فرماندار ورزقان: شهرک صنعتی و تخصصی مس در دهه فجر کلنگ زنی می شود

سرمایه گذای شرکت های چینی و روسی در معادن طلای ورزقان

تبریز (پانا) –- فرماندار ورزقان با اشاره به اهمیت احداث شهرک صنعتی و تخصصی مس از کلنگ زنی این شهرک در دهه فجر خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۴۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
فرماندار ورزقان: شهرک صنعتی و تخصصی مس در دهه فجر کلنگ زنی می شود

حسن یحیوی فرماندار ورزقان در گردهمایی معاونین پرورشی و تربیت بدنی نواحی و مناطق آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در مجتمع مس سونگون ورزقان با بیان این که مجمتع مس سونگون، نگین منطقه ورزقان است، گفت: " استان آذربایجان شرقی یکی از استان های غنی از ذخایر معدنی بالاخص از نظر ذخایر مس است که این ذخایر مس در اهر و هریس نیز وجود دارد ولی در منطقه ورزقان میزان آن قابل توجه است".

وی ادامه داد: "سالیان سال است که در این شهرستان کنسانتره های مس تولید می شود و در حال حاضر نیز 300 هزار تن کنسانتره در این منطقه تولید می شود و مدتی این کنسانتره به خارج از کشور صادر می شد ولی در حال حاضر در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد".

فرماندار ورزقان افزود: " با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرموده اند" خاک فروشی نباید داشته باشیم" و با توجه به تلاش های استانداران آذربایجان شرقی و نماینده ولی فقیه در استان و همکاری دسته جمعی مردم و مسئولین تصمیم بر این شده است تا امسال 100 هزار تن تولید کاتد به روش ذوب در شهرستان ورزقان تولید شود".

یحیوی اضافه کرد: " البته باید 600 تا 700 هزار تن کنسانتره در شهرستان تولید کنیم تا بتوانیم 100 هزار تن و حتی بیشتر مس کاتد به دست آوریم تا به سود و ارزش افزوده رسیده و هم بتوانیم در این بخش اشتغال زایی کنیم".

وی با بیان این که20درصد این پروژه به چینی ها واگذار شده است و 80 درصد کار توسط پیمانکاران تخصصی داخل کشور انجام خواهد گرفت، ادامه داد: " ما نباید کنسانتره مس را به خارج از کشور صادر کنیم بلکه باید در داخل دکشوربه مس کاتدی تبدیل شود لذا این پروژه برای استان و کشور اهمیت زیادی دارد".

فرماندار ورزقان گفت: "در این راستا شهرک صنعتی و تخصصی مس در 10 کیلومتری ورزقان در مساحت 100 هکتار در در دهه فجر کلنگ زنی خواهد شد و در این شهرک نیز واحدهای کوچک متعدد راه اندازی می شود تا بتواند هم ارزش افزوده بیشتری به کشور به ارمغان اوریم و هم ایجاد اشتغال کنیم".

یحیوی گفت: "مدیریت جدید مجتمع مس سونگون معتقد هستند که خاکی که پس از تولید کنسانتره دور ریخته می شود می تواند مجدد مورد استفاده قرار گیرد لذا واحد لیچینگ مس نیز احداث می شود".

وی افزود: " مجمتع مس سونگون در کار های عمرانی و بهداشتی کمک های شایانی به منطقه کرده است و این امر سبب شده که منتظر اعتبار دلتی برای پروژه های شهرستان نباشیم".

فرماندار ورزقان بیان کرد: "در حال حاضر نیز دو واحد تولیدی طلا داریم که یکی به نام واحد تولیدی "مزرعه شادی" که با سرمایه گذاری شرکت ایرانی و چینی راه اندازی شده است که در حال حاضر نیز از این واحد، طلا استحصال می شود و دومین واحد تولیدی نیز معدن اندریان است که روس ها سرمایه گذاری کرده اند و در تلاش هستیم معدن دیگر نیز راه اندازی کنیم تا اشتغالزایی شود".

یحیوی افزود: " همچنین در منطقه ورزقان نیز به اندازه کافی سنگ آهن وجود دارد و در تلاش هستیم موانع رفع شود تا واحد تولید سنگ آهن نیز در منطقه راه اندازی شود".

وی با بیان این که عملیات آبرسانی به 65 روستا در دهه فجر اغاز می شود ، گفت: "سد حاجیلار با 65 میلیون متر مکعب در حال حاضر در حال آبگیری است جزو اعتبارات است که 35 میلیلون متر مکعب برای ذخیره در سد و 10 میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی و مابقی برای شرب مردم منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت".

فرماندار ورزقان گفت: " سعی داریم تا بزرگراه خواجه ورزقان در سال 98 به بهره برداری کامل برسد و اگرهم نشد بخش بزرگی از این راه به بهره برداری می رسد که این بزرگراه برای تردد مردم و مسافران و گردشگران نیز حایز اهمیت است و پیمانکار قطعه پنجم این بزرگراه در 15 بهمن پیمانکار مشخص خواهد شد".

یحیوی با بیان این که شهرستان ورزقان در حال تبدیل شدن به یکی از شهرستان های مهم صنعتی به خصوص در بخش معدن می باشد، گفت: "دولت باید فعالیت بخش خصوص را تقویت کند برای این که بخش خصوصی گره گشا است و می تواند مشکل اشتغالزایی را حل کند و هم سبب رونق اقتصادی شود و تحول ایجاد کند و ما باید توانمندی بخش خصوصی را افزایش دهیم و از آن ها حمایت کنیم".

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار