گزارشی از بازدید از شرکت رایموند مدیا و صبیان

انیمیشن ایرانی امروز رقیب جدی کشورهای کره و ژاپن شده است

تهران (پانا) - همیشه برایم سؤال بود چرا ما نمی‌توانیم در ساخت انیمیشن مانند کشورهایی چون کره و ژاپن باشیم کشورهایی که با انیمیشن توانسته‌اند بسیاری از آداب و سنن خود را به نسلهای دیگر بیاموزند یا در ورزشهای مختلف با رشد چشمگیری همراه باشندتا اینکه از فعالیت شرکت رایموند مدیا و صبیان بازدیدی داشتم و متوجه این موضوع شدم که انیمیشن ایران رشد بسیار زیادی نسبت به گذشته خود داشته است.

کد مطلب: ۸۸۰۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
انیمیشن ایرانی امروز رقیب جدی کشورهای کره و ژاپن شده است

ساعت نزدیک به 9 صبح است و به همراه جمعی از خبرنگاران قرار است به شرکت رایمون مدیا در شرق تهران برویم و از فعالیت این شرکت فرهنگی وهنری و استودیو صبیان بازدیدی داشته باشیم.
قرار است با دو وسیله نقلیه و دو گروه به این مجموعه هنری برویم ما با یک تاکسی خیلی زودتر حرکت می‌کنیم و گروه دومی قرار است چند دقیقه دیرتربا یک مینی بوس به سوی این شرکت حرکت کنند.
در تاکسی راننده از نرم افزارهای مسیریابش ، از گرانی ، فیلم نامه و فیلم‌های حاضر بر پرده سینما صحبت می‌کند او خود را یک انسان جامع الاطراف می‌داند که تقریباً درباره همه چیز می‌داند نزدیک به شرکت که می‌شویم از گروه دوم به ما تماس می‌گیرند و ما سرخوش که آن‌ها می‌خواهند آدرس را از ما بپرسند جواب تلفن آنها را می‌دهیم درحالیکه انها به مقصد رسیده‌اند و ما قرار است چند دقیقه بعدتر به آنجا برسیم .
به شرکت رایمون مدیا می‌رسیم ، تصور ما از خیابان و مکانی که این شرکت در آن فعالیت می‌کند با آن چه که در ابتدا دیدیم متفاوت است ، این شرکت در کنار دیگر بنگاه‌های اقتصادی دایر شده است، اما تفاوت متفاوتی با ساختمانهای کناری‌اش دارد.


از درب که به داخل شرکت می‌رویم با یک فضای رنگی مواجه می‌شویم که اشتیاقمان برای رفتن به داخل این شرکت بیشترمی‌شود، ما که قرار است در جریان روند تولید و ساخت انیمیشن این مجموعه فرهنگی قرار بگیریم ، چند لحظه‌ای را در کنار آبشار مصنوعی که در لابی این شرکت ساخته شده است می‌نشینیم و منتظر راهنمای این تورکوتاه فرهنگی می‌نشینیم.
محمدامین همدانی مدیرخانه پویانمایی انقلاب اسلامی فردی است که میزبان اصلی ما در این استودیو است و به شکلی راهنمایی ما برای در جریان قرار گرفتن فعالیت استودیو صبیان را برعهده دارد.
او در ابتدا از فهرست مقدس، سریال انیمیشن تندر، آتل متل یه جنگل ، حسنا کوچولو و فیلم سینمایی پسر دولفینی و مشارکت تهیه کنندگان روسی و آلمانی سخن می‌گوید .
همدانی صبیان را یک شرکت خلاق در حوزه انیمیشن می‌داند ،اوبا اشاره به اینکه 40 نفر نیروی تخصصی در این شرکت بر ساخت انیمیشن صنعتی فعالیت می‌کنند، استقبال کشورهای اروپایی و ساخت انیمیشن دو بعدی و سه بعدی می‌گوید.


وی مزیت ساخت انیمیشن در ایران را بسیار بالا می‌داند که دلیلش هم مسائل مالی چون نیروی کارآمد ارزان و آثار بالای انیمیشن‌های داخلی است.
همدانی می‌گوید، در آسیا غیر از کره و ژاپن رقیبی نمی‌بینیم و آثار انیمیشن‌های ایرانی در اروپا عرضه می‌شود ، این مزیت حقیقی باعث شده است نگاه به انیمیشن ایران تغییر کند ، زیرا انیمیشن امروز در ایران 20 برابر ارزانتر از انیمیشن‌های جهان تولید می‌شود .
وی ادامه می‌دهد ، برخی از پروژه‌های ما کارهای مشترک با چین، روسیه و کشورهای عربی است. امروز در حال ساخت پروژه سینمایی «پسر دلفینی» هستیم که سه سال روی فیلمنامه این اثر سینمایی کار شده است و اتاق فکرهایی تشکیل دادیم که در آن زحمت بسیاری کشیده شد.
همدانی در ادامه به حضور یکی از نابغه‌های انیمیشن سازی در ایران اشاره می‌کند ومی افزاید، این انیمیشن به کارگردانی محمد خیراندیش ساخته خواهد شد که یکی از نوابغ حوزه انیمیشن است. بعد از افزایش قیمت دلار نیمی از کسانی که در آثاری مثل «فهرست مقدس» و در حوزه انیمیشن کار می‌کردند دیگر در ایران نیستند اما خیراندیش باقی ماند و ترجیح داد در همین فضا کار کند.


همدانی در بخش دیگری از سخنانش خود در پاسخ به خبرنگاران درباره استفاده از المان‌های بومی در انیمیشن پسر دلفینی می‌افزاید، پروژه سینمایی «پسر دلفینی» با نگاهی بین‌المللی نوشته شده است اما المان‌های بومی دارد به طور مثال برای فضای موسیقایی آن از موسیقی محلی جنوبی استفاده شده است
استودیو «صبیان» یکی از استودیوهای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی انیمیشن است و پروژه‌های مختلفی توسط این استودیو به سفارش مرکز صبا، سازمان رسانه‌ای اوج و یا حتی در مشارکت با کشورهای خارجی در حال ساخت است.
همدانی در ادامه درباره دیگر فعالیتهای این شرکت، یادآور شد، «آتل متل یه جنگل۲»، «موچولوها»، «بچه‌های ساختمان گل‌ها»، از دیگرآثاری هستند که در حال تولید آنها هستیم ،ما در «آتل متل یه جنگل» از تکنولوژی تولید صنعتی استفاده کردیم و به تولید یک قسمت در روز رسیدیم. هم اکنون در حوزه تکنیک سه بعدی نیز سه قسمت ۲۰ دقیقه‌ای در ماه تولید می‌کنیم که سرعت بالایی است.
وی ادامه می‌دهد، ما در «آتل متل یه جنگل» از تکنولوژی تولید صنعتی استفاده کردیم و به تولید یک قسمت در روز رسیدیم، همچنین در حال ساخت فصل سوم مجموعه «تندر» هستیم که اکنون فصل دوم آن در حال پخش است و به مضامینی چون هویت و اعتماد به نفس می‌پردازد.
همدانی در بخش پایانی توضیحاتش درباره استودیو «صبیان» درباره فرایند رندر با استفاده از موتور گیم اشاره کردو گفت: فرایند رندر پیچیده، زمان‌بر و هزینه‌بر است و ما برای آثاری مثل سریال «تندر» از موتورهای گیم استفاده کردیم. پروسه رندر به شکل ریل تایم رندرینگ و با استفاده از موتور گیم با سرعت بالا خواهد بود.


پس از اینکه سخنان همدانی به پایان رسید همراه مهدی قیدی مدیر توسعه بازار شرکت «رایمون مدیا» می‌شویم تا او درباره این شرکت توضیحاتی دهد.
وی در ابتدا به امکانات و تجهیزات استودیو موشن کپچراشاره می‌کند و می‌گوید، موسسه صبیان ۲۴ دوربین ۱۶ مگاپیکسلی دارد و در اینجا می‌توان خروجی یک اسکلت را برای انیمیشن‌ها تصویر کرد که برای آثاری همچون انیمیشن «جوانمردان» از آن استفاده شده است.
قیدی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری سه فیلم سینمایی از امکانات رایموند مدیا برای ساخت فیلم‌هایشان استفاده کرده‌اند، گفت: پرده سبز استودیو به ساخت کارهای کروماکی یکی از پیشرفته‌ترین پرده سبزهای خاورمیانه است و تاکنون چهار تا پنچ سریال و همچنین ۱۲ گیم در این استودیو ساخته شده است و می‌توان گفت استودیویی با این منظور در این ابعاد در خاورمیانه وجود ندارد.
در ادامه قیدی خبرنگاران و دیگر حاضران را به یکی دیگر از مکان‌های این شرکت می‌برد و درباره فعالیت‌های استودیوی رندرفارم می‌گوید، در این استودیو فرایند پست پروداکشن تصاویر و رندر گرفتن با سیستمی قوی انجام می‌شود که سرعت آن بسیار بالاست.
با قیدی برای دیدن یکی دیگر از فعالیتهای شرکت رایمون مدیا به استو دیو عکاسی و طراحی لباس این شرکت همراه می‌شویم.
به گفته این مدیر قرار است به زودی مرکز در شرکت رایمون مدیا افتتاح شود که در این بخش طراحی لباس به صورت متمرکز برای پروژه‌های مختلف صورت می‌گیرد و قرار است برای تجاری‌سازی و ابزارهای جانبی شخصیت‌های انیمیشنی نیز تصمیم گیری شود.
در پایان سخنان قیدی بار دیگر با همدانی همراه شدیم و او ما را با مراحل تولید انیمیشن آشنا کرد.
همدانی در ادامه با اشاره به به فعالیت انیماتورها و مدیران استودیوهای تولیدی ما را با مجید محمودی یکی از کارگردانان صبیان آشنا می‌کند.
مجید محمودی یکی ازکارگردانان صبیان درباره روند کار ساخت یک انیمیشن می‌گوید، وقتی فیلمنامه آثار پویانمایی آماده شد ما در سه فاز پیش تولید، تولید و پس تولید کار را تدارک می‌بینیم تا پروژه به خروجی برسد، در بخش تولید، فیلمنامه‌ها آنالیز شده و شخصیت‌ها، پس زمینه و... در مرحله پیش تولید طراحی می‌شود سپس با نرم افزارهای تخصصی استخوان‌بندی کاراکترها درمی‌آید.
وی در ادامه می‌افزاید: بعد از آن دوبله فیلمنامه به‌صورت رادیویی و بدون تصویر انجام می‌شود که این کار به سرعت تولید کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود در بحث لیبسینگ نیز مفید واقع شود، بعد از دوبله نیز ماکت اولیه کار به‌صورت استوری برد طراحی می‌شود.


این کارگردان انیمیشن با اشاره به سریال‌های تولیدی «صبیان» ادامه می‌دهد : در حال حاضر مشغول کار روی «آتل متل یه جنگل۲» هستیم که نسبت به فصل اول تغییراتی دارد. همچنین «حسنا کوچولو» و «موچولوها» نیز در دست تولید است که موچولوها هنوز به پخش نرسیده است. «حسنا کوچولو» نیز در ۵۲ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای و در ۲ فاز ۲۶ قسمتی ساخته می‌شود که فاز اول آن از تلویزیون پخش شده است.
محمودی یادآور می‌شود: در مرحله کامپوزیت مراحل اصلاح نور و رنگ انجام می‌شود که خروجی نهایی گرفته می‌شود.
در ادامه محمدحسین ملااحمدی مدیرتولید بخش انیمیشن‌های دوبعدی استودیو صبیان نیز درباره روند تجاری‌سازی آثار پویانمایی عنوان کرد: در بخش تجاری‌سازی و تولید، ابزار و فروش محصولات متنوعی از نوشت افزار تا عروسک‌ها قرار می‌گیرند تا به چرخه تولید اضافه شوند و به تولید انبوه برسند.
وی یادآور می‌شود: ما در حال طراحی عروسک‌ها و نوشت افزارهایی هستیم که به زودی به مخاطبان خود ارائه می‌کنیم .
در ادامه با حضور همدانی با دیگر مراحل ساخت انیمیشن در شرکت صبیان آشنا شدیم و همچنین با حضور در استودیو «وار کربلا» با این پروژه همراه شدیم .
به گفته یکی از سازندگان این پروژه ، اسپانسر وار کربلا از کشور دانمارک بوده است و برخلاف صحبت‌هایی که شده تمام عوامل آن ایرانی هستند و این پروژه برای نخستین بار در راه پیمایی کربلا برای عموم پخش شده است.
تقریباً بازدید ما از شرکت رایموند مدیا و صبیان به پایان رسیده است که دوستان از ما می‌خواهند به دلیل حضور ماشین‌ها برای برگشت ما مقداری عجله کنیم و در عین حالی که در حال گفت و گو با یکی از مدیران یکی از بخش‌های شرکت صبیان هستم این گفت و گو را نیمه کاره باقی می‌گذارم و همراه همراهان برای بازگشت می‌شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار