اللهیار ترکمن: با جدیت به دنبال تحقق خواسته‌های فرهنگیان هستیم

تهران (پانا) - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش دلیل تاخیر در پرداخت‌ها را کمبود نقدینگی در خزانه دانست و تاکید کرد که بخش کوچکی از اعتبارات باقی مانده سال گذشته فرهنگیان تا پایان سال جاری پرداخت می شود.

کد مطلب: ۸۸۱۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
اللهیار ترکمن: با جدیت به دنبال تحقق خواسته‌های فرهنگیان هستیم

به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن در گردهمایی ذیحسابان آموزش و پرورش سراسر کشور که در استان بوشهر برگزار شد، گفت: «بخش عمده‌ای از مطالبات جاری فرهنگیان که از سال گذشته به امسال انتقال یافت پرداخت شده و بخش کوچکی ازآن باقی مانده که تا پایان سال جاری پرداخت میشود.»

الهیار ترکمن افزود: «این مطالبات مربوط به حق الزحمه امتحانات و خرید خدمات آموزشی است که بخشی از آن تخصیص گرفته و بزودی از طریق خزانه پرداخت و مابقی تا آخر سال پرداخت می‌شود.»

او درباره مطالبات سال گذشته فرهنگیان نیز گفت: «با توجه به ارتباط مناسبی که با وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد در سامانه بدهی‌های دولت عدد و رقم‌ها ثبت، عددها شفاف و ذیحسابان آن‌ها را تائید می‌کنند و با تدوین برنامه مالی مشخصی بدهی‌های سال‌های گذشته پرداخت خواهد شد.»

الهیار ترکمن گفت: «مجموعه معاونت توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با جدیت به دنبال تحقق خواسته‌های فرهنگیان است و اگر جاهایی تاخیری دیده می‌شود به دنبال نقدینگی است که باید از خزانه تامین شود.»

او در باره بیمه فرهنگیان گفت: «بیمه‌های ایثارگران شاغل در وزارت آموزش و پرورش طبق مصوبه دولت از بنیاد شهید به دستگاه‌های اجرایی منتقل و براساس یک تفاهم‌نامه بنیاد شهید و امور ایثار گران با بیمه دی همه ایثارگران شاغل وزارت آموزش و پرورش از اول آبان ماه زیر پوشش بیمه‌های تکمیلی هستند و از این بابت نگرانی وجود ندارد.»

معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: «همه فرهنگیان ایثارگر که زیر پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند باید به اداره‌های تعاون استان‌ها مراجعه و کار خود را پیگیری کنند.»

او در مورد بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان گفت: «با توجه به خواسته این قشر و نیازی که به خدمات درمانی دارند ۲ پیشنهاد ارئه شد که شامل بیمه درمان به روش صندوقی و روشی که تاکنون اجرا می‌شده و شیوه دوم به صورت بیمه‌گری است که ابلاغ شده و هر کدام از این گزینه‌ها را می‌توانند دنبال کنند.»

الهیار گفت: «برخی گزاره‌ها در مورد آموزش و پرورش مطرح می‌شود با این عنوان که کار آموزش و پرورش خوب نیست و کیفیت آموزش پائین است، معیشت معلمان خوب نیست، ابزار و تجهیزات ناقص است و .... اینها گزاره‌هایی است که آنها را می‌شنویم و لمس می‌کنیم. اگر مسائل آموزش و پرورش را بررسی کنیم اینها معلول‌های یک سری علت‌ها هستند که باید به علت‌ها بپردازیم.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «اگر بخواهیم مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم باید به سمت علت‌ها برویم و دنبال راه‌حل‌های اساسی باشیم. نباید به دنبال تسکین مشکلات باشیم و بلکه باید مسائل را ریشه‌ای حل کنیم.»

او ادامه داد: «امروز ناگزیر به شناسایی این علت‌ها هستیم و اگر شناسایی نکنیم، در آینده با مشکلات بیشتری در حوزه آموزش روبرو خواهیم بود. در معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وارد شناسایی علت‌ها شده‌ایم تا مسائل را حل و فصل کنیم.»

الهیار ترکمن از تعدد و تزاحم قوانین و مقررات به عنوان یکی از دلایل اصلی مشکلات نام برد و گفت: «دستگاه آموزشی با شرایط ویژه هستیم ولی با قوانین عام سر و کار داریم و این موضوع باعث بروز مشکلاتی می‌شود. خیلی از قوانین کهنه شده‌اند و با شرایط امروز آموزش و پرورش ناسازگار است و برخی قوانین با هم تضاد دارند و برخی قوانین در قامت امروز آموزش و پرورش نیست. خیلی از این قوانین برای اجرا نیازمند منابع مالی سنگین هستند.»

او یکی دیگر از مسائل را مشکلات ساختاری و فرایندی دانست و افزود: «نحوه توزیع منابع انسانی و سنگینی تشکیلات اداری از دیگر مشکلات است و در زمان حاضر ۷۳۰ منطقه آموزشی در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد مناطق آموزش و پرورش نیاز آموزش و پرورش نبوده و دارای جمعیت دانش‌آموزی کمتر از پنج هزار نفر هستند و برای آن هزینه‌های بسیاری را می‌پردازیم.»

«معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به نحوه تامین منابع مالی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «بودجه عمومی دولت کشش این اعتبارات را ندارد. تکلیف ما با موضوع مشارکت در آموزش و پرورش مشخص نیست.»

او تحلیل بار برنامه‌های درسی را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: «در آموزش و پرورش روی این مسائل کار می‌کنیم و دغدغه اصلی همه مسئولان آموزش و پرورش است و به این مسائل ورود می‌کنیم.»

الهیار ترکمن گفت: «مدرسه‌محوری می‌تواند تمرکز را از ستاد آموزش و پرورش استان‌ها بگیرد و اختیار را به مدارس بدهد و بتواند روی بودجه و نیروی انسانی و کیفیت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی و اقدام کنند.»

او از ارتقای کیفیت و چابک‌سازی آموزش و پرورش در سطح مدارس خبر داد. او گفت: «نقش ناظران بر آموزش و پرورش در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر بخواهیم وارد مدرسه‌محوری شویم باید بحث انطباق قوانین و مقررات با شرایط جدید به صورت جدی دنبال شود.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: «یکی از موفقیت‌های طرح مدرسه‌محوری کمک به اصلاح قوانین و مقررات است. باید کمک شود که محدودیت‌های طرح مدرسه‌محوری رفع شود.»

او گفت: «در افق تحولی نظام آموزش و پرورش نیازمند تعامل و ارائه نظرات فعالان حوزه مالی آموزش و پرورش هستیم تا به بهبود فعالیت آموزش و پرورش کمک کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار