل مشکلاتِ امسال، تست هوش و استعداد را به صورت ترکیبی خواهیم داشت.
موافق با حذف آزمونهای زائد
او ادامه داد: با حذف آزمونهای زائد موافق هستیم، ما باید ابزار انتخاب دانشآموزان برای مدارس سمپاد و نحوه آزمون را تغییر میدادیم و نمی توانستیم بر روی آزمون پیشرفت تحصیلی بمانیم و بههمین خاطر چنین تغییری در نوع آزمون ایجاد شد و امسال نیز به خانوادهها سفارش می کنیم به دنبال موسسات برگزارکننده کلاسهای آمادگی نروند و بدانند که هوش تا حد کمی آموختنی است و با این شیوهها و کلاسها افزایش پیدا نمیکند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور به وجود برخی انتقادات در مورد مسائل پرورشی و تربیتی این مدارس اشاره کرد و گفت: این انتقاد را قبول ندارم، از وقتی مدارس سمپاد نخستین بار در سال ۱۳۶۶ شکل گرفت همواره مسائل تربیتی و پرورشی در این مدارس مورد تأکید بوده و ما به هیچ عنوان بر روی تربیت تک ساحتی تأکید نداریم.
مهاجرانی افزود: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده و به جرأت میتوان گفت دانشآموزانی که در سطح کشور در مسابقات فرهنگی، هنری، پرورشی و ورزشی میدرخشند بیش از نیمی از آنان از مدارس سمپاد هستند و این کملطفی است که دانشآموزان سمپاد را متهم کنیم و همچنین کارسوقها و المپیادهای فراوانی نیز در مدارس سمپاد برای تربیت چند ساحتی در حال انجام است.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان به موفقیتهای دانشآموزان سمپاد در المپیادهای علمی و کنکور سراسری نیز اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد رتبههای برتر کنکور از مدارس سمپاد هستند.
او درباره وقفه به وجود آمده در برنامه ملی "شهاب" گفت: به دلیل اینکه امسال در گزارش تهیه شده در بحث حیطههای استعدادی پیوستگی کمی وجود داشت وقفهای به وجود آمد و دستور بازبینی داده شد. اما در حال حاضر برنامه آغاز شده و هیچ تغییری نخواهیم داشت و به روال سابق به کار خود ادامه میدهد.
ارسال دیدگاه