در افتتاحیه کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی و شهروندی در دوره ابتدایی
حکیم زاده: بدترین نوع تنبیه دانش آموز نادیده گرفتن اوست
کریمی: مهارتهای زندگی با دستیابی به ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین محقق میشود
تهران (پانا) - کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی و شهروندی در دوره ابتدایی با تاکید بر سبک زندگی ایرانی اسلامی صبح امروز با همکاری معاونت آموزش ابتدایی و دفتر امور بین الملل با حضور کارشناسان ستادی و استانی افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه این کارگاه گفت: «باید به دانشآموزان مهارت چگونه زیستن را یاد بدهیم و دانستههای آنها را طوری هدایت کنیم تا بتوانند از دانسته های خود در عمل، استفاده کنند.»
او افزود: «ما در این کارگاه آموزشی به دنبال کسب مهارتهای زندگی ایرانی اسلامی مبتنی بر چارچوب خاص نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران هستیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیتهای متعدد منابع دینی که کاربست بهتر زیستن را بطور کامل دربر دارد، استفاده کنیم.»
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به خصوصیت احترام به تفاوتهای فردی دانشآموزان گفت: «باید به تفاوتهای فردی دانشآموزان از جمله تعامل انسانی، کنترل هیجانات، مدیریت مشکلات، حق تعارض و دیگر مهارتهای زندگی که به آن نیاز داریم، بپردازیم و به جای پر کردن ذهن دانشآموزان با محفوظاتی که شاید در آینده بسیاری از آنها مورد استفاده قرار نگیرد، به آنها آموزش دهیم چگونه به تفاوتهای فردی یکدیگر احترام گذاشته و این تفاوتها را به فرصت تبدیل کنند.»
حکیم زاده یادگیری چگونگی تعامل با محیط زیست و مدیریت منابع را مثالی برای یادگیری مهارتهای زندگی دانست و گفت: «دانش آموزان باید روش صحیح استفاده از منابع را یاد گرفته تا از تخریب محیطزیست جلوگیری شده و مهارت تعامل درست با محیط اطرافشان را کسب نمایند.»
او افزود: «اگر بخواهیم دانش و مهارت را به دانشآموزان عرضه کنیم ولی در نگاهمان و فرآیند یادگیری و در محیط مدارس، تحول اساسی اتفاق نیفتد و نگاه تخصصی که در سند تحول بنیادین وجود دارد را در نظر نگیریم، اهدافمان محقق نخواهد شد.»
حکیم زاده گفت: «باید مدارس شاد داشته باشیم و یادگیری لذتبخش بوده نه اینکه کودکانمان را نادیده بگیریم. اگر روح حاکم و نگاه تعاملی بین مربی و دانش آموزان تغییر پیدا نکند، هر چقدر هم که در مدارس از فناوریهای جدید استفاده کنیم، موفقیتی حاصل نخواهد شد.»
معاون آموزش ابتدایی به نگاه تخصصی به دوره ابتدایی که در سند تحول بنیادین آمده اشاره کرد او گفت: «باید با همان نگاه تخصصی به اقتضائات دوران کودکی نگاه کنیم و به شرایط و ویژگیهای کودک بها داده و نوع تعاملاتمان در جهت رشد خلاقیت و احساس امنیت او، پیش رود.»
او به مدرسه شاد اشاره کرد و گفت: «منظور از مدرسه شاد، مدرسه ای است که بیشتر از هر چیز به احساسات درونی که در اثر دریافتهای دانشآموزان از تعامل با دیگران است، نشات می گیرد. برای اینکه دانش آموزان از حس خوبی لذت ببرند باید از مقایسه و تحقیر دست برداشت و تفاوتهای آنها را بپذیریم و به این تفاوتها احترام بگذاریم تا شاد باشند. بدترین نوع تنبیه دانش آموز، نادیده گرفتن اوست.»
حکیمزاده به جایگزین کردن دوستی و همکاری به جای رقابت در مدرسه اشاره کرد و گفت: «اگر معلمین نگرش مثبت به همه دانش آموزان داشته باشند و علیرغم تفاوتهای فردی از هر لحاظ، به دانشآموزان احترام گذاشته و کارگروهی را تشویق کنند، شرایط و محیط امنی برای دانشآموزان فراهم خواهد شد و این احترام و اعتماد متقابلا از جانب دانشآموزان به معلمان را خواهیم داشت و باید انتظاراتمان را متناسب با توانمندیهای دانش آموزان تنظیم کنیم.»
در ادامه این مراسم غلامرضا کریمی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بینالملل و رئیس مرکز بینالملل و مدارس خارج از کشور با تاکید بر سبک زندگی ایرانی اسلامی گفت: «این کارگاه ، پانزدهمین کارگاه در زمینه آموزش مهارتهای زندگی است که با همکاری معاونتها برگزار میشود.»
او دانشافزایی و مهارتافزایی را علت تشکیل این کارگاه دانست و افزود: «امید است شرکتکنندگان در این کارگاه با تجربیات موثر مهارتهای زندگی و شهروندی آشنا شوند.»
کریمی مهارتهای زندگی را کسب شایستگیهای ساحتهای ششگانه سند تحول دانست و افزود: «چالش پیش رو این است که در عمل اهدافمان محقق نشده و میبایست روی این مسئله بیشتر تمرکز کرد و به دنبال محقق شدن اهداف سند تحول بنیادین باشیم.»
او به مقایسه روشهای تدریس در ایران و کشورهای دیگر پرداخت و تاکید کرد: «برنامه درسی از کتاب درسی مهمتر است و باید در برنامه درسی تمام مهارتهایی که یک دانشآموز باید کسب نماید را در نظر بگیریم.»
ارسال دیدگاه