در گفت و گو با پانا
معلم مبتکر مراغهای: با خلاقیت میتوان در مسیر آموزش موفق بود
مراغه (پانا) - معلم مبتکر مراغهای معتقد است با خلاقیت و دست ورزی می توان در مسیر آموزش موفق بود.
نگار نصراللهزاده معلم مبتکر مراغهای در دوران معلمی خود سعی دارد تا تدبیری بیندیشد تا مسیر آموزش درس ریاضی را به گونه ای هموار سازد تا دانش آموزان با علاقه زیاد در کلاس های این درس حضور پیدا کنند.
او معتقد است بکار بردن بازی ،کاردستی و خلاقیت در درس ریاضی موجب می شود علاقه دانش آموزان نسبت به این درس بیشتر شود.
حالا او در کنار تالیف کتاب دست ورزی های ریاضی، تلفیق هنر با ریاضی را در کلاس های درس خود پیاده می کند تا دانش آموزان با شور و شوق در کلاس های درس ریاضی حضور پیدا کنند.
نگار نصراله زاده معلم مدارس غیر دولتی مراغه است و سابقه تدریس در پایه های ششم ،پنجم و سوم ابتدایی را در کارنامه خود دارد.
ادامه این گزارش ، متن گفتگوی کوتاه خبرنگار پانا با این معلم مبتکر می باشد.
* مهمترین عاملی که سبب شد تا روش خلاقیت و دست ورزی در ریاضی را بکار ببرید ،چه بود؟
با توجه به اینکه تعدادی از دانش آموزان به دلیل حجم زیاد مطالب ریاضی به این درس علاقه زیادی نشان نمی دهند ،با تحقیق و اقدام پژوهی به این نتیجه رسیدم که درس ریاضی را با هنر تلفیق بدهم.
*شما روش دست ورزی را در کلاس های خود پیاده می کنید .چرا این روش را انتخاب کردید؟
با توجه به اینکه این روش در تمامی مباحث ریاضی از جمله کسر ها ،اعشار و چهار عمل ریاضی در پایه های ابتدایی کار برد دارد ،سعی دارم در سایر درس ها نیز استفاده کنم تا علاوه بر علاقه کردن دانش آموزان ،تدریسی با نشاط و مفهومی داشته باشم.
*برای پیاده سازی این روش چه امکانات و ابزارهایی لازم است ؟
این روش ،روش خلاقیت و ابتکاری است و می توان با کمترین امکانات از جمله دور ریختنی ها ،کاغذ و مقوا و یا وسایل موجود در کلاس آن را به اجرا در آورد .برای مثال برای تمرین ضرب ،از گچ و کف کلاس استفاده می کنیم.
*این روش را چگونه یاد گرفته اید ؟
من از کودکی علاقه زیادی به بازی با وسایل دور ریختنی ،کلاژ و طراحی داشتم و این استعدادی است که خدا در وجودم قرار داده است و سعی دارم از آن برای تدریس بهره ببرم
*این روش چه مزایایی در کلاس دارد؟
علاقه کردن دانش آموزان به یادگیری درس ریاضی ،سهیم کردن دانش آموزان در آموزش ،یادگیری ملموس و عینی ،کارگروهی ،افزایش اعتماد به نفس و همچنین تعامل و خلاقیت از جمله مزایای این روش است.
*حرف آخر ...
سعی دارم در توسعه و طراحی روش های خلاقیت و ابتکاری برای یادگیری آسان مطالب درسی دانش آموزان قدم های خوبی بردارم.
گفتگو از: فرزاد غفاریان سالاری
ارسال دیدگاه