نوید ادهم: کوچک انگاری بزرگترین مشکل آموزش و پرورش است
تهران (پانا) ـ دبیر شورای عالی آموزش و پرورش معتقد است که برخی نظرات سابق که براساس آن ها موضوع آموزش و پرورش را کم اهمیت تلقی می کردند، منشا برخی از مشکلات کنونی است.
مهدی نوید ادهم در نشست آموزشی توجیهی برنامه اجرایی سند تحول بنیادی که صبح امروز در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برگزار شد درباره این سند گفت: «بحث جدی امروز ما در آموزش و پرورش اجرای سند تحول است و در این مسیر باید همه توان خود را به کار بگیریم. اهداف، مبانی و برنامههای آموزش و پرورش باید بازخوانی شود تا به اهداف سند دست پیدا کنیم. آموزش و پرورش دیروز را نمیشود به نام سند جا زد و به مردم ارائه کرد بلکه به نظر میرسد باید کل آن را بازخوانی کرد.»
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «ما باید مشارکت را یک رویکرد ببینیم که تمام امور آموزش و پرورش براساس آن تنظیم شود، خوشبختانه این رویکرد مشارکت در سند تحول بنیادین وجود دارد، اما متأسفانه باید بگویید فرهنگ مشارکت ضعیف است، مشارکت یک باور است و باید فرهنگ سازی شود.»
او افزود: «اقتصاد دولتی دیگر جواب آموزش و پرورش را نمیدهد. مشارکت درون و برونسازمانی از رویکردهای مورد نظر ما است.»
نوید ادهم تکوین و تعادل هویت را یکی از بحثهای مهم سند تحول دانست و گفت: «یکی از چرخشهای اصلی این است که آموزش و پرورش ما که امروز یک نظام آموزشی است باید به یک نهاد فرهنگی ـ تربیتی تبدیل شود. ما باید نسلی را تربیت کنیم که خروجی آن آدمهایی باشند که سند تحول از ما خواسته است، انسجام ملی و هویت ملی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اگر میخواهیم ایران، ایران بماند باید هویت ملی تقویت شود.»
او ادامه داد: «خیلی از کارها باید از آموزش و پرورش شروع شود. سنین کودکی و نوجوانی بهترین سن هویتیابی است.»
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کوچکانگاری آموزش و پرورش را یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه دانست و گفت: «متأسفانه مسئولان آموزش و پرورش را کوچک دیدند و بر روی آن سرمایهگذاری نکردند و به همین خاطر رفتند در جاهای دیگر سرمایهگذاری کردند و آدمهای حرفهای و قوی را به آنجا بردند و همه اینها باعث شد ما اکنون درگیر تهیه چهار بخاری باشیم.»
او هویت ایرانی را شامل ابعاد مختلف هویت قومی و محلی، هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت مدرن دانست و افزود: «کار ما در آموزش و پرورش این است که بین این چهار مؤلفه توازن برقرار کنیم، قبل از انقلاب عدهای تأکید بر افراطیگری و ملیتگرایی ایرانی داشتند و موفق نشدند، بعد از انقلاب هم افراط و تفریط در مواجهه با فرهنگ و تمدن غرب داشتیم و این هم موفق نشد و اکنون ما باید تبیین دقیق مبانی نظری هویت اسلامی ایرانی، صیانت از زبان خط و ادبیات فارسی، توجه متوازن و متعادل به مؤلفههای هویت ایرانی اسلامی، تقویت نگرش مثبت به گذشته اسلام و ایران را در دستور کار قرار دهیم تا شاهد وضعیت بهتری باشیم.»
نوید ادهم در پایان گفت: «زمانی که ما ربع رشیدی داشتیم آکسفورد هم وجود نداشته است. فکر میکنم که رسالت آموزش و پرورش از منظر سند تحول این است که گذشته، حال و آینده را به هم پیوند بزند.»
ارسال دیدگاه