در گفت‌وگو با پانا

رشید وطن‌دوست: دلم برای اپرای تهران تنگ شده است

هنری کامل‌تر از اپرا ندیدم

تهران (پانا) –- رشید وطن‌دوست، موزیسین، هنر اپرا را یک هنر کامل می‌نامد که ترکیبی زیبا و باشکوه از چند هنر مختلف است.

کد مطلب: ۸۸۷۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
رشید وطن‌دوست: دلم برای اپرای تهران تنگ شده است

نام رشید وطن‌دوست با نام «اپرای تهران» پیوند خورده و صحنه تالار رودکی سال‌ها عرصه هنرنمایی او و آوازخوانان کلاسیک در اجرای اپراهای بزرگ دنیا بوده است؛ اما اپرای تهران سال‌هاست که منحل شده و سولیست‌های ثابت آن در دهه‌های اخیر همراه با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران هرازگاهی با دوستداران موسیقی کلاسیک دیدار می‌کردند.

این خواننده باریتون اپرا که طی روزهای اخیر در کنسرت «شب آذربایجان» با ارکستر ملی ایران به صحنه رفته است، در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا، با یادی از آن روزگاران درباره سابقه همکاری خود با «اپرا تهران» می‌گوید: سال 1346 در آزمون اپراتهران قبول شدم. آن زمان آقای عنایت رضایی مدیریت آن را برعهده داشت که خود خواننده باریتون و کارگردان اپرا بود. بعد از قبولی انواع دوره‌های آموزشی را گذراندم و طی سال‌های 46 تا 48 صداسازی آواز کلاسیک، خوانندگی اپرا، سولفژ و زبان ایتالیایی را زیر نظر استادان بنام این رشته‌ها گذراندم.

در اجرای 36 اپرا به صحنه رفتم

وی افزود: از سال 48 تا انقلاب اسلامی ایران در حدود 36 اپرا به صحنه رفتم. آن زمان رهبر ارکستر اپرا «انریکو دتورا» بود و روال به این صورت بود که رهبر اپرا تهران (عنایت رضایی)، رهبر باله (احمدزاده) و رهبر ارکستر سمفونیک (حشمت سنجری) در آغاز هر سال برنامه اجراهای سالیانه را برای تالار رودکی مشخص می‌کردند و هر یک از آنها هر سه ماه یک بار به مدت سه شب به صحنه می‌رفتند.

از وطن‌دوست می‌خواهم چند نمونه از مهم‌ترین نقش‌های خود در اپراها را نام ببرد می‌گوید: در اپرای «اتللو» از جوزپه وردی نقش «کاسیو» را داشتم؛ در اپرای «لوچیا دی لامرمر» اثر دونیزتی نقش «آرتورو» و در اپرای «مادام باترفلای» نقش خواستگار باترفلای را داشتم.

خواننده قدیمی ارکستر سمفونیک از هم‌نسلان خود در اپرا تهران یاد می‌کند و می‌گوید: آن زمان سولیست‌های اپرا تهران حسین سرشار، منیر وکیلی، سودابه تاجبخش، نسرین آزرمی، ساکو بوکاسیان، روبن آقابیگیانس، توران نیکجو، افسانه خدابنده‌لو، سودابه صفائیه، اولین باغچه‌بان و فاخره صبا بودند. سال‌های همکاری با اپرا جزو بهترین دوران زندگی‌ام بود.

دلم برای اپرا تنگ شده است

از رشید وطن‌دوست درباره روزهای بعد از انحلال اپرا تهران می‌پرسم. می‌گوید: اول انقلاب که اپرا تهران منحل شد، حکم من را به عنوان سولیست ارکستر سمفونیک زدند. بعد از تشکیل ارکستر ملی هم به عنوان سولیست با ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی همکاری کردم.

این خواننده خطه آذربایجان درحالی که خاطرات اپرایی خود را با لبخندی همیشگی روایت می‌کند در پایان از دلتنگی خود برای اپرا می‌گوید و می‌افزاید: حدود 50 سال است که آواز می‌خوانم و به جرات می‌توانم بگویم هنری کامل‌تر از اپرا ندیدم. اپرا هنری است که چندین هنر مختلف را در خود دارد اعم از موسیقی و نمایش و آواز و لباس و گریم و ترکیب این هنرها می‌شود اپرا که واقعا زیبا و باشکوه است.

وطن‌دوست درباره تازه‌ترین اجرای خود با ارکستر ملی به رهبری وحید علیپور در «شب موسیقی آذربایجان» می‌گوید: آقای وحید علیپور که تحصیلکرده باکو هستند، پیشنهاد کردند کنسرتی از کارهای آذربایجانی را به صحنه ببریم که من هم از دوست عزیزم یاشار احمدی که خواننده اپرا هستند و از شاگردان خودم بودند برای خوانندگی دعوت به همکاری کردم. بعد از آن هم آقایان جابر اطاعتی سولیست کمانچه و احسان اسداللهی سولیست گارمون به ما پیوستند.

او در پایان درباره مشاغل این ایام خود می‌گوید: بعد از اینکه از اپرای تهران بازنشست شدم یک آموزشگاه موسیقی در تقاطع خیابان سهروردی و شهید بهشتی تاسیس کردم و در آنجا مشغول تدریس آواز کلاسیک و سولفژ هستم. گاهی هم به عنوان خواننده با ارکستر ملی یا ارکستر سمفونیک در کنسرت‌ها به صحنه می‌روم.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار