در گفتوگو با پانا؛
رهبر ارکستر و گروه کر آوام: تعدد اجرای «تئاتر موسیقی» باعث می شود موسیقی زیرشاخه تئاتر شود
اثری انتخاب میکنم که ایده کاملا تازهای برای اجرای آن ارائه کنم
تهران (پانا) - رهبر ارکستر و گروه کر آوام وجود ایده نو در اجرای یک اثر موسیقایی را ملاک انتخاب آن برای کنسرت اعلام و اشغال طولانیمدت سالنهای اجرا با موسیقیتئاترها را باعث به حاشیه رفتن موسیقی دانست.
سینا خیرآبادی که طی روزهای اخیر رهبری ارکستر و گروه کر «آوام» را در اجرای «کارمینا بورانا»، اثر جاودانه کارل ارف، بر صحنه تالار وحدت تهران عهدهدار بوده است، در گفتوگو با خبرنگار پانا درباره انتخاب این اثر برای اجرا در نخستین کنسرت «آوام» در تالار وحدت گفت: در انتخاب رپرتوار باید نیاز ارکستر و پتانسیل نوازندهها و گروه کر درنظر گرفته شود. علاوه بر آن اجرای جدید باید اجرایی متفاوتی از قطعه موردنظر در طول تاریخ باشد.
وی افزود: من همیشه قبل از انتخاب رپرتوار به مدت شش، هفت ماه درباره پارتیتورها مطالعه میدانی میکنم و اجراهای مهم دنیا از موسیقی مورد نظر را مرور میکنم تا ببینم پیاده کردن ایدهای که در ذهن دارم سابقه داشته است یا نه که اگر سابقه داشته باشد از آن صرف نظر میکنم. در واقع ملاک من برای انتخاب اثر برای کنسرت این است که ایده کاملا تازهای برای اجرا ارائه کنم.
این رهبر ارکستر در ادامه با اشاره به برخی مشکلات برسر راه موزیسینهای موسیقی کلاسیک ایران برای اجرای کنسرت در کشور گفت: مشکل اداری و سازمانی تنها مانع کار ما نیست. گاه خود ما موزیسینها موانع را ایجاد میکنیم. مثلا اتفاق میافتد که اجرای یک نمایش موزیکال که مدتی طولانی روی صحنه میرود انرژی هنری و فنی کل فضای موسیقی را مصرف میکند؛ یعنی موزیسینهای بسیاری به مدت طولانی در اختیار یک کار تئاتری قرار میگیرند بهطوری که گاه فرصت از بقیه برای اجراهای صحنهای گرفته میشود.
وی افزود: من البته به همه فعالان عرصه نمایش و نمایش موزیکال ادای احترام میکنم و پیشتر در بعضی از این پروژهها همکاری هم داشتم؛ اما تعدد این نوع برنامهها به تدریج باعث میشوند موسیقی زیرشاخه تئاتر میشود و این اتفاق خوشایندی نیست.
خیرآبادی در ادامه به موانع اداری موجود برسر راه پروژههای هنری اشاره کرد و گفت: زمانی که فشار اداری بر هنر زیاد شود، افراد ناکارآمد در آن عرصه پیدا میشوند. انشاءالله بتوانیم وضع را بهتر کنیم.
ارسال دیدگاه