حکیم‌زاده: یکی از مسئولیت‌های راهبران آموزشی شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل است

حکیم‌زاده: امسال ۵۵۰۰ کودک فاقد مدارک هویتی ثبت‌نام شدند

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یکی از مسئولیت‌های راهبران آموزشی را شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل دانست و از ثبت‌نام 5500 کودک فاقد هویت در سال 97 خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۳۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: یکی از مسئولیت‌های راهبران آموزشی شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل است

رضوان حکیم‌زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش گفت: «خوشبختانه بعد از انقلاب در نرخ پوشش دسترسی به آموزش جهش بسیار خوبی داشتیم و از نرخ ۶۰درصد قبل انقلاب به بالای ۹۰ درصد رسیدیم اکنون نرخ پوشش در دوره ابتدایی ۹۸.۱۳ درصد است.»

او افزود: «فراهم کردن دسترسی به آموزش از وظایف اصلی دولت‌هاست. در قانون اساسی و سایر مستندات بالادستی نیز به این امر اشاره شده است.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «از سال ۱۳۹۲ برنامه انسداد مبادی بیسوادی به استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد استانداران موظف‌اند به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش کارگروه‌هایی تشکیل و کودکان بازمانده را شناسایی و موانع ادامه تحصیل آن‌ها را رفع کنند.»

از جمله مسئولیت‌های راهبران آموزشی شناسایی کودکان بازمانده است

حکیم‌زاده افزود: «مسئولیت‌هایی بر عهده آموزش و پرورش و استانداری‌ها گذاشته شده که مهم‌ترین آن شناسایی و رفع موانع است. این برنامه به صورت جدی تدوین و با دستورالعمل مشخصی ابلاغ شد. از جمله مسئولیت‌های راهبران آموزشی نیز شناسایی کودکان بازمانده است. البته بودجه مجزایی به آموزش و پرورش داده نشده در حالی که از مهم‌ترین علل بازماندگی، علل اقتصادی است.»

او ادامه داد: «منظور ما مشکل اقتصادی خانواده‌ها است در برخی مناطق خانواده‌هایی داشتیم که کودکشان نان‌آوری خانواده را برعهده داشت. ما در دوره ابتدایی در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال روی این موضوع کار می‌کنیم. ۱۴۲ هزار و ۵۰۲ بازمانده از تحصیل در سال ۱۳۹۶-۹۷ داشتیم که ۶۹ هزار و ۹۴ نفر دختر و ۷۳ هزار و ۴۰۸ نفر پسر هستند.»

حکیم‌زاده ادامه داد: «در سمنان، زنجان، ایلام، قزوین و یزد دارای کمترین میزان بازماندگی و سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان دارای بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل هستند.»

بازگشت ۳۱ هزار و ۹۱۰ بازمانده از تحصیل به مدرسه در سال گذشته

او افزود: «از مجموع آمار بازماندگان در سال تحصیلی گذشته، ۳۱ هزار و ۹۱۰ نفر به مدرسه برگشتند، درباره موانع بازماندگی، موانع اقتصادی، موانع فرهنگی و اجتماعی وجود دارند. خانواده‌ها ممکن است در مناطقی چون شهرهای مرزی دخترانشان را به دلیل تعصباتی به مدرسه نفرستند که البته در دوره متوسطه محسوس‌تر است. فاصله از مدرسه و ازدواج زودهنگام دختران نیز از دیگر عوامل است.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «به لحاظ قانونی مانعی نداریم، بلکه حتی جزو معدود کشورهایی هستیم که نه تنها برای فرزندان ایرانی بلکه برای اتباع نیز با دستور رهبری امکان تحصیل حتی برای آن‌ها که فاقد مدارک هویتی بودند فراهم شد.»

ثبت‌نام ۵۵۰۰ کودک فاقد مدارک هویتی

حکیم‌زاده ادامه داد: «۴۵۰ هزار اتباع به مدرسه می‌روند که ۳۲۰ هزار مورد در دوره ابتدایی‌اند. امسال ۵۵۰۰کودک فاقد مدارک هویتی ثبت‌نام شدند و ۱۱درصد رشد داشتیم، بدون آنکه یک ریال کمک بین‌المللی داشته باشیم و از دولت بودجه مازاد بگیریم. جالب است که چرا مجامع بین‌المللی به این اتفاق توجهی نداشتند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «موانع قانونی نداریم ولی شاید خلاهای قانونی برای والدینی داشته باشیم که فرزندشان را به مدرسه نمیفرستند در لایحه حمایت از حقوق کودکان به این حق کودکان برای تحصیل تاکید شده است.»

او به رتبه ۶۰ ایران در شاخص توسعه انسانی اشاره کرد و گفت: «متوسط سطح سواد ۳.۲ بوده که به ۹.۲ رسیده است. شیب رشد ایران تند بوده است و در آخرین مرحله ۹ پله صعود داشته‌ایم و از ۶۹ به۶۰ رسیده‌ایم. نروژ اولین کشور است. وضعیت ما در این شاخص از ترکیه بهتر است.»

عوامل بازماندگی از تحصیل

حکیم‌زاده درباره عوامل بازماندگی از تحصیل که به صورت حضوری از خانواده‌ها احصا شده است گفت: «عوامل اقتصادی چون فقر، بحران های اجتماعی، مهاجرت، اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و عوامل فرهنگی چون ناآگاهی از حقوق و مسئولیت‌ها، تبعیض، بی‌سرپرست و بدسرپرست بودن، خانواده گسسته، خانواده پرتنش، دلایل زیستی و فردی چون معلولیت و مسائل درون مدرسه‌ای چون بی‌انگیزگی و عدم کسب موفقیت در مدرسه از این جمله‌اند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «امیدوارم بودجه اختصاصی برای حمل و نقل دانش‌آموزان در مدارس روستا مرکزی اختصاص داده شود نمایندگان مجلس کمک می‌کنند تا عوامل بازماندگی رفع شوند. از مهم‌ترین چالش‌های ما ثبت آمار صحیح است. امیدواریم همه دستگاه‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند تا بازماندگی از تحصیل را رفع کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار