گیلان کمترین بعد خانوار در کشور را دارد

رشت(پانا)-مدیرکل ثبت احوال گیلان گفت: این استان از لحاظ بعد خانوار با سه نفر جمعیت، کمترین آمار را در این بخش در کشور دارد.

کد مطلب: ۸۸۰۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
گیلان کمترین بعد خانوار در کشور را دارد

قاسم روحانی فر روز شنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان با اشاره به آخرین جمعیت استان تا پایان سال 96 تصریح کرد: آخرین جمعیت تا پایان سال گذشته، دو میلیون و 540 هزار و 769 نفر بوده که سهم جمعیت گیلان نسبت به کشور، سه و دو دهم از تراکم نسبی جمعیت استان 180 نفر در هر کیلومتر است که از این لحاظ سومین استان کشور هستیم.
وی ادامه داد: در بعد خانوار گیلان با سه نفر، کمترین جمعیت خانواده در کشور را دارد و در میزان سالمندی نیز با 9 درصد سالمندترین استان کشور هستیم.
روحانی فر علت تفاوت آمار سالمندی در استان را محاسبه دانشگاه علوم پزشکی براساس 60 سال به بالا عنوان و بیان کرد: ثبت احوال استان آمار 65 سال به بالا را در نظر می گیرد چرا که امید به زندگی در ایران افزایش یافته و برای مردان بالای 75 سال و برای بانوان 80 سال به بالاست.

** به ازای ولادت هر یکصد دختر ، 107 پسر در گیلان متولد شده اند
وی به میزان تولد در استان طی هشت ماه گذشته نیز اشاره و اضافه کرد: طی هشت ماه گذشته 18 هزار و 165 تولد در استان اتفاق افتاده که از این تعداد، 52 درصد پسر و 48 درصد دختر هستند.
وی تصریح کرد: به ازای هر یکصد دختر در استان، 107 پسر متولد شده و عمده سن مادران این متولدین یعنی معادل 30 درصد، بین 25 تا 29 سال است.
روحانی فر با اشاره به نرخ خام آمار تولد در استان خاطرنشان کرد: به ازای هر یک هزار نفر ، 11 نفر در گیلان متولد شده اند که 99 و 75 صدم درصد ولادت ها ظرف مدت قانونی ( 15 روز) تعیین شده ثبت شده اند.
به گفته مدیرکل ثبت احوال گیلان ، شهرستان های تالش، آستارا و ماسال با میانگین 14 و شش دهم درصد بیشترین نرخ ولادت را داشته اند.

**طی هشت ماه گذشته افزون بر 10 هزار نفر در استان فوت کرده اند
روحانی فر به آمار فوت در استان طی هشت ماه گذشته نیز اشاره کرد و گفت: طی مدت یاد شده؛ 10 هزار و 777 نفر در استان فوت کرده اند که 55 درصد از این آمار متوفیان مربوط به مردان و 45 درصد مربوط زنان است.
وی بیشترین آمار سنی فوت شدگان را مربوط به افراد 75 سال به بالا و کمترین آن را پنج تا 9 سال عنوان و بیان کرد: نرخ خام فوت در استان شش و سه دهم درصد است که این آمار در کشور، چهار و شش دهم درصد می باشد.
وی اضافه کرد: شهرستان های املش ، آستانه اشرفیه و فومن درصدی بالاتری را در زمینه فوت دارند.
روحانی فر بیشترین علت های فوت در استان را به ترتیب بیماری های قلبی و عروقی ، سرطان ها و تومورها و بیماری های دستگاه تنفسی اعلام کرد و گفت : 99 و 80 درصد ثبت فوت در استان ظرف مدت قانونی ثبت شده است.
روحانی فر به آمار ازدواج ثبت شده طی هشت ماه امسال نیز اشاره و خاطرنشان کرد: 12 هزار و 243 مورد ازدواج طی هشت ماه گذشته در گیلان انجام شده که میزان عمومی ازدواج هفت و دو دهم در یک هزار است یعنی به ازای یک هزار نفر ، هفت نفر ازدواج کرده اند.
وی تصریح کرد: میانگین سن مردان مزدوج 28 سال و زنان 24 سال بوده و بیشترین ترکیب سنی مردان بین 25 تا 29 ساله با بانوان گروه سنی 20 تا 24 ساله ازدواج کرده اند.
وی گفت: همچنین طی هشت ماه گذشته چهار هزار و 292 طلاق در استان اتفاق افتاده که نرخ طلاق در استان دو و نیم در هزار نفر است و از طلاق های انجام گرفته در گیلان، سه و 9 دهم درصد طلاق ها مربوط به ازدواج های کمتر از یکسال (نزدیک به چهار درصد) و 27 و سه دهم درصد از انها به ازدواج های کمتر از پنج سال زندگی مشترک است.
روحانی فر خاطرنشان کرد: میانگین طول مدت زندگی مشترک زوجین تا طلاق در استان 11سال و شش ماه بوده و میانگین سن طلاق برای مردان 38 سال و برای بانوان حدود 34 سال است.

**بیشترین نام ها در گیلان استفاده از اسامی ائمه اطهار (ع) است
روحانی فر فراوانی استفاده از اسامی ائمه اطهار طی هشت ماه گذشته را با 35 درصد بیشترین نام ها در استان عنوان و بیان کرد: سه اسم اولی که گیلانی ها برای فرزندانشان طی هشت ماه گذشته نامگذاری کرده اند؛ امیر علی ، ابوالفضل و عباس و برای دختران فاطمه ، نازنین زهرا و زهرا بوده است.

** کارت نمونه قدیم از سال 98 اعتبار ندارد
مدیرکل ثبت احوال گیلان به صدور کارت هوشمند ملی در استان نیز اشاره و بیان کرد: 82 درصد واجدان شرایط کارت هوشمند ملی در استان درخواست کارت کرده اند.
وی بیان کرد: از ابتدای زمستان سال 91 تا کنون؛ یک میلیون و 750 هزار درخواست از یک میلیون و 231 هزار نفر جمعیت واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی بالای 15 سال معادل 82 درصد درخواست کارت هوشمند کرده اند.
به گفته روحانی فر؛ میانگین کشوری در این رابطه حدود 75 درصد است.
وی گفت: برای انجام اقدامات مربوط به صدور کارت هوشمند ملی، 25 اداره ثبت احوال فعال هستند و 50 دفتر پیشخوان دولت و 27 دفتر پست کمک می کنند.
وی گفت: گیلان، استان چهارم کشور با 82 درصد اخذ درخواست در این زمینه است.
به گفته روحانی فر؛ در حال حاضر 30 هزار کارت هوشمند دفاتر پست آماده تحویل است که مردم برای تحویل کارت هایشان به این دفاتر مراجعه کنند.
سوم دی ماه، روز ملی ثبت احوال است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار