همایش "تبریز هوشمند" برگزار شد

رییس شورای شهر تبریز: شهر هوشمند سبب رسیدن به سلامت جسمی و روانی می شود

تبریز (پانا) – رییس شورای اسلامی شهر تبریز از ویژگی ها و نقش شهر هوشمند در زندگی افراد سخن گفت.

کد مطلب: ۸۸۳۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد
همایش "تبریز هوشمند" برگزار شد

شکور اکبرنژاد در همایش تبریز هوشمند در تالار همایش شهرداری تبریز بیان کرد: " شهر هوشمند راهکاری برای تاثیرگذاری در ارتقاء کیفیت زندگی و اقتصاد شهری با استفاده از ابزارهای مختلف اطلاعاتی و فناوری است که بعضی از قوانین را و بعضی از موارد زیر ساخت‌ها را باید داشته باشیم که بعضی از آنها را داریم و بعضی هم باید تکمیل‌تر شود".

وی با بیان این که آموزش نیرو‌های انسانی مهم‌تر از همه چیز است، گفت: "شهر هوشمند راهی مناسب برای ارتقاء کیفیت زندگی و حفظ محیط زیست، توسعه انسانی، حفظ سلامتی جسمی و روانی، افزایش بهره‌وری، رشد اقتصادی و افزایش مشارکت مردم است".

رییس شورای شهر تبریز گفت: در دنیای امروز معنی زمان و مکان متفاوت شده است، برای مثال دسترسی به بانک‌ها در گذشته و حال را مقایسه کنید و همه این‌ها حاصل توانمندی بشری است که به آن دست پیدا کرده است.

اکبرنژاد بیان کرد: در کشور ما اغلب، یک امر به چندین مجموعه واگذار می‌شود. مثل فرهنگ که به ده‌ها مجموعه واگذار شده است و همچنین شهر هوشمند متولیان زیادی دارد.

وی از دیگر نیازهای شهر هوشمند را فرهنگ‌سازی عنوان کرد و گفت: رعایت اخلاق و حقوق شهروندی، حساس بودن به محیط زیست، میزان استفاده از انرژی‌های پاک، تغییر شهر از خودرو محوری به پیاده روی و... از مهم‌ترین شرایط لازم برای شهر هوشمند است.

رییس شورای شهر تبریز گفت: حمل و نقل مهم‌ترین عامل آلودگی هوا است و از هدف‌های دیگر شهر هوشمند ارتقاء حمل و نقل به حالت هوشمند است و اگر مطالعات آماری درستی انجام بگیرد ما ده‌ها ساعت در ترافیک می‌مانیم و برای کارهای جزئی بارها سفر می‌کنیم.

شهر هوشمند سبب رفاه بیشتر مردم می شود

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز در این همایش اهمیت شهر هوشمند را یادآور شد و بیان کرد: "این همایش، پیش رویداد برای برگزاری همایش بین المللی در اردیبهشت ماه 98 است".

احمد فیضی با بیان این که ما مصمم هستیم در مطالعات شهری، زیر ساخت های شهر هوشمند را در نظر بگیریم، گفت: "شهر هوشمند، شهری با عملکرد در راستای توسعه پایدار شهری و در جهت افزایش کیفیت زندگی با رویکرد آینده نگری و یکپارچه در رابطه با اقتصاد، حاکمیت، تحرک پذیری و محیط زیست است و زندگی شهروندان را به طرف کارآمدی و عدالت محوری و رفاه بیشتر مردم سوق می دهد".

وی ادامه داد: "در سال 2014 حدود 55 درصد مردم جهان در شهر ها زندگی می کردند و در سال 2050 پیش بینی می شود این میزان 75درصد شود".

فیضی افزود: "هر هفته 1/3 میلیون نفر در سراسر جهان به شهر ها مهاجرت می کنند و در حال حاضر 31 ابر شهر در دنیا با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت وجود دارد که این آمار ها برای مدیران شهری مهم هستند".

وی اهمیت شهرها در توسعه پایدار شهری را یادآور شد و گفت: " 80 درصد رشد اقتصادی در شهر ها انجام می گیرد و600 شهر بزرگ دنیا 60 درصد تولیدات ناخالص دنیا را تولید می کنند".

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز ادامه داد: " 60 تا 80 درصد انرژی در شهرها مصرف می شود و روشنایی شهرها به تنهایی 19 درصد برق جهان را مصرف می کنند ، بیش از 50 درصد شهرهای دنیا در معرض آسیب ها و بلایای طبیعی قرار دارند و سوال این جا است که اگر زلزله ای رخ دهد آیا مدیران شهری در سریعترین زمان ممکن می توانند، اقدام کنند؟"

فیضی با اشاره به تاثیرات اجتماعی گسترش شهر نشینی بیان کرد: "نبود شغل، حاشیه نشینی، بزهکاری و فقر از مهمترین چالش های شهر نشینی در عصر حاضر است".

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار