عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای تاکید کرد؛
ضرورت توجه به جایگاه آموزشهای عالی فنی و حرفهای
تهران (پانا) - عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای بر ضرورت توجه به جایگاه آموزشهای عالی فنی و حرفهای برای توسعه کارآفرینی و چرخه اشتغال کشور تأکید کرد.
به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای، احمد رضا حقیقی، عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای و رییس دانشکده فنی و حرفهای شهید شمسی پور تهران گفت: «بعضی مهارتها عمومی هستند و در زندگی روزمره به کار میآیند، مانند توانایی تصمیمگیری، حل مسأله، تفکر خلاق، رابطه مؤثر با دیگران، کنترل استرس و نظایر آن، اما برخی دیگر مربوط به یک شغل خاص هستند.»
او افزود: «مهارتهای تخصصی یا حرفهای، افراد را برای احراز شغل و کسب و کار آماده میکنند و یا کارآیی آنان را در انجام آنها افزایش میدهند.»
حقیقی به سیاستهای ابلاغی توسط مقام معظم رهبری (سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی) که بارها در آن به مقوله آموزشهای مهارتی تاکید شده است اشاره کرد و گفت: «سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه از جمله منویات معظم له در راستای توجه به آموزش های فنی و حرفهای است.»
عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه اشتغال و کارآفرینی، گذراندن دورههای مهارتی یک باید نیست و چرا بسیاری از جوانان ما به انگیزه اخذ مدرک و نه فراگیری مهارت وارد دورههای متوسطه و عالی مهارتی میشوند گفت: «در بسیاری از کشورهای پیشرفته، اکثر جوانان و افراد جویای کار بیش از اینکه به تحصیل در دانشگاهها و اخذ مدارک رسمی دانشگاهی فکر کنند، به طی دورههای مهارتی و فنی و حرفهای مبادرت میورزند و همین مهارتها در حد تکنسینی برای ورود آنها به بازار کار کافیست.»
او افزود: «بسیاری از افرادی که با مدارک دانشگاهی در جایگاههای شغلی مختلف قرار دارند، موظفند برای به روز رسانی دانش حرفهای خود و یا ارتقاء شغلی همه ساله به گذراندن دورههای مهارتی کوتاه مدت و میان مدت مبادرت کنند.»
حقیقی گفت: «بدون شک آموزشهای مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور ماست و راه حل اساسی برای ایجاد باور در مدیران دولتی و خصوصی در اهمیت آموزشهای مهارتی، استقرار نظام صلاحیت حرفهای است.»
این عضو هیأت علمی ادامه داد: «در کشور ما شرط لازم و کافی برای احراز یک شغل، داشتن مدرک تحصیلی یا دانشگاهی مرتبط است. اما در نظام صلاحیت حرفهای داشتن مدرک شرط لازم ولی برای احراز شغل کافی نیست. علت این است که اخذ مدارک تحصیلی دانشگاهی نشان دهنده اطلاعات کلی افراد در حوزههای مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی، پزشکی و غیره است.»
حقیقی با عنوان اینکه ما برای یک شغل خاص، علاوه بر این، باید مهارت های ویژهای را نیز کسب کنیم گفت: «بعضی از آنها در بدو کار مورد نیازند و برخی برای ارتقاء پس از اشتغال. تمامی این موارد در نظام صلاحیت حرفهای از کارگر ساده گرفته تا بالاترین پستهای اجرایی مملکتی پیش بینی شده است.»
عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای مطرح کرد: «نگاهی به نظام طبقه بندی مشاغل در کشورهای پیشرفته نشان میدهد که در فهرست دانش و مهارت موردنیاز برای احراز بسیاری از شغلهای تخصصی، بیش از مدرک تحصیلی، مهارت عمومی و تخصصی موردنیاز است. به نظر می رسد مراجع قانونگذار میبایست برای ارتقاء کیفیت و کارآیی نیروی انسانی شاغل در بخشهای دولتی و خصوصی و عمومی نگاهی ویژه به آموزش های عالی مهارتی داشته باشند، موضوعی که به اندازه کافی برای آن قانون، مصوبه، سازمان و نیرو داریم و تنها یک هم گرایی و عزم ملی برای عملیاتی شدن آن موردنیاز است.»
او افزود: «آموزشهای فنی و حرفهای در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان بسیار مورد اقبال و توجه قرار دارد و نگاه شان به مقوله آموزش به صورت سرمایه گذاری است و این توجه و اهمیت را می شود در مسابقات سالیانه جهانی مهارت بصورت عینی مشاهده کرد .در کشورهایی مانند آلمان، روسیه ،کره و ژاپن شاهد هستیم که چه اهمیتی به مبحث مهارت آموزی داده می شود و با حساسیت زیادی وارد این حوزه شده و به آن توجه دارند.»
حقیقی گفت: «همه این تلاشها نشانگر آن است که این موضوع در جامعه برای پیشرفت و توسعه ی منابع انسانی چه اهمیتی داشته و نقش موثری در ارتقاء، بهره وری و قابلیت رقابت در اقتصاد جهانی کشورها خواهد داشت.»
او ابراز داشت: «خوشبختانه در سال های اخیر این موضوع در کشور ما هم مورد توجه قرارگرفته و با توجه به تحریمهای مختلف در طول این سالها و همچنین اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش برای برون رفت از این بحران ها توسط مقام معظم رهبری ارائه شد و بارها در فرمایشات ایشان به بحث مهارت آموزی برای گشایش راهی جدید و خروج از چالشهای موجود در کشورمان تاکید شده است.»
حقیقی با اشاره به شرایط فعلی بازارکار، ساختار جمعیتی و عدم تکاپوی فرصتهای شغلی و ... اذعان داشت: «این مسائل به ما نشان میدهد که دارای چه شرایطی هستیم و بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه ما شده است که مسلماً آسیبهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی با خود به همراه خواهد داشت و حل این چالش یعنی بیکاری هم میطلبد که مجموعه سیاستهای موثر در کنار هم قرار بگیرد و اعمال شود تا به این مشکل کمک کند.»
رییس دانشکده فنی و حرفه ای شهید شمسی پور تهران در پایان اضافه کرد: «از خصیصههای مهم آموزشهای فنی و حرفهای بحث کارآفرینی آن است. تربیت نیروی کار ماهر برای بازار کار از یک سو و همچنین ایجاد فرصت شغلی با آموزشهای ارائه شده از سویی دیگر باعث ایجاد خلاقیت و درنتیجه شغل برای افراد خواهد شد.آموزش های فنی و حرفه ای در بخش های خدمات، فرهنگ، هنر و کشاورزی ارائه می شود و بااستانداردهای بین المللی نیز همراه است.»
ارسال دیدگاه